Abiotické faktory Výukový materiál EK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Abiotické podmínky života
Vznik, složení a význam půd
Abiotické podmínky prostředí
Základní ekologické pojmy
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Živá a neživá příroda 3. ročník
Ekologické aspekty liniových staveb
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o vodě AutorIng. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák chápe důležitost vody pro.
Světlo.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Krajina a životní prostředí
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Člověk a jeho svět 4. ročník
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Působení ekologických faktorů
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
Pedologie Nauka o půdách.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Chemické složení živých organismů
NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Součásti neživé přírody
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Abiotický faktor teplo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Podmínky života na Zemi
Působení ekologických faktorů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Abiotický faktor voda.
Abiotický faktor půda.
Podmínky života na Zemi
Půdy.
Transkript prezentace:

Abiotické faktory Výukový materiál EK 01 - 12 Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR Abiotické faktory

Abiotické faktory jsou tvořeny neživou přírodou rozdělují se na : klimatické edafické topografické

Sluneční záření život na Zemi ovlivňuje: ultrafialové záření viditelné světlo infračervené záření

Světelný režim má vliv na: migraci ptáků rozmnožování rozkvétání rostlin orientaci hmyzu a ptáků Poznatky jsou využity při pěstování rostlin a chovu živočichů.

Podle nároků na světlo se organismy dělí na: stenofotní euryfotní heliofobní

Teplo ovlivňuje rychlost biochemických reakcí

Rostliny Adaptace na zvýšenou teplotu transpirace odraz záření lesklými listy Adaptace na nízkou teplotu trichomy snížení obsahu vody opad listů

Studenokrevní živočichové teplota ovlivňuje: vývoj počet generací zbarvení adaptace na chlad adaptace na vysokou teplotu

Teplokrevní živočichové teplota ovlivňuje: migraci příjem potravy příjem vody zbarvení chování adaptace na chlad adaptace na vysokou teplotu

Vzduch fyzikální vlastnosti: tlak proudění hustota chemické vlastnosti: složení (obsah oxidu uhličitého, kyslíku, dusíku, atd.)

Voda Příjem vody živočichové: potravou, pitím, metabolicky rostliny: kořeny, prýtem

Rozdělení rostlin podle nároků na vodu vodní – hydrofyty vlhkomilné – hygrofyty střední nároky – mezofyty suchomilné - xerofyty

Adaptace rostlin na snížené množství vody dlouhé kořeny chlupy silná kutikula zásobní orgány redukce listů úprava metabolismu

Adaptace živočichů na zvýšené množství vody větší výdej nesmáčivý povrch těla snížená koncentrace tělních tekutin

Adaptace živočichů na snížené množství vody redukce potních žláz světlé zbarvení těla nepropustný povrch těla koncentrované a suché výkaly

Minerální látky makroprvky mikroprvky biogenní prvky

Půda vznik – zvětrávání hornin a činnost organismů složka: pevná kapalná plynná edafon – soubor všech organismů žijících v půdě ( fytoedafon, zooedafon)

Pracovní list - opakování Abiotické faktory jsou tvořeny složkami…………… přírody. Dělí se na …………., ……………. a …………… . Podle nároků na světlo dělíme organismy na ….. …………., ……………. a ………….. . Teplo ovlivňuje rychlost …………. reakcí. Půda vzniká …………….. a ………………… . Biogenní prvky jsou………………… . Rostliny přijímají vodu………… nebo …………… . U vzduchu jako abiotického faktoru sledujeme …………. a ……………. .

Zdroje PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: pedagogické nakladatelství, 2000, ISBN 80-7183-203-0. KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. Praha: Scientia,spol.s r.o., 1994, ISBN 80-85827-84-0