Opatření německé vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA, zaměřená na zlepšení čtenářské gramotnosti žáků PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. Seminář UNCE,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
Advertisements

NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Využití výsledků PISA ve školách PhDr. Josef Basl, Ph.D., Mgr. Radek Blažek Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Přínos programu SVES pro činnost ČŠI PaedDr. Jaroslav Müllner.
EU peníze středním školám. Šablony Šablony – unikátní systém podávání žádostí o EU dotace Není nikde jinde v EU Velmi jednoduchý způsob - školy mají minimum.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Mezinárodní den sester květen 2009
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Bc. Magdalena Zábranská
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Komplexní systém hodnocení
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Tisková konference
Hlavní manažér SP Kvalita I
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Opatření německé vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA, zaměřená na zlepšení čtenářské gramotnosti žáků PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. Seminář UNCE,

Bilance vývoje čtenářské gramotnosti v Německu za období PISA 2000: pětina 15letých žáků čte a počítá na úrovni žáků primární školy Primární škola - ekvivalent pro Grundschule (1.–4. ročník); 5.–9./10. ročník - nižší sekundární stupeň (v souladu s německým územ) průběžné zlepšování výsledků žáků

pozitivní změny: více rovnosti ve školství menší rozdíly vyplývající ze sociálního původu žáků méně početná riziková skupina nejslabších žáků spolkové země – větší investice do vzdělávání, opatření na zlepšení jeho kvality zlepšení: hlavně u slabších žáků více u žáků z rodin imigrantů než u žáků německých žádný významný rozdíl mezi chlapci a dívkami žádné zlepšení čtenářské gramotnosti na gymnáziích

Opatření vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA Změny v německém vzdělávacím systému, které měly pozitivní vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti (Konkrétní) realizované aktivity Opatření považovaná dlouhodobě za nezbytná

Změny v německém vzdělávacím systému, které měly pozitivní vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti rozvoj mateřských škol jazykové testy spojení hlavních škol s jinými druhy škol zkrácení doby studia v gymnáziích vzdělávací standardy

jednotné požadavky na maturitní zkoušky interní a externí evaluace škol, školní inspekce zprávy o vzdělávacím systému, národní zprávy o vzdělávání srovnávací práce a národní testy orientované na vzdělávací standardy odpovědnost škol

(Konkrétní) realizované aktivity monitorování kvality vzdělávání opatření zaměřená na zlepšení kvality vzdělávání jazyková podpora imigrantů Kultusministerkonferenz, KMK = politický orgán, dobrovolné sdružení ministrů nebo senátorů spolkových zemí, odpovědných za vzdělávání, výchovu, výzkum a kulturní záležitosti. Nemá legislativní pravomoc.

Zjišťování úspěšnosti vzdělávání v mezinárodním srovnání zlepšení řečové kompetence dětí podpora dětí znevýhodněných snížení počtu slabých žáků na nižším sekundárním stupni profesionalizace činnosti učitelů

FÖRMIG (Förderung von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund) ProLesen opatření na podporu rizikových žáků nejslabších žáků ze sociálně znevýhodněných rodin spolupráce mateřských a základních škol jazykové testy raná předškolní jazyková podpora speciální podpůrná opatření pilotní řada nových úloh příklady dobré praxe

Výzkum 2010 – názory učitelů nestrukturovaná a neuspokojivá podpora čtenářské gramotnosti nedostatky ve vzdělávání učitelů žádný význam čtenářské gramotnosti na nižším a vyšším sekundárním stupni

Opatření považovaná dlouhodobě za nezbytná Bildung in Deutschland : podpora dětí a mladistých z rodin imigrantů slabých i dobrých žáků rozvoje čtenářské gramotnosti chlapců odstraňování nerovnosti v osvojování kompetencí dobrými a slabými žáky na sekundárním stupni

studie PISA: podpora čtení ve všech vyučovacích předmětech a typech škol znevýhodněných dětí individuální podpora na všech stupních, zahrnující také nejlepší žáky

Názory odborníků Buckhard, M., & Mattwig, M. (2005). Die Rolle der Familie beim Lesenlernen. In Impulse: Sekundarstufe I. Lesekompetenz (s. 45­50). Hamburg: Landesinstitut für Lehrerbildung und Schulentwicklung. Artelt, C., & Dörfler, T. (24. Dezember 2010). Förderung von Lesekompetenz als Aufgabe aller Fächer. Forschungsergebnisse und Anregungen für die Praxis. Dostupné z adFileID=d6a2652fedcc fc c

Klieme, E, Jude, N, Baumert, J., & Prenzel, M. (2010b). PISA 2000­2009: Bilanz der Veränderungen im Schulsystem. In E. Klieme, E., C. Artelt, J. Hartig et al. (Hrsg), PISA Bilanz nach einem Jahrzehnt (s. 278­300). Münster/New York/München/Berlin: Waxmann. „Es liegt noch ein weiter Weg vor uns“. Interview mit Bildungsforscherin Cordula Artelt über Lesekompetenz. (2010). Erziehung und Wissenschaft, 62(12), 9-10.