Části a mechanismy strojů 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Části a mechanismy strojů 1
Tato prezentace byla vytvořena
Části a mechanismy strojů 1
Části a mechanismy strojů 1
Tekutinové mechanismy
Hřídelové spojky.
Tato prezentace byla vytvořena
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Hřídelové spojky ST26
Statika soustavy těles
ŠVP: M/01 MECHATRONIKA.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Automobilové a motocyklové
Rotační pohyb – kinematika a dynamika
Spojky Přehled 1. Mechanické spojky
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Systémové navrhování technických produktů KKS/ZKM Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2009/
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Čepy Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Části a mechanismy strojů 1
Části a mechanismy strojů 1
Části a mechanismy strojů 1
Části a mechanismy strojů 1
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Části a.
Části a mechanismy strojů 1
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Části a.
Části a mechanismy strojů 1
Části a mechanismy strojů 1
Ostatní strojní součásti, převody
Automatické převodovky
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady ke cvičení 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
doc. Ing. Václava Lašová, Ph.D. doc. Ing. Václava Lašová, Ph.D.
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady ke cvičení 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Pohony NC strojů, odměřovací zařízení. Pohony pro obráběcí stroje musí splňovat mnoho náročných parametrů Nejdůležitější parametry: maximální přesnost.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Ozubené převody Autor: Ing. Bc. Petra Řezáčová
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Pneumatické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Katedra konstruování strojů
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Dynamická analýza kloubového mechanismu
Čepy Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Katedra konstruování strojů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Strojní součásti Části strojů.
Katedra konstruování strojů
Analýza tamburu mykacího stroje
Transkript prezentace:

Části a mechanismy strojů 1 Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Části a mechanismy strojů 1 KKS/CMS1 Podklady k přednáškám – část F1 Prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. a kol. Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

HŘÍDELOVÉ SPOJKY Kapitola F 1. HŘÍDELOVÉ SPOJKY – ZÁKLADNÍ POZNATKY PRO ÚPLNOST K INFORMACI Kapitola F POTŘEBNÉ DŮLEŽITÉ HŘÍDELOVÉ SPOJKY 1. HŘÍDELOVÉ SPOJKY – ZÁKLADNÍ POZNATKY 2. MECHANICKÉ SPOJKY NEROZPOJOVANÉ 3. MECHANICKÉ SPOJKY OVLÁDANÉ 4. MECHANICKÉ SPOJKY AUTOMATICKÉ    1.1.2015 2 © S. Hosnedl

1 HŘÍDELOVÉ SPOJKY – ZÁKLADNÍ POZNATKY DŮLEŽITÉ Charakteristika (konstrukční znakové vlastnosti - znaky) Strojní části (stavební orgány), jejichž funkcí je umožnit přenos točivého momentu a pohybu mezi dvěma blízkými otočnými částmi technického zařízení (systému), jejichž osy otáčení mohou (obecně) být: • totožné • mírně různoběžné • mírně mimoběžné Tato funkce je často kombinována s dalšími funkcemi (které pak obvykle bývají hlavními): • omezit přenášený točivý moment • tlumit torzní kmity • umožnit vyrobení rozměrného dílu (jeho rozdělením) • umožnit montáž a demontáž (zařízení po částech) • eliminovat změny polohy spojovaných částí (vlivem geometrických nepřesností, poddajností, tepelné roztažnosti, apod.)    1.1.2015 3 © S. Hosnedl

Podle principu a způsobu přenosu točivého momentu a otáčení (tj. podle funkčního/pracovního principu a způsobu) lze spojky roztřídit na: 1. Mechanické spojky a) nerozpojované (za provozu trvale spojené): • (nepružné) pevné (trubkové, korýtkové, přírubové/kotoučové, s čelním ozub.) • (nepružné) vyrovnávací (trubkové, kolíkové, ozubcové, s křížovým kotoučem, s klouby, zubové) • pružné (kotoučové, s integrovanými pruž. tělesy, s vloženými pruž. tělesy, obručové a talířové, s kovovými pružinami, membránové) b) ovládané (mechanicky, hydraulicky, pneumaticky, elektromagneticky), se změnami spojení řízenými z okolí spojky: • zubové (čelní, válcové) • třecí (kotoučové/diskové, lamelové) c) automatické / poloautomatické , se změnami spojení řízenými plně/zčásti spojkou • pojistné (destruktivní, vysmekávací, prokluzovací) • rozběhové (práškové, segmentové) • volnoběžné (axiální princip, radiální princip) POTŘEBNÉ    1.1.2015 4 © S. Hosnedl

• s uzavřeným okruhem (neřízené, samočinně řízené, řízené) 2. Hydraulické spojky: a) hydrodynamické • s uzavřeným okruhem (neřízené, samočinně řízené, řízené) • s otevřeným okruhem b) hydrostatické 3. Elektrické spojky: a) asynchronní • s vírovou kotvou • s klecovou kotvou b) synchronní • s reluktanční kotvou • s buzenou kotvou 4. Magnetické spojky (bez dalšího členění) POTŘEBNÉ Poznámky: - Uvedené třídění vychází z ČSN 02 6400, u mechanických spojek je však použito upravené výstižnější funkční strukturování a označení.    1.1.2015 5 © S. Hosnedl

