PnP u osob s poruchou autistického spektra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Strukturované učení PROJEKT EU
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Marie Sádlová Neurovědy 2012
Sociálně právní otázky
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
Školní poradenské pracoviště
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Komunikace mezi generacemi
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Bezdomovectví David Švadlena.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Minimální preventivní program školy
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Konference Net ZP – Síť péče o osoby se zdravotním postižením Včasná pracovní diagnostika pro tělesně postižené CZ.1.04/5.1.01/B Mgr. Martin Korych.
Péče o těžce zdravotně postižené Právní úprava zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením prováděcí vyhláška.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Děti se závažnou zdravotní a sociální anamnézou v kontextu mezinárodního osvojení Mikulov, Petra Jonášková.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PnP u osob s poruchou autistického spektra Kateřina Thorová, APLA Poslanecká sněmovna 24.2. 2015

Osnova přednášky Znevýhodnění u autismu a rizika z něj vyplývající (5 minut). Problematika příspěvku na péči v ČR u osob s (PAS). Videa.

Aktuálně 1 dítě s PAS na 68 dětí

Zvyšuje se věk rodičů

Vyšší riziko vývojových poruch souvisí s věkem obou rodičů do roku 1999 rodila většina žen mezi 20 a 24 lety nyní rodí 55% matek ve věku nad 30 let 17% dokonce nad 35 let zvyšuje se věk otců věk otců i matek zvyšuje riziko vývojových vad (zdroj: ÚZIS)

Jádrovým problémem PAS je sociálně komunikační deficit a atypické chování, často velmi problémové. 0 1 2 3

Autismus je charakteristický extrémně nízkým sociálním a emočním kvocientem. Dítě se nedokáže spontánně učit skrze sociální interakci, nápodobu, sociální hru. Selhává ve vzdělávacích institucích, v kolektivu vrstevníků, v organizovaných volnočasových aktivitách, ve vztazích, později v zaměstnání.

Efekt sněhové koule v průběhu života

Vysoce-funkční Nízko-funkční

Autismus v dospělosti nezaměstnanost (15% pracuje, 9% částečný úvazek, NAS), nezaměstnatelnost na běžném trhu práce bezdomovectví méně závažná kriminální činnost sociální izolovanost psychické poruchy poruchy chování

Bezdomovectví 12% žilo někdy jako bezdomovci až 2/3 bezdomovců mohou mít PAS

Psychické poruchy Častá komorbidita: ADHD – 78%; úzkostné poruchy -11- 84%, bipolární porucha – 15%, deprese. Sebevraždné myšlenky (Cassidy, 2014) (66% osob s AS sebevražedné myšlenky, 35% dokonce plánovalo sebevraždu, sebevražedné myšlenky v běžné populaci 17%). Chroničtí pacienti psychiatrických ambulancí nemocnic. (Tsakinos, 2006 – stejně s MR i MR a PAS, 60%) Cherry, Matson, & Paclawskyj, 1997; Duncan, Matson, Bamburg, Cherry, & Buckley, 1999; Holden & Gitlesen, 2007; Matson, Smiroldo, Hamilton, & Baglio, 1997

Kriminální činnost sexuální násilí žhářství Faktory související s PAS (sociální naivita, rigidita, specifické zájmy, sociální neobratnost). Švédská studie 126 pachatelů trestné činnosti (věk 15-22 let),  3% with AS, 12% pervazivní vývojová porucha. Stahlberg et al., 2004; Simonoff et al., 2008; Guiziddin et al., 2008), Siponmaa et al., 2001;

Slepence neurovývojových problémů

Autismus se často pojí: s hyperaktivitou a poruchami v chování; s poruchou intelektu (50% lidí s PAS má MR); s dyspraxií (s vývojovou poruchou motoriky); s dysfázií (s vývojovou poruchou řeči); s dalšími psychickým poruchami (OCD, úzkosti, deprese); se smyslovými poruchami; s epilepsií. Každá porucha snižuje funkčnost dítěte (jeho schopnost adaptovat se na běžné prostředí)

Zákon č. 329/2011 Sb. , proveden vyhláškou č. 388/2011 Sb. , příloha č Zákon č. 329/2011 Sb., proveden vyhláškou č. 388/2011 Sb., příloha č. 4 této vyhlášky Průkaz TP (psychické postižení s opakujícími se poruchami komunikace a orientace v exteriéru včetně vysoce funkčního autismu). Průkaz ZTP (psychické postižení s opakujícími se závažnými poruchami komunikace a orientace v exteriéru včetně středně funkčního autismu). Průkaz ZTP/P (psychické postižení se ztrátou duševních kompetencí, s neschopností komunikace a orientace včetně nízkofunkčního autismu Střední, těžká a hluboká mentální retardace a demence.

Zákon č. 329/2011 Sb. , proveden vyhláškou č. 388/2011 Sb. , příloha č Zákon č. 329/2011 Sb., proveden vyhláškou č. 388/2011 Sb., příloha č. 4 této vyhlášky Nikde v žádném diagnostickém manuálu není definováno, co je nízko, středně a vysoce funkční autismus. Osoby se středně funkčním a vysoce funkčním autismem (ve smyslu že mluví a mají méně postižený intelekt) často potřebují průvodce a nemohou se po ulici pohybovat samy. Mají obrovské obtíže v adaptabilitě, poruchy v chování…

Zákon č. 329/2011 Sb. , proveden vyhláškou č. 388/2011 Sb. , příloha č Zákon č. 329/2011 Sb., proveden vyhláškou č. 388/2011 Sb., příloha č. 4 této vyhlášky Osoba s „vysoce funkčním autismem“ (ve smyslu že mluví a nemá mentální retardaci) může potřebovat vysokou míru podpory, nemůže se po ulici pohybovat sama a potřebuje průvodce. Středně funkční autismus je těžké postižení, často do kategorie patří děti s těžkou poruchou komunikace, které řeknou pár slůvek a částečně spolupracují, ale nemohou se v žádném případě pohybovat samy po ulici.

Co děti s lehkou mentální retardací a autismem? Ve věku, kdy se dítě pohybuje samostatně po městě, dojede do školy apod. (okolo 10-12 let), dítě s LMR této dovednosti není schopno. Rodiče ho musí vozit, často do vzdálené speciální školy.

Z pohledu poradenského pracovníka nespravedlivé posuzování, obrovské rozdíly v míře podpory; strach rodičů se ozvat, odvolat se (přijdou o vše) dehonestující výroky posudkové komise („buďte ráda, že mluví“, „přece z něho nechcete vychovat postiženého“).

Z pohledu poradenského pracovníka Lékaři a psychologové neumí psát zprávy: „nehovoří jazykem, kterému správní orgán rozumí“ Dochází k dezinterpretacím napsaného, výběr „co se hodí“. Lékaři nechtějí posudky vystavovat, nemají čas.

Navržené řešení Vytvořit podrobná písemná vodítka, jak používat metodiku určenou pro posudkové lékaře. Zahrnout specifika duševních poruch. Vytvořit metodiku pro osoby, které píší posudky. Přizvat si k jejich tvorbě odborníky, kteří se diagnostikou zabývají. Materiál dát k multidisplinární recenzi psychiatrům, psychologům, zástupcům pečovatelů, sociálním pracovníkům.

Děkuji za pozornost. Kateřina Thorová APLA, Praha