Strana 1 z 30 P REZENTACE KE S HRNUJÍCÍ PÍSEMNÉ ZPRÁVĚ E KONOMICKÉ, PROCESNÍ A IT/ICT PORADENSTVÍ V OBLASTI PLATEBNÍCH SYSTÉMŮ A ODBAVENÍ VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Advertisements

Harmonogram implementace IS v běžné praxi - informatika ZMVS.
Projektové řízení Modul č.1.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Projekty EOC v ČR v období
Audit IT procesů ve FNOL
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Iva Vodáková – DURABO Vydavatelství a tisk Na Stráni Čelákovice Založeno roku 1991.
Integrace technických parametrů EOC v IDS
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Plzeňská kartastrana 1 eTown s Plzeňskou kartou.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
1 / 7 Standardizace kartových center © HAGUESS, a.s – 2007 Standardizace kartových center Standardizace v oblasti kartových center a projekt opencard.
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Emise dluhopisů a snížení základního kapitálu DŮVĚRNÉ PRACOVNÍ VERZE 2013/07/22.
Realizační tým ICZ duben 2005
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
24. září 2008 DŮVĚRNÉ benson oak Projekt BROOK: Rekapitalizace Diskusní materiál pro setkání s Komerční bankou.
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Společné projekty PID a SID
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Zavedení ekonomického systému Microsoft Business Solutions – NAVISION v městě Ústí nad Labem Mgr. Petr Gandalovič primátor města Ústí nad Labem
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
2. Životní cyklus a procesy projektu
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR E-tržiště České pošty.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
MĚSTO ROŽNOV POD RADHOŠTĚM NÁVRH ZMĚNY FINANCOVÁNÍ PROVOZU ŠKOL (PO)  důvody  cíle  záměry  způsoby provedení.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
1 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů.
Analýza hospodářského výsledku
IAS 18 VÝNOSY.
IAS 38 Nehmotná aktiva.
Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 17. 3
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
HYPOTÉKY Odesílání obchodů na zpracování před konce roku 2015
IS FAČR II Osvěta.
Tisková konference k výsledkům forenzního auditu projektu OPENCARD
Transkript prezentace:

Strana 1 z 30 P REZENTACE KE S HRNUJÍCÍ PÍSEMNÉ ZPRÁVĚ E KONOMICKÉ, PROCESNÍ A IT/ICT PORADENSTVÍ V OBLASTI PLATEBNÍCH SYSTÉMŮ A ODBAVENÍ VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ NA POSOUZENÍ AKTUÁLNÍHO PROVOZU, VYUŽÍVÁNÍ A RIZIK KARTY O PENCARD NEXIA AP, A. S. S OKOLOVSKÁ 5/49, P RAHA 8, PSČ: IČ: P RAHA, V ÝTISK Č. 5/5

Strana 2 z 30 Ú VOD K REALIZOVANÉ ČINNOSTI  V rámci poradenské činnosti byly zpracovány tyto klíčové komponenty: a)Zpracování odhadu provozních a investičních nákladů v krátkodobém horizontu (r. 2015) a střednědobém horizontu (období 2015 – 2018) při pokračování současného provozu Opencard b)Posouzení současného stavu Opencard a posouzení potenciálu Opencard vzhledem k technologickému vývoji a potřebám a cílům HMP c)Specifikace a posouzení provozních a funkčních rizik pokračování provozu karty Opencard pro HMP uživatele Opencard d)Specifikace klíčových pochybení HMP v období e)Vymezení realizovatelných alternativ dalšího postupu HMP ve vztahu k provozu karty Opencard f)Návrh dalšího postupu pro HMP a jeho podřízené organizace ve věci provozu karty Opencard  Sběr dat a informací, zjišťování nákladovosti, nedostatků a rizik provozu OpC byl proveden i u Podřízených organizacích HMP: OOC, DPP a ROPID Ú VOD K P REZENTACI : P ŘEDMĚT ZADANÉ ČINNOSTI