• část hnací (spojení s hnací částí tech. zařízení) Podle zabezpečování dílčích funkcí lze na spojce rozlišit (dílčí stavební orgány): • část hnací (spojení s hnací částí tech. zařízení) • část hnanou (spojení s hnanou částí tech. zařízení) • část spojovací (spojení mezi hnací a hnanou částí spojky) Pokud je spojka "symetrická" (rozměrově, hmotnostně, ale zejména "funkčně"), je rozlišení hnací a hnané části stanoveno pouze zvolenou orientací v technickém zařízení. U řady druhů "nesymetrických" spojek je však správná orientace hnací a hnané části spojky (vůči hnací a hnané části technického zařízení) nutnou podmínkou jejich správné funkce. DŮLEŽITÉ Poznámky: Spojky se pro svoji dobrou typizovatelnost většinou navrhují, vyrábějí a dodávají jako komponenty. Téměř výhradně to platí pro všechny typy mechanických "nemechanicky" (tj. elektromagneticky, hydraulicky a pneumaticky) ovládaných spojek a do značné míry i pro spojky hydraulické, elektrické a magnetické, které se však používají jen ve speciálních případech. Informace pro použití hromadně vyráběných spojek je nutné vyhledat v katalogu výrobce, příp. ve speciální odborné literatuře. Dále jsou proto uvažovány pouze převážně používané mechanické spojky, přičemž je pozornost soustředěna především na individuálně navrhovatelné a vyrobitelné typy.    1.1.2015 6 © S. Hosnedl

1.2 Vnější zatížení spojky Charakteristické hodnoty provozního zatížení Mt V = Mt (max) [Nm] … výpočtový (max.) přenášený točivý moment vlivem provozních (dynamických) jevů Mt = Mt (stat) [Nm] … ustálený (stat.) přenášený točivý moment vyplývající z max. jmenovitých (jm.) parametrů technického zařízení (systému): DŮLEŽITÉ 𝑀 𝑡 = 𝑃 𝑗𝑚 𝑊 𝜔 𝑗𝑚 𝑠 −1 = 10 3 ∙ 𝑃 𝑗𝑚 𝑘𝑊 2𝜋 ∙ 𝑛 𝑗𝑚 𝑚𝑖𝑛 −1 60 = 9550 ∙ 𝑃 𝑗𝑚 𝑘𝑊 𝑛 𝑗𝑚 𝑚𝑖𝑛 −1 𝑁𝑚 𝑃 𝑗𝑚 = 𝑀 𝑡 ∙ 𝜔 𝑗𝑚 𝑊= 𝑁𝑚 𝑠 ; 𝜔 𝑗𝑚 = 𝑃 𝑗𝑚 𝑀 𝑡 𝑠 −1 = 𝑊 𝑁𝑚 𝑛 𝑗𝑚 = 9550 ∙ 𝑃 𝑗𝑚 ∙ 𝜔 𝑗𝑚 𝑚𝑖𝑛 −1 = 𝑘𝑊 𝑁𝑚 ⟹ Poznámka: Pro speciální typy spojek jsou významné i další charakteristické hodnoty provozního zatížení, např. počet sepnutí, rozdílnost otáček spojovaných částí při spínání apod.    1.1.2015 7 © S. Hosnedl

Stanovení výpočtového přenášeného momentu (A) Hrubé výpočty Mt V = cdyn . Mt [Nm] kde: cdyn [1] … provozní ( dynamický ) součinitel určovaný z tabulek, příp. diagramů (v odb. literatuře): – pro tuhé spojky – pro spojky s pružným členem a podle typu (pracovní charakteristiky): – hnacího stroje (motor elektrický, vznětový apod.) – hnaného stroje (dynamo, čerpadlo, vrtačka, drtič apod.) (a) … zjednodušeně bez uvažování dalších faktorů (b) … přesněji i s uvážením max. a min. zátěžného točivého momentu Mtmax a Mtmin a (redukovaných) hmotnostních momentů setrvačnosti I1 a I2 před a za spojkou DŮLEŽITÉ Poznámka: Orientačně lze uvažovat cdyn  { 1(stat), 2 (dyn) }    1.1.2015 8 © S. Hosnedl

