Revize referenčního dokumentu BREF pro velká spalovací zařízení (BREF LCP) Naplnění požadavků Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích Ing. Pavlína Kulhánková
Směrnice o průmyslových emisích (Industrial Emissions Directive - IED) – 2010/75/EU Zrušila a nahradila k 7.1.2014 Směrnice: 78/176/EHS – odpady TiO2, 82/883/EHS – monitoring. odpadu TiO2, 1999/13/ES – VOC emise, 2000/76/ES – spalování odpadů, 2001/80/ES – spalovací zařízení (do 1.1.2016) a Směrnici 2008/1/ES – IPPC (Integrated pollution prevention and control) V IED je: posílena role nejlepších dostupných technik - BAT (Best Available Techniques), nastavení emisních limitů dle tzv. “Závěrů o BAT“, posílení ochrany vody a půdy, rozšíření o další průmyslové činnosti dle přílohy č. 1, rozšíření účasti veřejnosti, nastavení pravidelných inspekcí dle parametru rizikovosti provozu s integrovaným povolením (1 až 3 roky)
BAT - nejlepší dostupné techniky (Best Available Techniques) Nejlepší dostupné techniky – nejúčinnější a nejpokrokovější stádium vývoje činnosti a jejich provozních metod dokládající praktickou vhodnost určité techniky jako základu pro stanovení mezních hodnot emisí a dalších podmínek povolení, jejichž smyslem je předejít vzniku emisí, nebo pokud to není proveditelné, tyto emise omezit a zabránit tak nepříznivým dopadům na životní prostředí jako celek BAT jsou popsány a nastaveny v referenčních dokumentech o BAT (BREF dokumenty),jsou výsledkem výměny informací v rámci EU (čl. 13 Směrnice IED) Směrnice IED (EU – 2010/75/EU, o průmyslových emisích) – definuje závaznost závěrů o BAT čl. 14 IED „ …Při stanovení podmínek povolení se jako reference použijí závěry o BAT…“
Proces výměny informací o nejlepších dostupných technikách (BAT-Best Available Techniques) – nástroj definování BAT Proces výměny v rámci EU je zakotven ve Směrnici 2010/75/EU, článek 13 v zákoné č. 76/2002 Sb. transponována v § 27, § 27a,§ 27 b Proces výměny v ČR nastaven na základě interního dokumentu (září 2013) – Metodika (MPO, MŽP, MZe), popisuje, definuje vazby, kompetence, způsob práce v technických pracovních skupinách (TPS) při ministerstvech (MŽP, MPO, MZe) nastavení kompetencí, vazeb a spolupráce v Technical Working Groups (TWG) při Evropském úřadu pro IPPC (European Integrated Pollution Prevention and Control Bureau – EIPPCB v Seville); http://www.ippc.cz/dokumenty/DF0531
Revize BREF dokumentů - Závěry o BAT IED čl 13 nastavuje také proces aktualizace (revize) BREF dokumentů, jejich součástí jsou tzv. „Závěry o BAT“ Předepsané emisní limity tzv. BAT-AEL (Emission level associated with BAT) v „Závěrech o BAT“ – mají závaznost po zveřejnění v Úředním věstníku EK jako prováděcí rozhodnutí EK a to tak že, Do 4 let po zveřejnění závěrů o BAT musí být závazné podmínky integrovaného povoleni (IP) v souladu se závěry = přezkum IP (§18 zákona č. 76/2002 Sb.) Dle výkladu MŽP – závaznost se týká pouze emisních limitů Pokud není do 4 let provozováno zařízení v souladu se závěry = provozovatel, pokud chce provozovat, musí požádat o výjimku z BAT (nemusí jí od povolovacího úřadu (KÚ) získat)
