Gramotnost v sociální práci Letní semestr Neuropsychologická východiska
Výzkumy Sm ěř ují do 3 oblastí: p ř í č iny, č asná identifikace, reedukace Obory: neurobiologie, neuropsychologie, genetika, biochemie P ř ínos fMRI (zobrazovací metoda) – podává informace o : - anatomii mozku (množství šedé a bílé hmoty, integrita bílé hmoty) - chemických procesech v mozku (p ř enos informací mezi mozkovými bu ň kami) - aktivit ě mozku(které oblasti mozku jsou p ř ednostn ě zodpov ě dné za ur č ité aktivity)
Čtení a mozek Č tení je z hlediska vývoje lidstva velmi mladá aktivita Nelze ur č it jedno centrum (oblast) zodpov ě dné za č tení Č tení zahrnuje více kognitivních proces ů, z toho 2 jsou v pop ř edí zájmu: 1. spojení grafém-foném 2. vizuální poznávání celých slov ve spojení s obsahem U dosp ě lých i d ě tí probíhá č tení na levé hemisfé ř e a zahrnuje následující oblasti + occipito-temporální, tj. zpracovává vizuáln ě tvary slov + temporo- parietální tj. fonologická a sémantická stránka slov
Mozek jedinců s dyslexií Dyslexii charakterizují deficity v osvojování psané a zvukové stránce jazyka Není asymetrie pravé a levé hemisféry v oblasti planum temporale (Galaburda 1979, in Mat ě j č ek 1993) Odlišná stavba ř e č ových oblastí na LH Zm ě ny v integrit ě šedé hmoty na LH Rozdíly ve fungování mozku p ř etrvávají, i když dosp ě lý č lov ě k relativn ě dob ř e č te Není rozdíl v aktivit ě mozku lidí s dyslexií v r ů zných jazycích Je obtížné p ř esn ě ohrani č it, co jsou p ř í č iny dyslexie a co jsou následky nezvládnutého č tení
Funkce mozku Ovlivn ě na geny Chemickými zm ě nami v mozku – pozitivn ě p ů sobí omega 3 nenasycené mastné kyseliny Metabolické zm ě ny v mozku zajiš ť ují p ř enost informací mezi bu ň kami n ě které metabolity – cholin se u lidí s dyslexií odlišují od b ě žné populace Stavba a č innost mozku jsou ovlivnitelné v pr ů b ě hu života Je obtížné ur č it, zda aktivita mozku je v ur č itých p ř ípadech vrozená nebo ovlivn ě ná č tením v pr ů b ě hu života
Mozek a reedukace Zobrazovací metody jsou využívány v reedukaci. Umož ň ují cílen ě volit metody sm ěř ující na ur č ité oblasti. Využívají se studie, kdy jsou porovnávány aktivity mozku u d ě tí, které se zlepšují na základ ě reedukace a t ě ch, kde o č ekávaný efekt není. Jsou prokázány rozdíly v aktivit ě mozku u d ě tí, které ješt ě neza č aly č íst a pozd ě ji, kdy se č íst u č ily. Týkaly se p ř edevším jazykové oblasti a fonologických dovedností.
Rozdíly u d ě tí s rizikem dyslexie Výzkumy ve Finsku prokázaly, že mozek novorozence s rizikem dyslexie (výskyt dyslexie v rodině) reaguje odlišně od mozku běžné populace. Reakce se týkají zpracování zvuků. Slabiky s krátkou samohláskou vnímá riziková skupina pravou, zatímco kontrolní skupina levou hemisférou. Po 6 měsících rozdíly přetrvávají. Obě skupiny se liší nejen místem zpracování podnětů, ale též rychlostí. Rizikové děti reagují pomaleji. Též reakce rodičů rizikových dětí jsou pomalejší.
Neurobiologické základy čtení Dyslexie Následující snímky p ř evzaty Shaywitz Sally: Overcoming Dyslexia. Alfred A.Knopf, New York 2003 Metody : Frekven č ní magnetická rezonance Dokazují existenci dyslexie U nás se podobné výzkumy neprovád ě jí, jsou finan č n ě p ř íliš náro č né Na základ ě FMR lze nejen diagnostikovat, ale p ř edevším ur č it typ dyslexie a efekt reedukace
Lokalizace receptivní a expresivní řeči Brocova a Wernickova oblast
Rozdíly v aktivaci hemisfér mezi dítětem s dyslexií a běžným čtenářem
Po roční reedukaci vývoj levohemisférové dominance