a) pomocí zjednodušeného náhradního modelu: K INFORMACI (B) Zpřesněné výpočty a) pomocí zjednodušeného náhradního modelu: Redukovaná torzní soustava se ("topologicky") nahradí tuhou částí před spojkou a za spojkou, které se spojí nehmotnou torzní pružinou (často vyjadřující pouze torzní tuhost spojky ksp = k 𝑁𝑚 𝑅𝐴𝐷 ): Mt V se pak řeší ze zatížení tohoto modelu proměnnými momenty Mt1 a Mt2 na hnací a hnané straně spojky (např. pomocí pohybových diferenciálních rovnic) podle vztahů v odb. literatuře. Poznámka: - Tento způsob výpočtu velmi zjednodušuje sestavení dynamického modelu, neboť (zejména) "napevno" určuje, že uzel kmitání je v místě spojky. Výsledky jsou proto, i přes zahrnutí vlivů kmitání rovněž spíše orientační (s větší přesností pro soustavy s výrazně poddajnou spojkou).    1.1.2015 9 © S. Hosnedl

b) pomocí dynamicky ekvivalentního modelu K INFORMACI b) pomocí dynamicky ekvivalentního modelu Redukovaná torzní soustava se (teoreticky přesně) nahradí dynamicky ekvivalentním diskrétním modelem o zvoleném počtu stupňů volnosti (rovném počtu hmot modelu) např.: Mtv se pak řeší ze zatížení tohoto modelu proměnnými momenty Mt1 a Mt2 na hnací a hnané straně spojky (nejprve např. pomocí pohybových diferenciálních rovnic celé soustavy jako při předchozím (méně přesném) způsobu řešení a pak pomocí dynamické rovnováhy v místě spojky pro známé zatížení a pohyb "hmoty se spojkou"). Potřebné vztahy lze nalézt ve spec. odborné literatuře.    1.1.2015 10 © S. Hosnedl

1.3 Obecné poznatky pro návrh a hodnocení (tj. pro docílení požadovaných a predikci posuzovaných reflektovaných a reaktivních vlastností) HLEDISKA - ÚNOSNOST A PEVNOST (A) Pro spojky "katalogové" ("hotové", "nakupované") (tj. pro spojky dodávané a používané jako komponenty) Základní podmínka: kde: Mjm [Nm] ... jmenovitý moment spojky - největší točivý moment, který může spojka (podle údajů výrobce) trvale přenášet. DŮLEŽITÉ Poznámka: - U mechanicky ovládaných spojek s přenosem točivého momentu třecími plochami se navíc rozlišuje/označuje: Mdyn = Mjm [Nm] ... dynamický moment spojky - největší přenášený točivý moment, při němž třecí plochy mírně prokluzují (v ≤ 1 m·s-1) Mst (> Mdyn) [Nm] ... statický moment spojky - největší přenášený točivý moment, při němž třecí plochy neprokluzují (fst > fdyn)    1.1.2015 11 © S. Hosnedl

Ostatní podmínky: Podle provozních podmínek a typu spojky je však nutné splnění i všech dalších obecných i speciálních požadavků, např.: • únavovou pevnost připojovaných částí na hnací i hnané straně spojky při dynamickém zatěžování apod. • tepelnou odolnost pracovních ploch třecích spojek při častějším vypínání a zapínání apod. POTŘEBNÉ Poznámka: - při návrhu katalogové spojky obvykle: Mt V , ost. požadavky  Mjm , typová vel. spojky - při hodnocení katalogové spojky obvykle: bezpečnost  Mt V , ost. požadavky, Mjm , typová vel. spojky    1.1.2015 12 © S. Hosnedl

(B) Pro spojky "konstruované" ("vyráběné","nenakupované") POTŘEBNÉ (B) Pro spojky "konstruované" ("vyráběné","nenakupované") (tj. pro spojky konstruované u výrobce) V tomto případě je nutno postupovat u jednotlivých druhů spojek individuálně podle jejich stavební struktury. Tvůrcem "konstruovaných" spojek je však i každý výrobce katalogových spojek. Z tohoto důvodu nejsou již dále opakovány triviální případy návrhu a hodnocení pro případné použití uvedených spojek podle katalogu a jsou v případě potřeby uváděny pouze (základní) poznatky pro návrh stavební struktury a jejich hodnocení predikovaných vlastností. Poznámka: - Ve všech dále uvedených případech obecně platí: • při návrhu spojky obvykle: Mt V , ost. požadavky  rozměry, materiály ... • při hodnocení spojky obvykle: bezpečnost  Mt v , ost. požadavky, rozměry, materiály, ...    1.1.2015 13 © S. Hosnedl

Obecné konstrukční principy pro spojky OSTATNÍ HLEDISKA Obecné konstrukční principy pro spojky • mají mít co nejjednodušší vnější rotační tvary bez výstupků (pokud nelze zajistit, je nutné zakrytovat – bezpečnost) • mají být co nejméně hmotné ( m i I ) • pro vysoké rychlosti otáčení mají být navíc celé obrobeny, příp. vhodně upraveny pro dynamické vyvážení • mají být snadno rozebíratelné • mají být umisťovány co nejblíže ložiskům (aby byl přídavný ohybový moment od hmotnosti spojky co nejmenší) DŮLEŽITÉ    1.1.2015 14 © S. Hosnedl

Děkuji za pozornost Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0206 „Inovace výuky podpořená praxí“. 15