Příklady z mendelovské genetiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Genové interakce.
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Základy obecné a klinické genetiky
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Výpočty rizik monogenních chorob
Úvod do obecné genetiky
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Lokus => gen podvojné založení znaků: gen => 2 alely vztah mezi dvěmi alelami alelického páru jednoho genu: Dominance a recesivita: A, aAA Aa aa Neúplná.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Příklady z mendelovské genetiky Seminář 404 - Dědičnost

Klíčová slova: dědičnost, proměnlivost, gen, genotyp, znak, fenotyp, genom, alela, alela standartní, alela mutatní, polymorfismus alel, alelická heterogenita, lokus, lokusová (nealelická) heterogenita, homozygot, heterozygot, hemizygot, dominance, recesivita, kodominance, neúplná dominance (intermediární dědičnost), hybrid, parentální generace, filiální generace, genotypový a fenotypový štěpný poměr, šlechtitelské novinky, zpětné křížení, zpětné testovací křížení, monohybridismus, dihybridismus, trihybridismus, polyhybridismus, hybridologická analýza, volná kombinovatelnost vloh, Mendelovy zákony, genokopie, fenokopie, pleiotropie.

Odvození genotypových a fenotypových štěpných poměrů:

Kombinační (Punnetův) čtverec Monohybridní křížení AA aa P x parentální generace homozygotní křížení Aa 1.filiální generace Monohybrid=kříženec, který se liší v 1 alelovém páru (heterozygot) F1 Gamety P(A)=P(a)=1/2 A a A a AA Aa A F2 2.filiální generace (genotypy zygot) Kombinační (Punnetův) čtverec Aa aa a

Zpětné křížení – ověření heterozygotnosti hybrida 2.filiální generace Genotyp 1 : 2 : 1 Fenotyp 3 : 1 AA Aa aa : : A- aa : Zpětné křížení – ověření heterozygotnosti hybrida B1 (back cross) = F1 x rodič Aa AA Aa aa x analytické x AA AA Aa Aa Aa Aa aa aa 1 : 1 štěpení již v B1

P: AABB x aabb AAbb x aaBB F1: AaBb 1 : 1 : 1 : 1 Dihybridismus 2 alelické páry – neseny různými páry homologních chromozomů - segregují nezávisle 2 typy homozygotních křížení P: AABB x aabb AAbb x aaBB F1: AaBb Druhy gamet: AB Ab aB ab 1 : 1 : 1 : 1

F2 (kombinační, Punettův čtverec) AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb

AABB AABb AAbb AaBB AaBb Aabb aaBB aaBb aabb Genotyp: AABB AABb AAbb AaBB AaBb Aabb aaBB aaBb aabb 1 : 2 : 1 : 2 : 4 : 2 : 1 : 2 : 1 = (1 : 2 : 1)(1 : 2 : 1) Fenotyp: A-B- A-bb aaB- aabb 9 : 3 : 3 : 1 = (3 : 1)(3 : 1) – kombinace rozvojových řad monohybridů Šlechtitelské novinky = homozygotní rekombinované formy = nové kombinace vlastností Pro křížení : AABB x aabb - AAbb, aaBB AAbb x aaBB - AABB, aabb

Zpětné křížení - analytické (testovací) AaBb x aabb B1 AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb 1 : 1 : 1 : 1

Trihybridismus – 3 alelové páry P: 1) AABBCC x aabbcc 2) AABBcc x aabbCC 3)AAbbcc x aaBBCC 4)AAbbCC x aaBBcc F1: AaBbCc 8 typů gamet: ABC ABc AbC Abc aBC aBc abC abc 1 : 1 : 1 : 1 : 1 : 1 : 1 : 1 F2 64 zygotických kombinací

MENDELOVY ZÁKONY 1. o uniformitě F1 generace - identitě reciprokých křížení 2. o čistotě vloh – princip segregace (alely segregují do gamet jednotlivě) 3. o volné kombinovatelnosti vloh – princip kombinace (dva a více alelických párů segreguje na sobě nezávisle - je tolik druhů gamet,kolik je mezi nimi možných kombinací)

Odvození štěpných poměrů: kombinační čtverec kombinací rozvojových řad monohybridů (1AA:2Aa:1aa)(1BB:2Bb:1bb)(1CC:2Cc:1cc) pomocí počtu pravděpodobnosti

Polyhybridismus n- počet sledovaných znaků ……. počet gamet 2n počet zygot 4n genotypový štěpný poměr: ( 1 : 2 : 1 )n fenotypový štěpný poměr: ( 3 : 1 )n

Počet pravděpodobnosti: 2 nezávislé jevy: P (A+B) = P (A) . P (B) 2 vylučující se jevy: P(A nebo B) = P (A) + P (B) Monohybridismus P (A) = P (a) = 1/2 P (AA) = P (A ) . P (A) = 1/2 . 1/2 = 1/4 P ( aa ) = P (a ) . P (a ) =1/2 . 1/2 = 1/4 P (Aa ) = P (A ) . P (a ) =1/2 . 1/2 = 1/4 P (aA ) = P (a ) . P (A ) =1/2 . 1/2 = 1/4 P ( Aa nebo aA ) = 1/4 +1/4 = 1/2 1/4 : 1/2 :1/4 = 1 : 2 : 1

Dihybridismus P (AB) = P (Ab) = P (aB) = P (ab) = 1/4 P (AA BB ) = P (AB ) . P (AB ) = 1/4 . 1/4 = 1/16 P ( AA bb ) = P ( Ab ) . P (Ab ) = 1/4 . 1/4 = 1/16 P (AA Bb) = P (AB) . P (Ab) + P (Ab) . P (AB) = 1/16 +1/16 = 1/8 P (Aa Bb) = P (Ab) . P (aB) + P (aB) . P (Ab) + P (AB).P(ab) + P (ab) . P(AB) = 1/16+1/16+1/16+1/16 = 1/4 atd.

