ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Abiotické podmínky života
Vznik, složení a význam půd
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Vznik Země Vznik vesmíru= teorie Hot Big Bang =velký horký třesk = silná exploze před 15 miliardami let, vzniká po ní mračno plynů a prachu, z něj vznik.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Ekologické aspekty liniových staveb
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Krajina a životní prostředí
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Glukosa a její vznik.
LES ŘASY.
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Atmosféra Filip Bordovský.
Biosféra.
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Vznik a vývoj atmosféry Země
Pedologie Nauka o půdách.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Atmosféra.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Chemické složení živých organismů
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Země a život, vývoj života
Přechod rostlin na souš
Rostliny.
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA

zdroj energie, světla a tepla 1. SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ zdroj energie, světla a tepla

a) ultrafialové záření pohlcováno ozonem v atmosféře ve větších dávkách životu nebezpečné b) viditelné záření = světlo zdroj energie pro fotosyntézu umožňuje orientaci a dorozumívání biorytmy c) infračervené záření zdroj tepla

délka dne ovlivňuje např. přílet a odlet ptáků rozmnožování rozkvétání rostlin optimální teplota pro většinu organismů 15°C – 30°C nejodolnější vůči změnám teplot bakterie (-190°C ... i nad 100°C) schopnost udržet stálou tělesnou teplotu u ptáků a savců = termoregulace (peří, srst, vrstva tuku + výkonný metabolismus)

2. OVZDUŠÍ

počasí = aktuální změny v ovzduší podnebí = dlouhodobé, závisí na poloze místa na Zemi

plynný obal Země = atmosféra troposféra = spodní vrstva, obklopuje živou přírodu stratosféra (15 – 50 km) součástí ozonosféra (zachycuje UV a kosmické záření) – chrání život na Zemi působí na organismy fyzikálními vlastnostmi (tlakem, prouděním, hustotou ..) chemickým složením

FOTOSYNTÉZA děj, při kterém vzniká kyslík probíhá v tělech zelených rostlin přeměna látek anorganických (oxid uhličitý a voda) na látky organické (cukr glukóza) a kyslík Podmínky fotosyntézy: sluneční záření voda oxid uhličitý zeleň listová = chlorofyl (zelené barvivo)

sluneční záření oxid uhličitý + voda glukóza + kyslík chlorofyl

BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ probíhá ve všech buňkách v organelách MITOCHONDIÍCH uvolňování energie z org. látek (vytvořených fotosyntézou či přijatých v potravě) děj opačný než fotosyntéza org. látky + kyslík oxid uhličitý + voda + energie pohon živ. dějů

Chemické složení atmosféry dusík (78%) velmi stálý do ovzduší i z ovzduší díky dusíkatým bakteriím kyslík (21%) důležitý pro dýchání, hoření, zvětrávání hornin do ovzduší fotosyntézou oxid uhličitý (0,03%) nutný pro fotosyntézu k tvorbě org. látek do ovzduší při dýchání, hoření, sopečné činnosti, tlení

3. VODA

vodní obal Země = hydrosféra neustálý koloběh vody základem vypařování a srážky energii poskytuje Slunce

4. PŮDA

půdní obal Země = pedosféra vznik zvětráváním povrchové vrstvy litosféry činností vnějších GD význam zdroj anorganických živin pro rostliny (humus = org. látky v půdě v různém stupni rozkladu, vznikají činností mikroorganismů z odumřelé biomasy) životní prostředí některých organismů (edafon = půdní organismy) ukotvení rostlin

obsahuje prvky biogenní = nezbytné pro život, př. C, O, H, N, P, S, K stopové = potřebné v nepatrném množství, př. Fe, Mn, Zn, I toxické = jedovaté, př. Pb, Hg, Cd