Strana 3 z 30 N APLNĚNÍ CÍLŮ REALIZACE PROJEKTU O PENCARD  Cíl 1: univerzální platební nástroj pro bezhotovostní čerpání městských služeb: nebyl splněn  Funkce platebního nástroje zúžena na nosič předplatního časového kuponu MHD - neprovádí platby  Využití OpC jako platebního nástroje v aplikaci KAP je dlouhodobě marginální - nepřináší držitelům a HMP hodnotu  Elektronická peněženka je generačně zastaralá a nemůže konkurovat globálním bankovním řešením  Cíl 2: univerzální identifikační nástroj: nebyl splněn - Držitelé OpC o tuto funkcionalitu nemají zájem (obdobně HMP)  Cíl 3: Atraktivní karta pro komerční organizace: nebyl splněn - do slevového programu zapojeno jen 97 podnikatelů  Kmen podnikatelů je malý, nelze tak usuzovat, že OpC je komerčně atraktivní. OpC potenciál atraktivity fakticky nemá.  Cíl 4 : Výnosnost a ekonomická návratnost Opencard: nebyl splněn  Ekonomický model OpC předpokládal pro výnosy: 4.924,7 mil. Kč a počítal s NPV: ,5 mil. Kč  Jediným reálným uplatněním OpC je tak Elektronizace odbavení ve veřejné dopravě S TRATEGICKÉ CÍLE O PENCARD : P OSUZOVANÉ 4 C ÍLE ZAVEDENÍ O P C

Strana 4 z 30 P OTENCIÁLY KARTY O PENCARD  Off-line technologie je bohužel dnes již zastaralým řešením bez významnějšího potenciálu rozvoje:  Technologický pokrok přinesl masivní rozšíření on-line a cloud technologií a zrychlení globalizace platebních technologií nadnárodních finančních institucí  Off-line Mifare DESFire karta je pro většinu aplikací zbytečně nákladná a komerčně neatraktivní  Předpoklad, že zabezpečení elektronických transakcí se bude masově realizovat e-podpisem, se ukázal jako nereálný  Elektronická peněženka pro milionů klientů nikdy nebude uživatelsky atraktivní a nákladově efektivní. HMP/DPP tento produkt vůbec nevyužije, neboť dosud nepředpokládá zavedení elektronických plateb jednotlivého jízdného  Potřeby a cíle HMP ve vztahu k OpC a oblastem, kterých se OpC dále dotýká (odbavování v MHD, tarifní politika MHD, integrace se Středočeským krajem atd.), buď vůbec nebyly definovány nebo jsou neaktualizované:  HMP vnímalo OpC jako multifunkční univerzální kartu Pražana, ačkoli takovou kartou OpC není, uživatelé ji nežádají a HMP nemá využití pro takovou kartu ve svých službách  OpC nemá aktualizovány ekonomické cíle a nemá ani funkční a vývojové vize či cíle  Jediným reálným uplatněním OpC je tak Elektronizace odbavení ve veřejné dopravě  Elektronizace MHD však byla realizována pouze jako majoritní převedení papírových kuponů na OpC jako nositele časové jízdenky bez zavedení nových produktů (např. zastropování jízdného) či vytěsnění hotovosti z odbavení P OTENCIÁLY O P C VZHLEDEM K TECHNOLOGICKÉMU VÝVOJI A K POTŘEBÁM A CÍLŮM HMP Koncept městských karet technologicky i funkčně zastaral. Je využíván především pro elektronické odbavení ve veřejné dopravě, další funkce mají minimální užitnou hodnotu a zbytečně zatěžují provozovatele dodatečnými náklady

