SMYSLY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Smyslové vnímání OKO.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zrakový Analyzátory.
čichový, chuťový a hmatový
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Prezentace – výklad učiva
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

SMYSLY

Smysly podněty zachycovány receptory uloženy ve smyslových orgánech (čidlech) dostředivými drahami vedeny do CNS → zpracování → reakce

Čich vývojově nejstarší čichové buňky v nosní sliznici chemorec.: molekuly vzduchu, sekret sliznice nervová vlákna skrz čichovou kost do čelního laloku adaptabilní trávení obranyschopnost záněty horních cest dýchacích!

zpět čichová buňka čichový epitel

Chuť vnímání spojeno s činností TS, obranyschop. propojení chuti a čichu chuťové pohárky v papilách jazyk, měkké patro, chemor.: l. rozpuštěné ve vodě

Chuť sladko, slano, kyselo, hořko, umami temenní lalok vliv nemocí, zkušeností individualita

Hmat pokožka, sliznice (ústní a nosní dutina) mechanor. a termor.: fyzikální podněty tlak, chlad, teplo dlaně, konečky prstů, chodidla, rty, jazyk, čelo temenní lalok bolest všechny tkáně různé typy varování

Hmat Braillovo písmo Louis Braille ½ 19. stol. z vojenského kódu pro čtení za tmy znaky pro čísla, pro zápis hudby 1932 - celosvětové rozšíření

Sluch ucho - vnější, střední a vnitřní (kost skalní) vnější střední boltec, vněj. zvukovod bubínek střední sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka a třmínek Eustachova trubice - vyrovnání tlaku vnitřní 3 polokružné chodby, blanitý hlemýžď

Sluch blanitý hlemýžď spánkový lalok perilymfa a endolymfa sluchové buňky s vlásky mechanor.: zvukové vlny frekvence = výška, 20 - 20 000 Hz (1 - 3 kHz), kombinace frekvencí = barva amplituda = hlasitost spánkový lalok

Rovnováha = pohyb a poloha polokružné chodby navzájem kolmé perilymfa a endolymfa vláskové buňky vejčitý a kulovitý váček otolity mozeček vnímání je nevědomé, jen změna rychlosti

Zrak nejdůležitější smysl intenzita a barva světla oko v očnici - nadočnicový oblouk obočí víčko + řasy spojivka slzné žlázy, slzný váček, slzné kanálky okohybné svaly

oční koule

sítnice

Zrak viditelné světlo: 380 - 700 nm pigment rhodopsin → opsin + vitamín A množství - tyčinky, typ opsinu - čípky

tvorba obrazu různá prostředí - různá propustnost světla → lom světla optická soustava zmenšený převrácený týlní lalok překřížení nervů překrývání obrazu

oční vady krátkozrakost dalekozrakost velké zakřivení čočky příliš protáhlá oční koule → obraz před sítnicí → rozptylky dalekozrakost malé zakřivení čočky příliš zploštělá oční koule → obraz za sítnicí → spojky

onemocnění šilhavost - okohybné svaly barvoslepost - vrozená šeroslepost slepota - vrozená, úraz, nemoc zelený zákal nitrooční tlak → poškození nervu → výpadky vidění pročištění kanálků - kapky, chirurgie šedý zákal zakalení čočky → chirurgie - umělá stáří, kortikoidy