Analýza podobnosti výsledků přijímacího řízení na FIS VŠE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADY EKONOMETRIE 6. cvičení Autokorelace
Advertisements

Přijímací řízení ve školním roce 2013/2014
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Čtyřleté studium.
Testování parametrických hypotéz
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Jednovýběrové testy parametrickch hypotéz
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Odhady parametrů základního souboru
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Lineární regresní analýza Úvod od problému
P‑value ano, či ne? Roman Biskup
Návrh modelů Jan Brůha IREAS. Návrh otázek a modelů Jaký vliv měla podpora z ESF v OP LZZ 1.1 na obrat / zisk a zaměstnanost firem? – Jde o srovnání mezi.
4EK416 Ekonometrie Úvod do předmětu – obecné informace
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Osmileté studium.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Testování hypotéz přednáška.
Základy ekonometrie Cvičení října 2010.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Odhady parametrů základního souboru
Přijímací řízení pro školní rok 2015/16 Čtyřleté studium.
Vybraná rozdělení spojité náhodné veličiny
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Lineární regresní analýza
Další spojitá rozdělení pravděpodobnosti
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Výsledky přijímacího řízení ve školním roce 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2009/10 Čtyřleté studium.
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Přijímací řízení pro školní rok 2009/10 Osmileté studium.
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
Normální rozdělení a ověření normality dat
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PSY717 – statistická analýza dat
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Nasazení nástrojů BI pro analýzu dat z IS STAG Řešitel: Vladimíra Zádová Datum:
Vybrané statistické údaje, zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základní informace o předmětu1. Přednášející: RNDr. Martin Hála, CSc. katedra matematiky, B105, Další informace a soubory ke stažení.
Kapitola 5: Spojitá náhodná veličina
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Prof. Ing. Hana Machková, CSc. Rektorka
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Přednáška č. – 4 Extrémní hodnoty a analýza výběrových souborů
Autor bakalářské práce : Karel Ibehej Vedoucí bakalářské práce: Ing
Fakulta zdravotnických studií
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Autor bakalářské práce: Dominika Ješová
Přednáška č. 3 – Posouzení nahodilosti výběrového souboru
TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Odhady parametrů základního souboru
Statistika - opakovací test k procvičení
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Úvod do statistického testování
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Úvod do psychologie II. přednáška
Úvod do induktivní statistiky

7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Induktivní statistika

Transkript prezentace:

Analýza podobnosti výsledků přijímacího řízení na FIS VŠE Kristýna Vltavská Petr Mazouch katedra ekonomické statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze

Struktura vystoupení Úvod do problematiky a stanovené cíle Přijímací řízení na bakalářské studijní obory Data Metodologie Základní charakteristika souboru Vyhodnocení výsledků Diskuze

Úvod do problematiky Individuální přístupy jednotlivých VŠ k přijímaní studentů Nekalé praktiky uchazečů vykonávajících přijímací zkoušku Cíl: pomocí pravděpodobnostního modelu zachytit podezřele vysoké počty shodných odpovědí mezi jednotlivými uchazeči

Přijímací řízení na bakalářské studijní obory Přijímací řízení z matematiky a anglického jazyka Multiple-choice, pouze jedna odpověď správná Anglický jazyk - 50 otázek, 2 body/otázka Matematika – 10 otázek po 5 bodech, 5 otázek po 10 bodech 2 varianty na místnost, ve všech místnostech stejné Stanovené minimální hranice úspěšnosti u testu: 50 bodů/předmět Zabránění opisování: 2 různé varianty na místnost, předem určený zasedací pořádek, přítomnost vyučujících dohlížejících na dodržování pravidel

Data Odpovědi uchazečů na jednotlivé otázky z přijímacího řízení do akademického roku 2014/2015, správné odpovědi pro danou variantu, dosažené počty bodů jednotlivých uchazečů Úskalí datových souborů: Stejný akademický rok – nelze porovnávat různá časová období K dispozici pouze 4 varianty testů z každého předmětu

Metodologie (I) Pravděpodobnostní model určený k odhadování párů osob, které jsou podezřelé z opisování na základě shodnosti jejich odpovědí a dosažených výsledků (G.O. Weselowsky) Cílem modelu je testování hypotézy H0, že vybraný pár neopisoval Aproximace počtu shodných odpovědí pomocí normálního rozdělení Metoda vhodná pro větší datové soubory Umožňuje zúžit okruh testovaných párů pouze na ty, které podezíráme na základě vysoké hodnoty normované náhodné veličiny

Metodologie (II) Hladina významnosti Určuje, jak velkou chybu prvního druhu připustíme => nepravdivé obvinění testovaného páru z opisování Stanovení záleží na druhu použití modelu α=0,01 – k potvrzení opisování páru, který jsme podezřívali již na základě dřívějšího pozorování α=0,05/N – všeobecná analýza, zda účastníci opisovali

Základní charakteristika souboru

Zájem o studijní obory

Vyhodnocení výsledků

Vyhodnocení testů Předmět Počet uchazečů Procento úspěšných uchazečů *) Průměrný počet získaných bodů Procento vynechaných odpovědí Matematika 698 58,5 % 57,7 0,7% Anglický jazyk 681 86 % 68 0,1 % *) Jedná se o ty uchazeče, kteří v daném předmětu překročili minimální bodovou hranici úspěšnosti testu, která je stanovena na 50 bodů.

Hledání párů podezřelých z opisování n – počet účastníků testu 77 j-tá osoba opisující navzájem s k-tou 2 44 68 k-tá osoba opisující navzájem s j-tou 57 60 74 Z - normovaná hodnota normálního rozdělení 3,224795 3,673554 4,913394 M - Počet shodných odpovědí daného páru 11 15 P-hodnota - za předpokladu že daný pár byl předem podezřelý 0,000823 0,000246 1,7E-07 P-hodnota - za předpokladu že daný pár nebyl předem podezřelý 2,407465 0,719432 0,000497 cj - poměr správných odpovědí ze všech pro j-tou osobu 0,533333 0,466667 ck - poměr správných odpovědí ze všech pro k-tou osobu 0,4 0,333333

Počty podezřelých párů Předmět Hladina významnosti Počet spolusedících párů α = 0,01 α = 0,05/N Matematika 22 5 Anglický jazyk 32 Celkem 54 10

Diskuze

Opisování Při použití hladiny významnosti 0,05/N se u přijímacího řízení do akademického roku 2014/2015 jedná o minimální problém – 0,7 % uchazečů Při využití hladiny významnosti 0,01 se jedná o 5 % podezřelých v anglickém jazyce a 3 % v matematice Prevence při přijímacím řízení Zvýšení počtu dohlížejících osob Zaměření se především na zadní řady

Děkuji za pozornost kristyna.vltavska@vse.cz mazouchp@vse.cz