HISTORIE AUTOMOBILISMU mosty za průmyslové revoluce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká společnost se učí podnikat
Advertisements

Automobily a co o nich víme
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Škoda auto Mladá Boleslav
slavný americký průmyslník
KM STUDIOS presents - Bugatti Veyron - Bugatti Veyron je nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. sériově vyráběnýautomobilsériově vyráběnýautomobil.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
1 Životopis Brouka – část II Poválečné obnovení výroby Po pádu Hitlerovy třetí říše se továrna i město dostalo do britské správy. Továrna.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
STROJÍRENSKÝ PRŮMYSL ČR Autor: Mgr. Jana Závodná
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Ing. Ondřej Smíšek ČVUT FD Děčín
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Henry Ford - Narodil se: 30. července 1863 v Dearborn, Michigan, USA - Umřel: 7. dubna vyučil se zámečníkem a pak se stal opravářem parních strojů.
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Hanácké železárny a pérovny, a.s. PROSTĚJOV Připravila: Ing. Marika Pilíšková Dne:
DOPRAVA, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ENERGETIKA
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
ČESKÉ ZEMĚ PŘED PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Příprava výrobního procesu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Airbag Autor: Martin Pinta.
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
AUTOMOBIL SNŮ Závěrečný projekt z designu průmyslových výrobků Ing. Eliška A. Kubičková Fakulta strojní ZČU.
ČÍNSKÝ „SMART” Reportér německého časopisu „Autobild”, Claudius Maintz, odcestoval do čínského města Dezhou, aby navštívil továrnu, ve které jsou vyráběny.
František Křižík.
Charles Stewart Rolls 1. Narozen 28. srpna 1877 v Bournemouthu Studium – Eton College a univerzita v Cambridge 1900 – vyhrál závod na tisíc mil s vozem.
Věda a technika konce 19.st.
...JEHO ŽIVOT? Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Historie automobilů OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek
František Křižík narodil se v 8. července 1847 v Plánici u Klatov
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Definice managementu.
Věda, technika, vynálezy a pokrok – přelom 19. a 20. století
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Automobilový průmysl v ČR
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
1 Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
- NAROZEN ROKU 1863 V DEARBONU (MICHIGAN) - V PATNÁCTI SESTROJIL SVŮJ PRVNÍ PARNÍ PÍSTOVÝ MOTOR – POPRVÉ SESTROJIL BENZÍNOVÝ MOTOR – VYJEL.
Čím byly první samohybné stroje poháněny? Jak se nazývaly vozy, poháněné párou? pára + + vůz = = parovůz James Watt.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Kloubové a speciální autobusy, přívěsy Prototyp kloubového autobusu Š 706 RTO-K z produkce Karosy Vysoké Mýto okolo roku Prototyp kloubového.
Doprava a spoje Autor: Matěj Nováček, 8tř. Suezský průplav zkráceně Suetz, otevřen roku 1869 je 163 km dlouhý průplav v Egyptě spojující Středozemní a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
ELEKTROMOBILITA. HISTORIE: Holandsko, profesor Stratingh, první návrh elektromobilu, který byl i realizován 1895 – František Křižík – první elektromobil.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
Tovární výroba a stroje v 19. století
Svět v poslední třetině 19. století
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
SKORO ZAPOMENUTÁ ČESKÁ AUTA.
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_20
Tanky 2. světové války Dominik Kolář.
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Sada 3 Člověk a společnost ZŠ Pačejov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Železniční doprava 19. stol.
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Skútry pro přepravu osob
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Transkript prezentace:

HISTORIE AUTOMOBILISMU mosty za průmyslové revoluce ŽIVOT PRO VĚDU, VĚDA PRO ŽIVOT CZ.1.07/2.3.00/45.0029 HISTORIE AUTOMOBILISMU mosty za průmyslové revoluce Ing. Zdeněk Říha, Ph.D., Fakulta dopravní ČVUT

Elektromobily a efektivnost Jako o prvním elektromobilu s praktickým využitím mluvíme o vozidle anglického vynálezce Thomase Parkera z roku 1884, elektromobily 19. století trpěly neduhy, které můžeme, byť ve zmenšené míře, sledovat i dnes: malá rychlost kolem 30 - 40 km/h dlouhá doba nabíjení krátký dojezd (cca 70 km), který jejich působnost omezil pouze na města těžké baterie to vše činilo elektromobily ekonomicky neefektivními, byly nazývány také jako „women´s cars“

