Kréta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Minojská Kréta Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Opakování Mezopotámie
MiNOJSKÁ A MYKÉNSKÁ CIVILIZACE
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Umění starověku – předřecké civilizace
Klasické kultury Předřecké kultury v Egejské oblasti Antické Řecko
PRAVĚK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Starověká Kréta 6. ročník.
III/2 XV A
Registrační číslo projektu:
VY _12_INOVACE_D STAROVĚKÁ KRÉTA , MINOJSKÁ CIVILIZACE – 6
Etruskové.
VY_52_INOVACE_03/2/10_ZEMĚPIS
Starověké Řecko I. počátky.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Velká Morava.

Starověká Kréta a Mykény
Starověké Řecko.
Starověké Řecko I. počátky.
Velká Morava.
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Kréta Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor:
Číslo: VY_32_INOVACE_26_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Mykénská.
VY_32_INOVACE_Dj.9.18-Mínojská kultura-prezentace
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
KRÉTSKÉ OBRÁZKY objektivem Jaroslava LIMBURSKÉHO + HUDBA.
Mínojská a Mykénská kultura (počátek 2. tisíciletí – polovina 14
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověké Řecko.
Knóssos Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
VY_32_INOVACE_2D.6.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Mykénské období Petr Machala.
Počátek řeckých civilizací.
Minojská Kréta Dagmar Zemanová
Starověké Řecko Mykény
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Jericho Hebrejský název: יְרִיחוֹ, arabský název: أريحا, kanaánský název: Yareah, řecký název: Ἱεριχώ.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Minojská Kréta a mykénské Řecko Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_12_INOVACE_013_ Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
MÍNOJSKÁ KULTURA.
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Starověké Řecko I. počátky.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Autor: Mgr. Božena Andrašková
O nejstarších dějinách Čech
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-35_Palácové civilizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Starověké Řecko - úvod Mínojská Kréta.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Starověká Kréta.
Transkript prezentace:

Kréta

Ostrov Kréta Podívej se na mapu ostrova Kréta a popiš jej:

Ostrov Kréta Ostrov má rozlohu 8261 km2. Vnitrozemí pokrývají hory o výšce přes 2400m. V nížinách jsou příhodné podmínky pro zemědělství – teplo, úrodná půda, srážky (méně – zavlažování). Pěstují se olivy, vinná réva, ovoce, zelenina 

Ostrov Kréta

Ostrov Kréta

Ostrov Kréta Dnes je Kréta součástí Řecka. Správní centrum země je město Heraklion. Počet obyvatel je cca 630 000. Patří mezi turisticky vyhledávané lokality.

Dějiny Kréty Kréta byla osídlena již v 7.tisíciletí p.K.  Obyvatelstvo stavělo stálá sídla, domy z kamení a dřeva.  Pěstovali zemědělství a chovali dobytek. Vyráběli i jednoduchou keramiku a nástroje.

Mínojská civilizace 2700 – 1450 p.K. Největšího rozkvětu dosáhla civilizace na Krétě v tzv. době mínojské.  Pojmenována je po bájném králi Mínóovi.  Znáš báji o králi Mínóovi, nestvůře Minotaurovi, staviteli Daidalovi a jeho synu Ikarovi a o Théseovi a Ariadnině jablku?

Mínojská civilizace 2700 – 1450 p.K.

Mínojská civilizace Civilizace na Krétě byla typickým příkladem palácového hospodářství. Centrem dění byl rozlehlý palác s mnoha místnostmi,prostorami, skladišti, řemeslnými dílnami a obchody.  Zde se shromažďovaly výrobky a zemědělské produkty a přerozdělovaly se obyvatelstvu.  Největším palácem byl Knóssos. 

Knóssos

Knóssos Palác byl mohutný komplex asi 1000 místností různých funkcí, jenž byly navzájem provázány chodbami, připomínající bludiště. Jakým cizím slovem lze nahradit slovo bludiště?

Knóssos Správná odpověď je labyrint. Pochází z řeckého slova labrys, používaného pro typický symbol krétské kultury – sekyry s dvojitým ostří. 

Knóssos Byl rozdělen do čtyř několikapatrových křídel s velkým centrálním dvorem. Jeho obyvatelé byli zásobováni vodou z vodovodů, která byla posléze odváděna stokami, a také měli i koupelny.

Knóssos

Knóssos Stěny ceremoniální části - trůnního sálu byly zdobeny reliéfy a malbami fantastických i živých zvířat, lidí a rostlin.

Knóssos

Knóssos Trosky paláce byly odkrývány již od pol.19.století. Největší zásluhu na zkoumání paláce měl britský archeolog Arthur Evans.  Části paláce byly na jeho návrh zrekonstruovány, aby si návštěvníci mohli udělat představu o jejich nádheře.

Knóssos Ve skladištích se našlo množství velkých nádob - pithoi (sg. pithos), které sloužily jako zásobnice na obilí či oleje.

Náboženství V náboženství stál v popředí kult uctívání bohyně Matky Země. Z tohoto důvodu měly ženy vysokou společenskou vážnost. 

Knóssos

Náboženství Obřady tvořily převážně kultovní tance pod širým nebem. Častým rituálem byla přeskakování mladých mužů a dívek přes hřbet býka.

Písmo  Nejstarší typ písma této civilizace nazýváme lineární písmo A. Je dosud nerozluštěno, stejně jako je neznámý jazyk, kterým původní obyvatelstvo Kréty hovořilo.

Písmo  Mladší typ nazýváme lineární písmo B. Sloužilo k zapisování hospodářských údajů. Rozluštěno bylo v 50.letech 20.st. Psalo se v rané formě řečtiny a používali jej i v mladší tzv.mykénské civilizaci.

Písmo

Dějiny Kréty  Zánik způsobil vpád Achájů z pevninského Řecka. Roku 1425 př. n. l. byl zničen palác v Knóssu, pravděpodobně přírodní katastrofou. Později byly zničeny i ostatní velké paláce v Mallii a Faistu. Jako poslední zpustl palác Kato Zakros.

Palác Faistos

Palác Malia

Palác Zakros

Řemeslo a umění Keramika

Keramika

Keramika

Umělecké výrobky

Umělecké výrobky Zbraně

Umělecké výrobky Šperky

Umělecké předměty

Opakování Jak se nazývá předmět na obrázku?

Opakování Co znamená slovo labyrint? Jak vzniklo?

Opakování Odkud jsou tyto obrázky?

Opakování Co znázorňují tyto obrázky?

Děkuji za pozornost!