Revize BREF dokumentů – jednotlivé kroky Začátek revize – aktivace TWG (40 – 100 členů) (Sevilla) = aktivace TPS (dle kompetencí ministerstev - MŽP,MPO,MZe) Kick-of meeting (úvodní jednání) a vyplnění dotazníků předložených zpracovateli BREF Příprava draftu D1 BREF a připomínkování členy TPS (D1 BREF = „Tělo dokumentu“ + závěry o BAT) Návštěvy referenčních zařízení Zapracování připomínek k draftu D1 (případně draftu D2) Final meeting (Background Paper), (slovníček pojmů – české ekvivalenty k anj. technickým termínům) Forum EK – schvalování závěrů (dle čl.13 Směrnice o průmyslových emisích) Výbor (čl. 75 Směrnice o průmyslových emisích) Vydání Závěrů o BAT Rozhodnutím EK Další revize BREF dokumentu cca za 8 let (týká i závěrů jako součástí BREF)
Postup revize BREF dokumentu Velká spalovací zařízení (Large Combustion Plants - LCP) 2011 – 201? Začátek revize 2011 BREF dokument o BAT V roce 2012 – 13 – příprava draft D1, vyplnění dotazníků, úvodní jednání ve Seville, návštěva referenčních zařízení V roce 2013 – D1 – první návrh revidovaného BREF dokumentu Celkem 8509 připomínek Připomínky: dokument, jednotlivé technologie, k návrhu závěrů o nejlepších dostupných technikách (BAT) Závěr roku 2013 zpracovatelé dokumentu informují – NEBUDE po zapracování připomínek připravován D2 (druhý draft) – proto vznikají iniciativy zdola (národní technické pracovní skupiny)
Vznik iniciativ v rámci revize BREF dokumentu Přelom 2013 – 14 – vznikají jednotlivé podskupiny TWG/iniciativy Jako prostředek na vynucení D2 (druhého návrhu) K 03/14 vznik celkem 9 regionálních/partikulárních iniciativ – jednotlivé problematické okruhy – regionální nebo oborové ČR – iniciativa: Spalování „domácího“ hnědého uhlí (lignitu) „Domácí“ palivo = hnědé uhlí s vysokým obsahem popela, síry, vody, nižší výhřevnost Problematika BREF LCP projednávána 3/3/2014 na Radě pro životní prostředí v Bruselu (k iniciativě ČR přidaly další státy konkrétně - Polsko, Estonsko, Španělsko, Bulharsko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko
ČR iniciativa – spalování „domácího“ uhlí 2. – 3. červen 2014 na MPO proběhlo mezinárodní jednání k iniciativě „Domácí palivo“ Účastníci: Bulharsko, Česká republika, Řecko, Polsko, Rumunsko, Slovensko + host Eurelectric Prezentována sebraná data Z jednání závěry: nastavena pozice k jednání v Seville (17- 18 červen 2014) Týká emisí: SO2, Hg, HCl Nutnosti řešit vzájemnou provázanost emisí: NOx-CO-NH3 Problematika monitoringu – např. Hg, hluk Problematika hnědého uhlí je rozšířena na problematiku uhlí z domácích zdrojů obecně a jejich specifika (př. Polsko – černé uhlí s vysokým obsahem halových prvků)
Neformální setkání TWG LCP v Seville 17. – 18. června 2014 neformální jednání v Seville k 4 iniciativám (ostatní iniciativy byly odmítnuty) Jednání týká také ČR iniciativy „Domácí paliva“ + další 3 iniciativy (vč. EUROFER – iron and steel process gases combustion) Zástupci TPS ČR (i TWG) – příprava prezentace, předložení podpůrných dokumentů a dat Prezentována sebraná data a obhajována dohodnutá pozice (návrhy) z jednání 2. – 3. 6. v Praze (emise SOx nahradit SO2 , hodnota emisí ve velikosti IED a prosadit stupeň odsíření, dát do souladu emise NOx- CO a NH3) Dohoda, že tyto pozice budou prosazovány po celou dobu revize BREF dokumentu
