Výuka jako řízená socializace Komponenty výuky - výukoví aktéři
Pedagogická psychologie Zabývá se se člověkem / osobností v edukačním procesu (tedy v procesu výchovy a vzdělávání. Zkoumá, jak člověk edukační požadavky / nároky zvládá, jak překonává potíže které při tom vznikají. Závažným tématem pedagogické psychologie je výuka: učitelovo vyučování a žákovo učení se, obé ve vzájemném prolnutí. Analyzuje vnější a vnitřní činitele účinné / efektivní výuky a její aktéry, učitele a žáky.
Základní komponenty výuky / vnější činitelé výuky Učivo, stanovující její obsah. Cíle, stanovující její společenský účel i motivační závažnost pro žáka. Metody, metodické strategie, stanovující postupy vedoucí k dosažení cílů. Hodnocení, stanovující dosahovanou kvalitu výuky.
Základní komponenty výuky / Vnitřní činitelé výuky Schopnosti Motivační sféra osobnosti Emoce spojené s výukou Poznávací styly Osvojená poznávací výbava Charakteristiky osobnosti pojící se k žákovu Já
Komponenty výuky - UČIVO Znaky učiva // relevantnost, adekvátnost, systémovost, kvalifikační význam, diskurzivní valence. Podoby učiva – fáze jeho výukové aktualizace //od fáze projektové k fázi interiorizační a aplikační. Komplexní kvalita učiva. Pamatetry osvojitelnosti učiva // rozsáhlost, srozumitelnost, zajímavost, výstavba, náročnost.
Komponenty výuky - CÍLE Komponenty výukového cíle. Způsoby práce s cíli // od učitelova záměru co je třeba probrat k žákově aktivní participaci na formulaci cílů. Druhy cílů // z hledisek konkrétnosti, času, komplexity. Aktivační důraz v práci s cíli.
Komponenty výuky – VÝUKOVÉ METODY A METODY A STRATEGIE Od výuky transmisivní k výuce komplexní edukační péče //KEP. Od výuky diskriminačně selektující k výuce integrující, inkluzivní Od výuky autoritářské k výuce tvůrčí spoluúčasti. Od výuky uzavřené k výuce otevřené.
Komponenty výuky - HODNOCENÍ Úskalí a pochybení při hodnocení žáků. Zásady hodnocení (zásada vnitřního přijetí hodnocení, přeměny hodnocení v sebehodnocení, organického včleňování hodnocení do průběhu výuky). Zřetel ke třem normám hodnocení ( norma sociáolně srovnávací, kriteriální, individuální). Druhy hodnocení (slovní, číselné…; explicitní vs. implicitní; komunikativní vs. autoritářské …).