TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Předmět a prameny pracovního práva
Vzdělávání finanční gramotnosti pro české občany každého věku Jak nejlépe vzdělávat děti ve FG? - vysvětlováním základních pojmů od 3 let - hrou - soutěžením.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Dovednosti diagnostikovat aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků z hlediska rozvoje jejich osobnosti.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.
(komentovaný přehled)
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Hrové chování.
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
Pedagogická diagnostika
Praha 4, Tajovského1309 IČ:
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Pedagogická komunikace
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
9. Heterogenní a homogenní skupiny
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogická diagnostika
3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Životospráva
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Pedagogika jako vědecká disciplína
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
, Pedagogická fakulta MU
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Organizační formy a metody vzdělávání
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Volnočasové aktivity a jejich řízení
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Transkript prezentace:

TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová

Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky hry 6.Využití hry pro pedagogickou diagnostiku 7.Hračka 8.Ukázky her (zdroj – literatura, Internet)

5. Charakteristické znaky hry Spontánnost Zaujetí Radost Tvořivost Fantazie Opakování Přijetí role

Příhoda (1966) uvádí tyto znaky hry: nezištnost, svoboda, spontánnost, přímé uspokojení potřeb a přání, okamžité uspokojení, stálý růst, náladovost, plýtvavost, uskutečňuje se pokusem a chybou, nahodilost, uskutečňuje se za účasti fantazie, symboličnost, ledajakost, děje se z dobré vůle, snadnost, prostředek k odpočinku, zotavivost, schematičnost, subjektivnost, nadbytečnost a marnost, význam její je oddělen od věcí, podnětem jejím je nadbytek síly, je sobě cílem i prostředkem.

Z uvedeného vyplývá, že hra v předškolním věku je činností spontánní. „projevující se samovolně, bez vnějších popudů, vznikající bez vědomého úsilí, daný vnitřní zákonitostí“ (Příruční slovník jazyka českého 1948 – 1951, s.611)

„přirozený, bezprostřední, náhlý, bezděčný, předem neuvážený, ne vždy plně uvědomovaný“ (Hartl 2004, s. 260)

S pojmem hra jsou spojovány přívlastky: tvořivá (Program výchovně vzdělávací práce pro jesle a mateřské školy 1984) volná (Caiatiová 1995) spontánní (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2005).

Na nepřesnosti s užíváním pojmu hra upozorňuje např. Langmeier, který preferuje tento termín právě v souvislosti s předškolním obdobím. Domnívá se, že u batolat a v dospělém věku je užívání tohoto pojmu „z vývojově psychologického hlediska snad až nepřípustně rozšířen“ (Langmeier, Krejčířová 1998, s.97). Mnozí autoři (Příhoda, 1966; Huizinga, 1971; Opravilová 1998) se shodují v tom, že „Hra na rozkaz přestává být hrou. Může být nanejvýš nařízenou reprodukcí hry.“

6. Ovlivňování her dospělým Zasahování Doba Prostředí Brierley, 1996

Zasahování Úspěšné zasahování má klíčový význam, má-li se hra plně rozvinout. Christian Schiller, ředitel obecné školy, jednou velmi příhodně o zasahování napsal: „Vždycky říkám učitelům: Nechte děti na pokoji, dokud nepotřebují pomoc, ale pamatujte si, že až ta chvíle nastane, pravděpodobně nepřijdou a neřeknou vám to. Odhadnout tuto chvíli je základem umění, jak učit malé děti.“ (Brierly, 1996, s.74) Předčasný zásah může narušit učení, neboť dítěti musí být dopřána možnost dělat tytéž věci stále znovu.

Doba Pokud jde o čas, děti by neměly být honěny z jedné činnosti do jiné. Mohou se stát ukvapenými a roztěkanými. Poskytnout dostatek času však neznamená ponechat děti samotné. K nezbytným podmínkám patří i zasahování a prostředí pobízející k explorativní činnosti. Soustředěnost a touha uspět jsou důležitými složkami a hodnotami hry. Doba soustředění u dítěte může být u každého jiná.

Prostředí Prostředí třídy by mělo motivovat k experimentování, představám a povídání. Učitelé těmto aktivitám nesmí bránit tím, že budou udržovat třídu přespříliš upravenou a uklizenou.

SAMOSTATNÁ PRÁCE Přečtěte si návrhy her a jejich cíle a rozhodněte, zda lze k těmto cílů dojít i přirozenou cestou. Jak?

7. Využití hry pro pedagogickou diagnostiku Poznání dítěte by mělo sloužit k jeho porozumění a adekvátnějšímu působení na ně – tzv. individuálnímu přístupu, což je přizpůsobení výchovného vlivu potřebám dítěte. Nejlépe můžeme dítě poznat právě při spontánní hře, ve které se projevuje přirozeně a ze které můžeme vyčíst vývojovou úroveň, ve které se dítě nachází a zároveň schopnosti, kterými disponuje.