Konference Elektronické služby knihoven III. Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně Symbióza světa technologií a knihoven Richard Papík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační služby budoucnosti a role knihoven
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Podnikové informační systémy úvod
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
INTERNET.
Jan Husák: Digitální výzvy 2012 „ICT z pohledu PS“
Koncepce rozvoje knihoven v České republice 2004 – 2010 a knihovny paměťových institucí PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Budování Digitální knihovny Vysokého učení technického v Brně Barbara Šímová /
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Strategické plánování při zakládání spin-off
Elektrotechnika v hodinách anglického jazyka
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
funkce médií ve společnosti moc médií
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Tvorba dokumentů – kritéria Obsah a forma –aktuálnost a správnost informací, variabilní data, –forma adekvátní příjemci, estetika, –účelná struktura, členění.
Svět techniky a já Marie Luptáková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_050 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Internet a cestovní ruch
WWW – hypertextový informační systém
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Aktivity CNZ Jan Heisler CNZ Historie #1 Vznik pracovní skupiny – cíl: tvorba standardu Vytvoření a předání standardu Prezentace.
122 - Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Teorie řízení.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_166_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Věcné zpracování trochu jinak Ze zkušenosti Centra informačních a knihovnických služeb (CIKS) VŠE v Praze.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jak se dělá reportáž….
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
GLOBÁLNÍ PROSTOROVÉ DATOVÉ PROJEKTY Prof. RNDr. Milan KONEČNÝ, CSc.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_194.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 19. února 2014.
Informace a informační technologie v současné společnosti
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Letní knižní veletrh v Ostravě 1. Ročník Čtení v době digitální, Prof. PhDr. Jiří Trávníček, M. A Vypracovala: Suchyňová Radka 1.A SŠKNP o.p.s.
1 HR ve věku změn: výzvy trhu práce a Průmysl 4.0 Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Informace a společnost - úvod Hana Slámová VOŠIS 2014.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
Mobilní telefony a tablety
Knihovna a její služby v 21. století
Význam institucionálního repositáře pro podporu Vědy a Výzkumu
Internet = je celosvětový systém propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP.
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomika veřejného sektoru
Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol
Informatika pro ekonomy I LS 2009/2010
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Vyhýbání se daňovým povinnostem v digitální ekonomice
Transkript prezentace:

Konference Elektronické služby knihoven III. Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně Symbióza světa technologií a knihoven Richard Papík Zlín,

Anotace příspěvku Technologické a další související dějinné momenty, které měnily knihovny, a to s důrazem na informační průmysl, počítačový průmysl a telekomunikační sektor. Technologické aspekty, které změnily knihovny a které působí na uživatele. Bariéry mezi knihovnami, uživatelem a technologiemi. Výzvy informační společnosti a role knihoven, která se zdá ve svobodné informační společnosti nezastupitelná, naopak pak zásadně klíčová, a to jako součást znalostní ekonomiky (vyjádření slov Baracka Obamy, amerického prezidenta) a znalostní společnosti. Nástin typologie služeb pod vlivem změn technologií. Quo vadis, knihovno?

Prezident Barack Obama:

12 témat digitální (informační) ekonomiky (částečná inspirace od Dona Tapscotta) se dá aplikovat na řadu uspokojivých, ale také obávaných jevů v informační společnosti Kvalifikace Digitalizace Virtualizace Molekularizace Integrace a síťová orientace Zánik mezičlánků Konvergence Inovace Role zákazníka Bezprostřednost Globalizace Nerovnost

„To považuji jen za vtip, a snad obchodní trik. Mít některé knihy v počítači je možná dobré k určitým vědeckým pracím, archivování, ale představa, že si někdo koupí nový román na disketě nebo si ho vyhledá na internetu, sedne před obrazovku a začne si číst, je absurdní …“ odpověď Ephraima Kishona na otázku: „Myslíte, že budoucnost knihy je v její elektronické podobě?“ (knižní veletrh ve Frankfurtu, podzim 1999)

Elektrotechnika, radio-, počítače Morse (19.století), Hartley (30.léta 20.století), trochu jinak Turing; pak Shannon (40.léta a dále): Bellovy laboratoře a projekt účinného přenosu informace => teorie informace počítačová věda a první počítače … v 50. letech uživateli matematici, případně specializovaní vědci, historické vlivy (např. 1957) v 60. letech počítačoví a informační specialisté v 70. letech - již v éře minipočítačů - odborníci ne vždy a nutně počítačově orientovaní v 80. letech v podstatě každý v 90. letech a na přelomu století 20. a 21. století může být uživatelem prakticky kdokoliv a navíc může být účastníkem mobilní komunikace …

Our technological powers increase, but the side effects and potential hazards also escalate. Alvin Toffler Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost. George Orwell

Jeden z významných bodů zvratu? Nemusíte souhlasit, ale …

„Příští generace počítačů budou tak inteligentní, že budeme rádi, když si nás budou vydržovat alespoň jako domácí zvířata.“ Marvin Minsky (nar ), vědec v oblasti umělé inteligence, Massachusetts Institute of Technology

90.léta a počátek 21. století – např. nevídaný rozmach tzv. distribuovaných informačních systémů hypertextově orientované formy (WWW) převládají z textového dokumentu a prostoru do prostoru dalších multimediálních forem jedním z hlavních paradoxů informační společnosti je to, že informace jsou snadno rozšiřitelné a využívané, což vede k různým problémům v rámci svobody informací a kontroly informací, následně pak k problémům týkajících se také duševního vlastnictví

Další z významných bodů zvratu? Teď už budete souhlasit (možná) …

Kdo, co, kde, kdy, jak a proč?

Archív ITU: d/wtdc/wtdc1994/speech/gore.txthttp:// d/wtdc/wtdc1994/speech/gore.txt

… a závěr viceprezidentovy řeči

Informační cyklus, technologie, knihovny, dokument

Střet nebo symbióza? „Každý, kdo věří, že v konečném světě může pokračovat neohraničený růst, je buď blázen, nebo ekonom.“ Kenneth Boulding (citát převzat z publikace Václava Cílka a Martina Kašíka Nejistý plamen) Doplnění: Kenneth Ewart Boulding (January 18, 1910 – March 18, 1993) was an economist, educator, peace activist, poet, religious mystic, devoted Quaker, systems scientist, and interdisciplinary philosophereconomistpoetreligious mysticQuaker Viz také:

Od konce 80. let a zejména v první polovině 90.let se začíná používat pojem digitální ekonomika a s ním související pojem digitální rozdělení (digital divide). Svět je rozdělen jinak, než byl rozdělen dříve (např. ve stylu Západ – Východ nebo Sever – Jih) : 1.společnost, lidé, kteří mají přístup k informacím, 2.společnost, lidé, kteří nemají efektivní přístup k informacím. Digitální rozdělení nemusí být chápáno jen jako rozdělení mezi národy a zeměmi, ale i uvnitř určitého státu nebo společenského uskupení.

Lidský faktor na informačních dálnicích. Knihovny jsou významnými hráči. 24

Když jsem chtěl něco vynalézat, začal jsem studovat vše, co se v dané otázce udělalo v minulosti. Thomas Alva Edison Děkuji za pozornost.