A teď si spočítáme několik příkladů Sbírka příkladů z genetiky, kap.2, str.13-16

3. Jaká je pravděpodobnost, že se ze tří těhotenství narodí 3 chlapci? 1. Kolik typů gamet tvoří jedinec a) heterozygotní v jednom lokusu b) heterozygotní ve dvou lokusech c) heterozygotní ve třech lokusech d) heterozygotní v n lokusech 2. Jaká je pravděpodobnost, že se narodí chlapec nebo děvče? 3. Jaká je pravděpodobnost, že se ze tří těhotenství narodí 3 chlapci? 4. Jaká je pravděpodobnost, že se ze tří těhotenství narodí 3 děti stejného pohlaví?

5. Jaká je pravděpodobnost, že se ze tří těhotenství narodí 2 chlapci a jedno děvče? 6. Jaká je pravděpodobnost, že při třech hodech kostkou padne 3x číslo 6? 7. Jaká je pravděpodobnost, že při třech hodech kostkou padne 3x stejné číslo? 8. Jaká je pravděpodobnost, že se rodičovskému páru Aa x aa narodí jedinec aa? 9. Jaká je pravděpodobnost, že se rodičovskému páru Aa x Aa narodí heterozygot?

Normální rodiče mají dítě s albinismem. Jaký je jejich genotyp? 13. Albinismus (ztráta pigmentu) je podmíněna recesivní alelou a, normální pigmentace dominantní alelou A. Normální rodiče mají dítě s albinismem. Jaký je jejich genotyp? b) Jaká je pravděpodobnost, že jejich další dítě bude albinotické? c) Jaká je pravděpodobnost, že jejich další dvě děti budou albinotické? d) Jaká je pravděpodobnost, že jejich další dvě děti budou normální? e) Jaká je pravděpodobnost, že se jim narodí dvě děti - jedno zdravé a jedno albinotické? f) Jaká je pravděpodobnost, že se jim narodí dvě děti a obě budou heterozygotní? g) Jaká je pravděpodobnost, že jejich dvě zdravé děti jsou heterozygoti?

a) Jaké byly genotypy všech členů rodiny? 15. Předpokládejme, že u člověka hnědá barva očí je dominantní nad modrou (alely B, b). Děti hnědookého muže a modrooké ženy byly všechny hnědooké. a) Jaké byly genotypy všech členů rodiny? b) Hnědooký muž, jehož rodiče měli hnědé oči, se oženil s hnědookou ženou, jejíž otec měl oči hnědé a matka modré. Narodilo se jim modrooké dítě. Jaké jsou genotypy členů této rodiny? c) Jaká je pravděpodobnost, že první dítě dvou heterozygotních hnědookých rodičů bude modrooké? d) Je-li první dítě heterozygotních hnědookých rodičů hnědooké, jaká bude pravděpodobnost, že druhé dítě bude modrooké? e) Jaká je pravděpodobnost, že dva heterozygotní hnědoocí rodiče budou mít jedno hnědooké a druhé modrooké dítě? f) Jaká je pravděpodobnost, že čtyři děti heterozygotních hnědookých rodičů budou hnědooké?

16. Jaké genotypy mají jedinci krevních skupin A, B, AB, O? 17. Jaké krevní skupiny lze očekávat u dětí rodičů těchto krevních skupin? AB x AB AB x O A x O B x O 19. Předpokládejme, že Rh pozitivita je dána přítomností dominantní alely D a Rh negativita je dána homozygotně recesivní konstitucí dd. Vysvětlete za jakých okolností může dojít ke klinicky významné neshodě Rh faktoru matky a plodu a jaké genotypy rodičů ji budou podmiňovat?

20. Oba rodiče mají krevní skupinu AB 20. Oba rodiče mají krevní skupinu AB. Mají-li dizygotní dvojčata, jaká je pravděpodobnost, že budou mít identickou krevní skupinu? Jak tomu bude u monozygotních dvojčat? 21. Jaké typy gamet tvoří jedinci genotypů Aa Bb, aa Bb AA BB, aa BB a jaká je jejich četnost?

27. Který z manželských párů jsou rodiče dítěte O MN Rh+? 24. Předpokládejme, že u člověka dominují hnědé oči nad modrými (alely B,b) a praváctví nad leváctvím (alely R,r) Modrooký pravák, jehož otec byl levák, se oženil s hnědookou levačkou. Žena pocházela z rodiny, jejíž všichni členové byli po řadu generací hnědoocí. Jaké budou mít děti? Hnědooký muž se oženil s modrookou ženou. Oba byli praváci. Jejich první dítě mělo modré oči a bylo levák. Jaké budou další děti z tohoto manželství ? 27. Který z manželských párů jsou rodiče dítěte O MN Rh+? a) A MN Rh+ x B M Rh- AB M Rh+ x O N Rh+ V MN systému existují pouze 2 kodominantní alely M a N, žádná recesivní

Bárta I, Polívkova Z. Langová M.:Sbírka příkladů z genetiky UK Praha, Nakladatelství Karolínum 2002