Evropské umění počátku 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Expresionismus ve výtvarném umění
Advertisements

Výtvarné umění v 19. století II.
VÝVOJ ČESKÉHO UMĚNÍ VE 20. STOLETÍ OSOBNOSTI ČESKÉ KULTURY
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Kubismus I. Polovina 20. století.
KUBISMUS.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Romantismus.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
JAN ZRZAVÝ český malíř, grafik, ilustrátor a scénograf, významný představitel české výtvarné avantgardy nastupující začátkem 20. stol ,
ČESKÝ KUBISMUS Jiří Salajka.
VY_32_INOVACE_3D.9.02 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_358 Název školyGymnázium,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura
Umělecké směry 20. století
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
KUBISMUS.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SECESE.
Symbolismus.
Světová literatra mezi světovými válkami
Nela Sováková, Johana Černá
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Japonská Šumava expresionismus.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
Dějiny umění Poznejte díla směrů první poloviny 20. století 4.
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
DADAISMUS.
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Evropské umění počátku 20. století

Osnova Charakteristika doby Jednotlivé směry: expresionismus : kubismus : futurismus : dadaismus

Charakteristika doby 20. století Hospodářský vzestup evropské společnosti Velký rozvoj vědy a techniky – přináší také vážné sociální problémy Druhá průmyslová revoluce – na jedné straně oslava techniky, na straně druhé vykořisťování lidí (technika činí z lidí jen součást stroje) Technika ovládala i přírodní zákony a začínala ji i ničit Vědy o člověku (psychologie, sociologie, filozofie) – vznikla hlubinná psychoanalýza člověka (zasahovala do podvědomí lidí, jejich chování, cítění a myšlení) Umění vyjadřovalo rozpor mezi skutečností a zdáním – umělci se snažili proniknout hlouběji do podvědomí věcí a odkrýt masku předstírání

Expresionismus Pochází z franc.slova „l´expression“ Exprese = citový poznatek, dílo je projevem umělcovy duše Hlavní znaky: Vášnivá reakce a hluboký prožitek Důraz je kladen na psychické momenty (to samé platí i v literatuře) Cílem expresionistů bylo vyjádřit rozpor mezi člověkem a světem, skutečností a zdáním, pocity bezmocnosti a úzkosti Tvarová a barevná nadsázka, deformace, ostré barevné tóny

Představitelé expresionismu Edvard Munch – norský umělec - po smrti matky a sestry žije osaměle a uchyluje se ke směru expresionismu - ve svých obrazech zachycuje lidské nitro, úzkost a hrůzu - obrazy: Tanec života, Křik, Úzkost James Ensor – belgický umělec - ve svých obrazech zobrazuje fantaskní náměty se symbolem škodolibosti a pokrytectví Umělci ze dvou německých skupin: Die Brucke a Der Blaue Reiter

Expresionismus v Čechách Velkým impulsem pro expresionismus v Čechách byla výstava norského malíře Edvarda Muncha Vznikla skupina „Osma“ (název podle počtu vystavujících) Představitelé „Osmy“: Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka, Otakar Kubín, Will Nowak, Vincenc Beneš a další Nejvyhraněnější obraz expresionismu: „Čtenář Dostojevského“ – Emil Filla

Expresionismus v Čechách Výraznou osobností českého expresionismu je Václav Špála – obraz: Vlastní podobizna s paletou Dalším představitelem expresionismu mimo Osmu je Jindřich Prucha – obraz: Vnitřek bukového lesa Josef Váchal – grafik a autor díla „Krvavý román“ Jan Zrzavý