Výuka jako řízená socializace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Role školního koordinátora EVVO
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Pedagogická komunikace
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
TVORBA VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ PRO PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogická diagnostika
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogické disciplíny
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Psychologie ve školní praxi - seminář
Standardy pro základní vzdělávání
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogika a psychologie
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagog.
Transkript prezentace:

Výuka jako řízená socializace Komponenty výuky - výukoví aktéři

Pedagogická psychologie Zabývá se se člověkem / osobností v edukačním procesu (tedy v procesu výchovy a vzdělávání. Zkoumá, jak člověk edukační požadavky / nároky zvládá, jak překonává potíže které při tom vznikají. Závažným tématem pedagogické psychologie je výuka: učitelovo vyučování a žákovo učení se, obé ve vzájemném prolnutí. Analyzuje vnější a vnitřní činitele účinné / efektivní výuky a její aktéry, učitele a žáky.

Základní komponenty výuky / vnější činitelé výuky Učivo, stanovující její obsah. Cíle, stanovující její společenský účel i motivační závažnost pro žáka. Metody, metodické strategie, stanovující postupy vedoucí k dosažení cílů. Hodnocení, stanovující dosahovanou kvalitu výuky.

Základní komponenty výuky / Vnitřní činitelé výuky Schopnosti Motivační sféra osobnosti Emoce spojené s výukou Poznávací styly Osvojená poznávací výbava Charakteristiky osobnosti pojící se k žákovu Já

Komponenty výuky - UČIVO Znaky učiva // relevantnost, adekvátnost, systémovost, kvalifikační význam, diskurzivní valence. Podoby učiva – fáze jeho výukové aktualizace //od fáze projektové k fázi interiorizační a aplikační. Komplexní kvalita učiva. Pamatetry osvojitelnosti učiva // rozsáhlost, srozumitelnost, zajímavost, výstavba, náročnost.

Komponenty výuky - CÍLE Komponenty výukového cíle. Způsoby práce s cíli // od učitelova záměru co je třeba probrat k žákově aktivní participaci na formulaci cílů. Druhy cílů // z hledisek konkrétnosti, času, komplexity. Aktivační důraz v práci s cíli.

Komponenty výuky – VÝUKOVÉ METODY A METODY A STRATEGIE Od výuky transmisivní k výuce komplexní edukační péče //KEP. Od výuky diskriminačně selektující k výuce integrující, inkluzivní Od výuky autoritářské k výuce tvůrčí spoluúčasti. Od výuky uzavřené k výuce otevřené.

Komponenty výuky - HODNOCENÍ Úskalí a pochybení při hodnocení žáků. Zásady hodnocení (zásada vnitřního přijetí hodnocení, přeměny hodnocení v sebehodnocení, organického včleňování hodnocení do průběhu výuky). Zřetel ke třem normám hodnocení ( norma sociáolně srovnávací, kriteriální, individuální). Druhy hodnocení (slovní, číselné…; explicitní vs. implicitní; komunikativní vs. autoritářské …).