Elektromobily a efektivnost přesto si elektromobil připsal zajímavý rekord, v roce 1899 Camille Jenatzy dosáhl s elektromobilem rychlostního rekordu 105,79 km/h o pět let už rekord - s vozidlem na benzínový pohon - patřil Henrymu Fordovi a cca od 20. let 20. století elektrické vozy z trhu prakticky vymizely, Přesto se dá říct, že jim patřil počátek 20. století, Např. Anderson Electric Car Company vyráběla na počátku 20. století až 2000 elektromobilů ročně, S příchodem levných a rychlejších aut Henryho Forda prodej rychle klesal, celkově Detroit Electric v období 1907 – 1939 prodal celkem 13 000 elektromobilů.

Ještě kvalitnější detroit electric Tento model je ideální nástupce dlouhé řady vozidel , která udržují dominanci společnosti Detroit Electric. Perfektní harmonie křivek, ladný, osobitý, důstojný, vynikající komfort řízení, umělecký výběr čalounění, interiérové doplňky, které kombinují krásu, luxus a komfort. Ti, kdo již viděli tento nový model, vychvalují jej jako nejkvalitnější vůz z mnoha, které jsou určeny pro městské a příměstské využití. Vy z něj také budete nadšení. Tento nový Detroit Electric je k vidění v našem autosalónu předního distributora v celé zemi. Přijďte se podívat a užijte si důkladný test jeho jízdních kvalit. Reklama z roku 1920

Vynález automobilu se spalovacím motorem V roce 1886 získal Karl Benz patent na tříkolku poháněnou spalovacím motorem,

Karl benz Karl Benz se narodil v roce 1847, 1871 založil továrnu pro výrobu strojů, V roce 1884 sestrojil první čtyřdobý motor, Prodej automobilů byl zpočátku malý,

Role manželky Zlom nastal v okamžiku, kdy manželka Karla Benze Bertha podnikla propagační 100 km dlouhou jízdu, V roce 1893 se tak Benzova tříkolka stala prvním sériově vyráběným automobilem, Automobilka Benz se v roce 1926 spojila se společností Daimler, Gottlieb Daimler sestrojil v roce 1885 spalovací motor, který použil jako pohon motocyklu, Fůzí těchto dvou společností vznikla firma Mercedes - Benz

prvenství Jako vynálezci automobilu jsou obvykle uvádění Carl Benz a Christian Daimler, Přesto první vozidlo, které jezdilo na plyn, se v roce 1863 objevilo ve Francii, Jeho autorem byl Etienne Lenoir, V roce 1863 s ním Lenoir podnikl jízdu kolem Paříže dlouhou 18 km, která trvala 3 hodiny, Plány na svůj motor poté poskytl něměckému vynálezci Nicolausi Ottovi, Další vynálezce, který automobil sestrojil před Carlem Benzem, byl Siegfried Marcus, a to v roce 1865, Byla to ale spíš zkouška motoru ve vozíku, který neměl řízení, dokonalejší verzi pak představil o 10 let později.

kočáry Kočár je odpružené vozidlo se čtyřmi koly, tažené koňmi, Je používané od 15. století, Název je odvozen od ´maďarského slova Kocs, Obvykle patřil k majetku vyšších vrstev, Kočáry měly více druhů, Např. DOSTAVNÍKY se používaly k dopravě na větší vzdálenosti, zároveň vozily poštu, Naopak FIAKRY nebo DROŽKY sloužily k rychlé dopravě po městě, Poslední kočáry se vyráběly na začátku 20. století (cca do roku 1920), Jejich výrobci se potom často přeorientovávaly na výrobu automobilů nebo karosérií,

Václav brožík Zakladatel firmy začínal jako výrobce sedel a postrojů v roce 1845, Následně začal stavět celé kočáry, Společnost získala obrovský věhlas, V roce 1894 nástupce zakladatele, syn Václav, postavil továrnu na kočáry s parním provozem, Předtím získal za expozici kočárů na jubilejní zemské výstavě v Praze v roce 1891 čestný diplom S koncem kočárů se firma orientovala na jiné druhy dopravy, V roce 1898 se firma Brožík podílela na konstrukci plzeňských tramvají (ve spolupráci s Františkem Křižíkem)