Strana 5 z 30 E KONOMIKA PROJEKTU O P C  Celkové náklady (provozní a investiční) související s realizací OpC v období 2005 – 2014 lze definovat tímto způsobem:  Celkové náklady včetně interních osobních nákladů (mzdy + odvody) HMP a DPP souvisejících s provozem OpC. Investiční (kapitálové) náklady tvoří 37,6 % celkových nákladů  Podíl EMS na celkových nákladech OpC vč. DPH (HMP není schopno provést odpočet DPH na vstupu)  Zahrnutí interních osobních nákladů je důležité, neboť tyto náklady kauzálně vznikaly v přímé souvislosti s realizací OpC. C ELKOVÉ PROVOZNÍ A INVESTIČNÍ NÁKLADY O P C V OBDOBÍ Celkové náklady Opencard za všechny zúčastněné subjekty VČETNĚ interních osobních nákladů Druh nákladu OpC Kapitálové náklady Provozní náklady externí Interní osobní náklady Celkem náklady Opencard Celkové náklady účtované EMS/HGS na Opencard VČETNĚ DPH u MHMP Druh nákladu OpC Kapitálové náklady Provozní náklady externí Celkem náklady účtované EMS/HGS Opencard

Strana 6 z 30 H ODNOCENÍ SOUČASNÉ SITUACE PROJEKTU O PENCARD  Při migraci PCKS do prostředí HMP v r nedošlo ze strany HGS k řádnému a úplnému předání procesu správy PCKS pracovníkům OINF – nedošlo k předání přístupů do jednotlivých částí SKC a potřebných zkušeností, znalostí a schopností PCKS provozovat a spravovat  OINF nikdy fakticky neplnil roli provozovatele a správce PCKS - taková role nebyla po něm nikdy ani požadována  Provoz PCKS je podložen pouze dílčí uživatelskou dokumentací, technická dokumentace existuje minimální  Proces předání provozu PCKS mezi HMP a OOC nebyl oboustranně řádně organizován a řízen a není dokončen  Vedení OOC zatím s ohledem na výše uvedené nemůže začít v plném rozsahu plnit roli provozovatele a správce C ELKOVÉ ZHODNOCENÍ SOUČASNÉHO STAVU : ZDŮVODNĚNÍ SHRNUJÍCÍHO NÁZORU (1/2)

Strana 7 z 30 H ODNOCENÍ SOUČASNÉ SITUACE PROJEKTU O PENCARD  Projekt OpC nebyl ze strany HMP centrálně řízen (každá část se řídí samostatně a navzájem komunikuje omezeně) a nikdy nebyla řízena jeho rizika - realizace OpC byla v klíčovém rozsahu naopak řízena a ovlivňována dodavatelsky  Neexistovalo krátkodobé a střednědobé plánování, absentovaly plány obnovy HW a SW a chyběl controlling OpC  Akvizice a provoz OpC se vyznačují nevýhodnými smlouvami, vysoký rozsahem outsourcingu, nepřiměřenými investičními i provozními náklady.  HMP je vystavováno mediálním atakům klíčového dodavatele, jehož přístup k OpC je jednou z klíčových příčin současné kritické situace. Tento dodavatel uplatňuje nároky za údajné bezdůvodné obohacení HMP a DPP v celkové výši 175,4 mil. Kč, jehož výše je dle našeho názoru řádově nepřiměřená a nepodložená  Nevhodný koncept multifunkční městské karty (nákladná off-line technologie bez komerční atraktivity) - neekonomicky zatížen nevhodným rozdělením rolí vlastníka média (HMP), správce PCKS (OOC) a vlastníka dopravní aplikace (DOS) - licenčně, investičně a provozně došlo ke zbytečnému vytvoření dvou částečně duplicitních systémů C ELKOVÉ ZHODNOCENÍ SOUČASNÉHO STAVU : ZDŮVODNĚNÍ SHRNUJÍCÍHO NÁZORU (2/2)

