Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Světoví hudební skladatelé
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
POZNÁVEJ HUDEBNÍ SKLADATELE. v této úvodní části pracujte v základním nastavení PowerPointu, nikoliv v režimu prezentace v případě, že je k dispozici.
KOMORNÍ SMYČCOVÝ ORCHESTR
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
Klasicismus v evropské hudbě
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Fagot Eva Michalisková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
JOHANN SEBASTIAN BACH.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
 Složité hudební dílo  Skladba pro symfonický orchestr  Rozvoj od klasicismu.
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
Tereza Šípková, sekunda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS
Johann Sebastian Bach VY_32_INOVACE_I-A-07.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Typy orchestrů a jejich obsazení
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Světoví hudební skladatelé
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
VY 32 INOVACE 543.
Dějiny hudby a její osobnosti
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Baroko 17. a 18. století.
POZNÁVEJ HUDEBNÍ SKLADATELE
Transkript prezentace:

Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda Koncert Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda

Koncert označení pro akci, skupinu hudebníků (concerto) i hudební formu koncert je hudební skladba pro jeden nebo několik sólových hudebních nástrojů s doprovodem orchestru concertāre (lat.) – 2 významy: = sladit se, společně působit = zápasit hudební forma se postupně vyvíjela - rozlišujeme: koncert v období baroka (17. stol.) koncert v období klasicismu a romantismu (18.-19. stol.)

Barokní instrumentální koncerty rozlišujeme více druhů koncertů: Vícesborový koncert více skupin hráčů, kteří se střídají ve hře UKÁZKA: J. S. Bach: Braniborský koncert č. 3 Concerto grosso skupina sólistů (concertino soli) stojí proti větší skupině hráčů (ripieno) – střídají se ve hře, doplňují 3 věty: rychle – pomalu - rychle vznik: severní Itálie Sólový koncert sólista + doprovod orchestru sólové nástroje: trubka, hoboj, housle, cembalo

Vícesborový koncert Johann Sebastian BACH: Braniborský koncert č.3 (pro cembalo)

Concerto grosso první, kdo použil rozdělení orchestru na concertino a ripieno, byl patrně Alessandro STRADELLA (po r. 1670) název skladbám tohoto typu dal jeho přítel Arcangelo CORELLI UKÁZKA: Concerto Grosso op. VI, n.4 během 17. století se vyvinuly 2 typy concerta grossa podle místa provozování: concerto da chiesa (chrámový koncert) concerto da camera (komorní koncert)

Sólový koncert rozvíjel se současně s concertem grossem první skladatelé sólových koncertů byli: Alessandro STRADELLA (1639-1682) Giuseppe TORELLI (1658-1709) Arcangelo CORELLI (1653-1713) Antonio VIVALDI (1678 - 1741) jeden z nejvýznamnější skladatelů sólových koncertů z cca 790 skladeb (Ryomův katalog) je koncertů přes 500! nejznámější: Čtvero ročních dob = 4 houslové koncerty jeho houslové koncerty si opisoval i Johann Sebastian Bach, aby se na nich učil, upravil je pak i pro varhany

Instrumentální koncert v období klasicismu a romantismu rozvíjel se především sólový koncert (housle, klavír) koncert bývá třívětý do poslední věty se vkládá před koncem tzv. kadence kadence = sólovou vložka, interpret zde mohl předvést prostřednictvím improvizace svou virtuozitu v notách bývala původně jen značka kdy má tato improvizace začít později (poprvé u Mozarta) se kadence zapisovaly i do not UKÁZKA: KV 447 – Koncert pro lesní roh – 3. věta

Instrumentální koncert v období klasicismu a romantismu Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) první autor u kterého se kadence zapisovaly přímo do not – tzn. nešlo už o improvizaci (u Beethovena tato praxe již byla pravidlem) skládal koncerty pro klavír i pro dechové nástroje UKÁZKA: KV 299 – Koncert pro flétnu a harfu – 2. věta UKÁZKA: KV 447 – Koncert pro lesní roh – 1. věta UKÁZKA: KV 622 – Koncert pro klarinet UKÁZKA: KV 314 – Koncert pro hoboj Ludwig van Beethoven (1770-1827) 5 klavírních koncertů trojkoncert pro klavír, housle a violoncello C dur Petr Jljič Čajkovskij (1840-1893) UKÁZKA: Klavírní koncert b moll