Ignác schustala V roce 1850 začal v Kopřivnici vyrábět drožky, Jeho produkty dosáhly celosvětového ohlasu, Firma se rozvíjela a v roce 1891 se přejmenovala na Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft Tato firma vyráběla především železniční vagóny, V roce 1897 ale jako první ve střední Evropě vyrobila automobil, Jeho název byl NW Präsident Rod Schustalů už u toho nebyl, Ignátz Schustala zemřel na začátku roku 1891, Jeho syn Adolf Schustala se nepohodl s akcionáři Tatry a založil konkurenční podnik – Vagonku Studenka

VÝROBA ŠPENDLÍKŮ „Jeden muž drát táhne, druhý ostří, třetí jej řeže, čtvrtý ostří, pátý jej na konci brousí v hlavičku, což vyžaduje dvě nebo tři samostané operace. Viděl jsem malou manufakturu tohoto druhu, kde bylo zaměstnáno pouze deset lidí a kde někteří z nich prováděli dvě nebo tři různé operace. Ale i když byli velmi chudí, a proto jen sotva dostatečně vybaveni nezbytným zařízením, byli schopni, když se činili, společně vyrobit asi 12 liber špendlíků denně. V jedné libře je až čtyři tisíce špendlíků střední velikosti. Těchto deset lidí tedy dokázalo společně vyrobit až čtyřicet osm tisíc špendlíků za den. O každém z nich, podílejícím se na těchto osmačtyřiceti tisících špendlíků jednou desetinou, můžeme tedy říci, že vyrobil čtyři tisíce osm set špendlíků za den. Ale kdyby každý z nich vyráběl samostatně a nezávisle a kdyby žádný z nich nebyl pro takovou speciální výrobu vyškolen, žádný z nich by zajisté nebyl schopen vyrobit dvacet, a možná ani jediný špendlík za den.“ Adam Smith, Pojednání o podstatě a původu bohatství národů, strana 8

Start automobilismu Z dnešního pohledu je klíčový okamžik, kdy se automobily začaly rozšiřovat mezi širší vrstvy obyvatel, V tomto ohledu je klíčový příspěvek Henryho Forda, Tento muž dokázal v praxi využít to, čemu se říká ÚSPORY Z ROZSAHU Přelom 19. a 20. století byl v řízení podniků ve znamení tzv. vědeckého managementu, Jeho základním představitelem byl Frederick Taylor – člověk byl považován za stroj, který je nutné úkolovat, motivovat a řídit, Jedním z typických představitelů vědeckého managementu byl i Henry Ford.

Henry ford Narodil se roku 1863 do rodiny farmáře, Od mládí ho ale přitahovala technika, V roce 1896 sestrojil svůj první automobil, Podnikatelské začátky neměl jednoduché, První firma, Detroit Automobile Company, zkrachovala po prvním roce, Henry Ford byl následně ostatními akcionáři vypuzen

PÁSOVÁ VÝROBA Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno - a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.

PÁSOVÁ VÝROBA V roce 1903 založil Ford druhou firmu – Ford Motor Company, Zpočátku vyráběla drahá auta a byla zisková, V roce 1908 přichází s modelem T, Navazuje otevření speciální výrobní linky v roce 1910, Ford se inspiroval jatkami, Výrobní linka ale byla daleko složitější, musela být do důsledku domyšlena logistika celého procesu, Následně cena modelu T spadla z 875 USD na 525 USD, v dalších letech až ke 300 USD Zvýšila se výrazně efektivita výroby, Původně trvalo vyrobit jedno auto 12 hodin, v roce 1914 asi 90 min.

PÁSOVÁ VÝROBA Pásová výroba neměla jen pozitiva, dělníci si začali stěžovat na jednostrannost práce, Ford navíc musel řešit velkou fluktuaci dělníků. Slyšel jsem řeči, vlastně myslím, že tento názor ve společnosti převládá, že jsme práci oprostili od všeho umu. Neoprostili. Jen jsme vložili víc umu do plánování, řízení a výroby nástrojů, aby z tohoto umu mohli profitovat i ti, kteří umí méně. Ford vyřešil celou věc tak, že zvýšil plat dělníkům na dvojnásobek, což bylo 8 dolarů za osm hodin práce

PÁSOVÁ VÝROBA Platit za osmihodinový pracovní den pět dolarů byl jeden z našich nejúspěšnějších pokusů, jak snížit výdaje.

Plechová líza Čtyřválcový zážehový motor o výkonu 15 KW, Rychlost okolo 70 km/h, Spotřeba cca 11 l/100 km

;