Tradiční výrobek Slovácka Region Slovácko Masarykovo nám. 21, Uherské Hradiště
Motto: podpora prodeje výrobků = uchování zájmu výrobců/řemeslníků o řemeslo = zachování tradic a tradičních postupů do budoucna
CO je Tradiční výrobek Slovácka? V roce 2008 vznikl projekt Regionu Slovácko „Tradiční výrobek Slovácka“, jehož hlavní náplní je prezentace regionu prostřednictvím využití jeho specifik, podpora tradičních výrobků a výrobců. V souvislosti s projektem byla zavedena značka „Tradiční výrobek Slovácka“ - tato značka zaručuje především kvalitu výrobků, jejich vazbu na vymezené území, tradici výroby a šetrnost k přírodě. Právo k využití značky je udělováno výrobcům na dva roky na základě posouzení odborné komise.
Promítnutí v čase 2007 myšlenka 2008 pilot 2010 oficiální registrace 2015 současnost
Hlavní cíle identifikace výrobků a jejich spojitost s regionem, zvýšení zájmu o podporu lidových tradic a tradičních výrobků, pomoc tradičním výrobcům prostřednictvím zájmu veřejnosti a prodeje výrobků, šíření pouze čistě tradičních výrobků, prohlubování destinační identity.
Praktické dopady pro výrobce Možnost využití zavedené marketingové značky. Pomoc výrobcům s marketingem, managementem. Otevření nových trhů pro výrobce. Navazování nových partnerství. Předávání zkušeností, spolupráce mezi výrobci. PRESTIŽ.
Mamagement Oslovování výrobců s nabídkami prezentací, jarmarků, prodejních akcí... Společný postup při vyjednávání s pořadateli akcí, soukromými subjekty i orgány veřejné správy. Společný postup při získávání dotací. RS navazuje partnerství a smluvní vztahy za podmínek pro výrobce příznivých, které je možno nadále využívat.
Marketing Prezentace pod zavedenou značkou, administrace webových stránek administrace FB profilu tematické články do médií, tiskové zprávy, příprava tiskovin – letáky, katalogy pro všechny výrobce, značení všech výrobků – polepky, štítky, minimální finanční zátěž pro výrobce.
Jak se stát výrobcem 2 dokumenty: – Zásady pro udílení ochranné známky TVS – Žádost o udělení ochranné známky TVS Podmínky: – Právnická nebo fyzická osoba se sídlem na území Slovácka – Jedinečnost spojená s regionem (produkt charakteristický pro oblast Slovácka, výjimečná kvalita, existence výrobku či technologie na území Slovácka, využití místních surovin, ruční/řemeslná práce) – Udělení na 2 roky – Možnost užívání ochranné známky je nepřenosné a neprodejné – Výrobce dokládá vzorky své tvorby
Kdo o tom rozhoduje? Komise – Zástupce Regionu Slovácko – Etnograf Slováckého muzea v Uherském Hradišti – Etnograf národního ústavu lidové kultury ve Strážnici – Zástupce Odboru kultury a památkové péče Zlínského kraje Zasedá 2x ročně
Povinnost výrobce Uzavření Dohody o spolupráci na projektu Vystupování pod ochrannou známkou – Značení výrobků štítkem či nálepkou, možné je i včlenění ochranné známky do vlastních obalových materiálů. – Jednotné značení na jarmareční stánky, provozovny, sídla firem, polepy aut logem ochranné známky. – Po dobu platnosti certifikátu dodržovat standardy, za kterých byla ochranná známka udělena.
Výrobci v roce 2015 Celkem 61 výrobců Od Uherskohradišťska a Uherskobrodska přes Veselsko, Kyjovsko, Hodonínsko, Horňácko po Břeclavsko Obory tvorby: práce se dřevem, proutím, šustím, keramika, kovářské a drátované výrobky, tkaný textil, kraslice, krojové panenky, lidové ornamenty, kroje a krojové součásti včetně opasků a bot. Samostatná skupina: potraviny a nápoje z místních surovin – vinné mošty, vdolečky, sušené ovoce, škvarkové preclíky, perníčky, patenty, chléb, táče, mazance, vánočky.
Jak se stát prodejcem? 2 dokumenty: – Zásady pro udílení a užívání statusu ochranné známky TVS pro prodejce – Žádost o status prodejního místa ochranné známky TVS Podmínky: – Právnická nebo fyzická osoba – Forma prezentace výrobků, zaručení standardu prodeje – Zaručení dodržování zákonných předpisů – Povinnost označit prodejní místo i výrobky – Udělení na 2 roky – Možnost užívání ochranné známky je nepřenosné a neprodejné
Třetí cílová skupina = veřejnost Místní obyvatelé Rodáci žijící mimo region či v zahraničí Turisté Cíl: nabídnout těmto cílovým skupinám kvalitní výrobek s původem na Slovácku vyráběný tradičními postupy či technologiemi
Rok 2014 = Prodejní expozice Tradiční výrobek Slovácka Otevření Otevírací doba: – všední dny 9-12, h – sobota 8 – 11 h Úzké propojení s e-shopem
Tradiční výrobek Slovácka, z.s. Založen v roce Cílem sdružení je podpora udržitelného rozvoje, podpora a ochrana folkloru a tradic na Slovácku prostřednictvím rozvíjení regionální značky – ochranné známky Tradiční výrobek Slovácka registrované na Úřadu průmyslového vlastnictví, současně za zachování kontinuity historického původu, prostoru, produktů nebo přístupů způsobem typickým pro region, pro výrobky a služby.
Děkuji za pozornost.