Strana 8 z 30 H ODNOCENÍ SOUČASNÉ SITUACE PROJEKTU O PENCARD  V období 2011 – 2014 byl negativní stav OPC zakonzervován a v některých ohledech se bohužel ještě zhoršil.  Migrace PCKS a převzetí provozu do struktury HMP v r byly pouze formální. Provoz a správa PCKS byly nadále cíleně outsourcovány na HGS/EMS - projekt OpC tak byl dále organizován a řízen dodavatelsky.  HMP a DPP uzavřely s HGS nevýhodné Smlouvy o poskytování základní programové podpory:  HMP zasmluvnilo neobvykle vysoký měsíční paušál tis. Kč bez DPH za služby, např. projektové práce: 454 tis. Kč/měsíc, údržba programového vybavení: 740 tis. Kč/měsíc, aktualizace dokumentace: Kč/měsíc a významný objem činností, které by si měl správce systému účinně a efektivně zabezpečovat sám  DPP měsíční paušál tis. Kč bez DPH s obdobnými paušálními kalkulačními položkami K LÍČOVÁ POCHYBENÍ HMP V OBDOBÍ 2011 – 2014 (1/2)

Strana 9 z 30 H ODNOCENÍ SOUČASNÉ SITUACE PROJEKTU O PENCARD  Obě Smlouvy o základní programové podpoře způsobují nepřiměřené náklady na provoz a správu PCKS a DOS fakturované HGS/EMS - na roční bázi celkem tis. Kč bez DPH:  Nestandardnost a nevýhodnost obou smluv spočívá mj. v měsíční paušalizaci ceny za činnosti, které obvykle v paušálním modelu nejsou objednávány (projektový management, údržba SW, aktualizace dokumentace atd.)  Reálnou hodnotu těchto služeb je velmi složité stanovit. Lze definovat očekávaný objem, který by standardní zákazníci motivovaní k co nejnižší nákladovosti byli měsíčně ochotni hradit za služby potřebné základní programové podpory  Tento objem dle našich zkušeností odhadujeme v řádu statisíců korun měsíčně K LÍČOVÁ POCHYBENÍ HMP V OBDOBÍ 2011 – 2014 (2/2)

Strana 10 z 30 D OPORUČENÍ DALŠÍHO POSTUPU PRO HMP A JEHO ZDŮVODNĚNÍ  Základní premisou našeho doporučení je nepokračovat v dlouhodobém provozu a rozvoji OpC, a to z těchto důvodů:  Nevhodnost konceptu multifunkční městské karty, vysoká provozní a investiční nákladovost OpC  Náročnost provozování a správy PCKS ze strany HMP, OOC  Nevýhodnost dosavadních smluvních vztahů, vysoká dlouhodobá rozvojová i provozní závislost na EMS  Druhou premisou je nepřistupovat unáhleně a bez dostatečné přípravy k zadání nového dlouhodobého řešení :  HMP musí definovat a aktualizovat své potřeby a cíle v tarifní politice MHD, v odbavování v MHD, v integraci atd.  Dodání dlouhodobého řešení bude časově a věcně velmi náročné a bude vyžadovat striktní dodržování pravidel ZVZ (odhadujeme minimálně 2 roky od zahájení příprav do ukončení výběru dodavatele či dodavatelů)  Optimálním postupem je aplikovat Přechodové období, v jehož rámci by:  Byl zachován provoz systému DOS v plném rozsahu za současných licenčních podmínek a s již historicky zakoupenými aktivy HMP (licence, vlastní karty, HW a SW):  Ekonomicky co nejefektivněji, provozně kvalifikovaně, stabilně a především i transparentně  S redukovanou podporou EMS (pokud EMS přistoupí na racionální poptávku na podporu OpC na bázi obvyklých cen) - případně bez podpory EMS  HMP definovalo své cíle a strategii v tarifní politice a odbavování v MHD, v nástrojích zvyšování příjmů z MHD, v integraci atd. a postupně či jednorázově implementovalo dlouhodobého řešení P REMISY DOPORUČENÍ PRO HMP A P ŘECHODOVÉ OBDOBÍ