Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová 1.4.2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Výzkumy realizované v roce Právní analýza dokumentů vztahujících se k dětem a mládeži 2. Zdroje informací a kritéria při výběru volnočasových.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Didaktické prostředky
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Personální management
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Supervizní vztah Jitka Navrátilová Vztah jako předpoklad učení Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. Supervizní.
Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunitní sociální práce
Rozhodovací procesy.
Východiska úkolově orientované supervize
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Setkání zástupců škol a podniků působících v oblasti chemického průmyslu Praha
Psaní právních dokumentů
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Modely mentální retardace
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Didaktické prostředky
Základní informace k ŠAP a PA
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ekonomika malých a středních podniků
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Budování kapacit pro rozvoj škol II
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
Transkript prezentace:

Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová

Přehled fází ÚOS Sociální fáze Vysvětlení supervize a ÚOS Vzdělávací fáze Fáze stanovení cílů Kontraktace

Vzdělávací funkce v rámci ÚOS Klíčovou roli hraje učení supervidovaného. Administrativní a podpůrná funkce mají sekundární roli. Cílem je zvýšení profesionálního rozvoje za pomocí vzdělávacích procesů. Je důležité, aby supervizor vysvětlil unikátnost supervizního procesu, včetně podrobného zkoumání pracovního výkonu pracovníka, jeho emočních reakcí, hodnotového systému i chápání teorie. Supervidovaným je třeba objasnit, že jejich práce bude podrobně rozebírána s cílem podpořit růst jejich vzdělávání a nikoliv kvůli nedůvěře supervizora.

Vzdělávání Třetí krok v ÚOS. Cílem je poskytnou nové informace (obvykle 2-5minuté "minilekce"), na základě vyžádání supervidovaným i dle úvahy supervizora. Na začátku je obvykle potřeba informací větší, později se zmenšuje

Dosahování cílů Učení je nejefektivnější, když je strukturované, cílené a podporuje participaci supervidovaných a obsahuje jasně definované vzdělávací cíle, aktivity, očekávání a kriteria evaluace. Pozitivně definovaný cíl pod kontrolou klienta.

Spolupráce a volba cíle Efektivita supervize narůstá s mírou zapojení supervidovaných do výběru cílů. Výhody spolupráce při výběru cílů: -zvolené cíle mají větší relevanci -volí přiměřenější tempo -složitost úkolů je přiměřená ke schopnostem supervidovaného -napomáhá rozvíjet schopnost supervidovaného pracovat na svém učení i sebeevaluaci.

Hodnocení výběru cílů Čím více je schopen supervidovaný volit cíle, tím více může působit jako samostatná jednotka. Vývoj procesu definovat cíle: 1)schopnost navrhovat cíle (od neschopnosti volit cíle, po složité cíle) 2)schopnost navrhovat cíle ve vztahu k případu (od nesouvztažných k adekvátním) 3)schopnost navrhovat cíle nezávisle (od supervizorova vedení k autonomní praxi) 4)schopnost setřídit cíle dle priorit 5)Schopnost propojovat učení a praxi

Charakteristiky cíle S - specifický M - měřitelný (jak poznám, že jsem dosáhl/a cíle)? A – ambiciózní (jak by měl vypadat, aby byl pro tebe výzvou)? R – reálný T – termínovaný E – ekologický (zapadá do celkového kontextu) R – recorder (zaznamenaný)

Stanovení cílů Čtvrtá fáze ÚOS Identifikace Hierarchizace Volba až tří cílů pro bezprostřední práci. Po dosažení cíle, je vybrán nový cíl. ÚOS podporuje průběžné vybírání cílů na každé schůzce.

Typy cílů: Vzdělávací Praktické V rámci vzdělávací supervize dochází k plnění dvou úkolů vzdělávací supervize: 1)podpora naplnění potřeb supervidovaného 2)podpora naplnění potřeb klienta.

Propojení učení a praktické dovednosti Stává se, že v supervizi se zdůrazňuje řešení klientova problému a profesní růst pracovníka se dává do pozadí. ÚOS se soustředí na definici vzdělávacích cílů, které se zapisují do kontraktu. Pokud se volí vzdělávací cíl, je vždy ve vazbě na konkrétní případ, což umožňuje zachovat vazbu mezi potřebami klienta a supervidovaného.

Johariho okno Já o sobě vímJá o sobě nevím Jiní o mně ví Veřejná oblast (chování, které znám já i druzí) Slepá oblast (chování, které znají druzí, ale já si ho nejsem vědom) Jiní o mně neví Skrytá oblast (chování, které skrývám před druhými) Neznámá oblast (neznámá nám i druhým, ale může se stát známou)