Stav revize BREF Velká spalovací zařízení k 6/2015 1. – 9. 6.2015 – V Seville závěrečné jednání tzv. Final Meeting (FM) Ukončení revize a vydání závěrů o BAT- 2016? Díky iniciativě „Domácí paliva“ došlo v návrhu závěrů k změkčení původního (D1) a nastavení emisí pro SO2 Z pohledu TPS ČR zůstává problematika: energetické účinnosti, emisních limitů pro Hg a jeho monitoring (četnost měření příp. kontinuální), nastavení některých emisních limitů např. NOx, CO u jednotlivých typů zařízení (dle paliva, dle kapacity) ČR na FM je jen jedním z ČS EU, silná je pozice EEB i některých států prosazujících co nejpřísnější limity (Rakousko, Švédsko, Německo) – problematika spalování paliv silně zpolitizována
Co se stane až budou Závěry o BAT schváleny pro „Velká spalovací zařízení“ BAT – AEL mohou být (a většinou jsou) přísnější než složková legislativa Nastavení referenčních podmínek může být jiné – pak lze měřit dle norem a referenčních podmínek ČR a nutno přepočítávat na podmínky závěrů o BAT Četnost monitoringu může být jiná (vyšší) něž u složkové legislativy Dle výkladu MŽP závazné jsou pouze BAT – AEL, ostatní BAT mají dle výkladu doporučující charakter Když nebudu splňovat některé BAT-AEL mám 4 roky na zjednání nápravy příp. podat návrh na výjimku z BAT Předpoklad schválení „Závěrů o BAT Velká spalovací zařízení“ cca nejdříve 6/2016 = BAT – AEL závaznost cca od 6/2020
Doporučení pro provozovatele s integrovaným povolením Sledovat kdy závěry o BAT vydány Rozhodnutím EK (lze i na str. MPO i MŽP) Přezkoumat zda provozuji v souladu se závěry (včetně nastavení monitoringu, četnost měření, jednotky, referenční podmínky měření) Pokud BAT- AEL přísnější – povinnost do 4 let provozovat v souladu s BAT – AEL (dle závěrů) Pokud jsou přísnější limity u ČR legislativy – povinnost provozovat v souladu s ČR legislativou (a zároveň tím plním i BAT – AEL) Pokud BAT – AEL obsahují jiné (nebo další) nastavení emisních limitů než ČR složková legislativa musí být provoz zařízení v souladu s BAT – AEL i ČR legislativou
Jaké mohou být limity do ovzduší LCP Většinou jsou přísnější než IED Většinou jsou přísnější než ČR legislativa Většinou je nastaveno více látek než dle ČR legislativy Tam kde v současnosti je jednorázové měření může být nastaveno kontinuální nebo s vyšší četností měření (zvláště u látek s vlivem na zdraví a životní prostředí např. těžké kovy, skleníkové plyny) Pokud v současnosti předpoklad, že posuzované zařízení nebude pravděpodobně plnit emisní limity lze řešit pomocí OP Před FM nelze dát přesné informace o nastavení BAT-AEL
Jaké mohou být limity do vod v LCP Před FM nastaveny limity pouze pro jednodruhové odpadní vody z čištění spalin do vodoteče – takto nastavené se netýká vod v ČR zařízeních – nevyskytují se Pokud toto nastavení zůstane budou limity odpadních vod dané dle NV, o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod… (návrh nového NV – předpokládá účinnost: 15. října 2015 – v současnosti po vypořádání vnějšího připomínkového řízení) Dle § 5 návrhu NV je pro stanovení emisních limitů do vod povrchových- uplatněn kombinovaný přístup Prosazován princip předčištění odpadních vod v místě jejich vzniku - nastavení emisních limitů za zařízením před vypouštěním do kanalizace Do NV budou zapracovány závěry o BAT (emisní limity)
Děkuji za pozornost odkazy na IPPC: http://ec. europa Děkuji za pozornost odkazy na IPPC: http://ec.europa.eu/environment/air/pollutants/stationary/ippc/index.htm www.ippc.cz http://www.mzp.cz/ippc www.cenia.cz