Jak učit tvorbu textových dokumentů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Textový procesor Open Office, Writer ÚPRAVA ZÁHLAVÍ A ZÁPATÍ
Formátování diplomové práce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
Styly, záhlaví a zápatí, oddíly
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Homolková ANOTACEPrezentace obsahuje návod jak vytvořit prezentaci, její obsah,
Sloupcová sazba a oddíly
Možnosti programu MS Word. Úpravy textu Úprava textu a odstavců.
Funkce programu Microsoft Word 2003 vhodné pro úpravu studentských prací Petr Křivánek.
Funkce programu Microsoft Word 2010 vhodné pro úpravu studentských prací Petr Křivánek.
Stránka je základní pracovní plochou, na kterou tvoříme dokument – píšeme text, vkládáme objekty… Možnosti nastavení vzhledu stránky jsou široké – okraje.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: červen.
Formátování dokumentu O. Kánský 2011 Vyberte svůj textový editor Writer OpenOffice.org Word XP Microsoft Office Word Microsoft Office.
Word 2007 se na rozdíl od předcházejících verzí ovládá pomocí pásu karet, který najdete v horní části obrazovky. Pás je rozdělen na jednotlivé karty,
Ing. Jaroslav Parma.  Seznámení s MS OFFICE 2010  PROCVIČENÍ PROGRAMŮ MS OFFICE 2010  DISKUSE  ZÁVĚR.
Styly písma - vytvoření vlastního stylu, zápatí a záhlaví stránek
Nabídka karty Soubor Soubor. Nabídka karty Domů Domů práce se schránkou formátování písma zarovnávání formát čísel práce se styly práce s buňkami vyhledávání.
Textové editory Výhody využití počítače k psaní textů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Zadání úlohy Podle předlohy vytvořte aktivní tabulku „Převádění stupňů“, ve které budete převádět hodnoty teplot ve stupních Celsia na stupně Fahrenheita.
SIPVZ – úvodní modul P Pokročilá práce s textem metodické poznámky (4 h)
TEXTOVÝ EDITOR.
Word – Struktura dokumentu
MS ACCESS - FORMULÁŘE Databázové systémy.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
PowerPoint – šablony, záhlaví
1.První spuštění a popis hlavní obrazovky Tla č ítko Office – nejpou ž ívan ě jší volby, seznam posledních dokumentu Panel rychlý p ř ístup – p ř idání.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Tvorba záhlaví, zápatí ve Wordu 2010 ; číslo stránky.
Jak psát a editovat text
Zápatí a záhlaví, okraje stránky, číslování stránek
Textové editory Výhody využití počítače k psaní textů Co jsou textové editory? Textový editor WriterSpuštění editoru Okno programu Writer.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Textový procesor (MS Word) Ing. Jan Roubíček. Vlastnosti stránky VY_32_INOVACE_10_2_11_AP.
Jak učit tvorbu textového dokumentu Milan Purkart.
Vlastnosti stránky a tisk
Vytváření prezentace váš cvičící =). Orientace horní část a dolní část obrazovky podobná Excelu a Wordu vlevo seznam „slajdů“ (dále snímků) a osnova vpravo.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
INFORMATIKA 7 Úprava dokumentu III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
Mgr. Karel FischerZáhlaví a zápatí1 Dokument ve Wordu si můžeme zobrazit ve dvou základních zobrazeních : a) Zobrazení NORMÁLNĚ b) Zobrazení ROZVRŽENÍ.
Psaní a editace textu Jindřich Terč.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jak učit tvorbu www stránek Navarová Adéla. Proč učit tvorbu www stránek? Prezentace na internetu (Výrobky, firmy, celebrity, kluby…)
Jiří Simmer Pedagogická Fakulta, ZČU
TEXTOVÝ EDITOR ( VKLÁDÁNÍ DALŠÍCH OBJEKTŮ DO TEXTU A JEJICH VLASTNOSTI, TEXTOVÉ TABULKY, ŠABLONY, JEJICH VYUŽITÍ A TVORBA ) Michalík Martin 4.A.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
G RAFIKA VE W ORDU Vkládání obrázků a grafických objektů Tvary WordArt Barvy, čáry, výplň grafických objektů.
VYTVÁŘENÍ e-LEARNINGOVÝCH MATERIÁLŮ Přednáší Mgr. Jaromír Kozel
Databáze MS ACCESS 2010.
Tvorba textových dokumentů
Využití sestavy Zobrazení a typy Části sestavy Vytvoření sestavy Ovládací prvky.
Formátování dokumentu
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 Autor: Bc. Pavel Šiktanc MS WORD 2010 – záhlaví a zápatí Co se všechno naučíme??? Jak vkládat.
Téma: Využití ICT pro psaní novinových článků Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Microsoft FRONT PAGE Šablona 32 VY_32_INOVACE_19_10_Front Page.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_02 Informatika - MS Excel – Nabídky karet Autor:
Grafická úprava sestavy Access (15). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_10_16_word.
PRACUJEME S TEXTY TEXTOVÉ EDITORY
WORDPAD Textový dokument.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Jak učit tvorbu textových dokumentů

Textové editory Aplikační programy sloužící k vytváření, úpravám a tisku textových dokumentů (MS Word, WordPad atd.) Pomocí textových editorů můžeme dát dokumentu pěknou grafickou podobu, upravit velikost a vzhled písma, vložit obrázky atd. Největší výhodou je ale možnost dokument uložit a kdykoliv se k němu vrátit, případně upravit, poslat elektronickou poštou atd. U tohoto snímku se zmíním o programech, umožňujících tvorbu textových dokumentů. Dále zdůrazním výhody psaní textových dokumentů na počítači, možnostmi a přednostmi oproti psacímu stroji.

Etapy tvorby textového dokumentu Psaní a editace textu Formátování textu Tvorba dokumentu O čem budu hovořit u tohoto snímku (v krátkosti se zmíním o psaní textu,formátování textu a tvorbě dokumentu) Psaní a editace textu Psaní je důležitá a opomíjená součást práce s textovými editory. Velkou chybou je, když učitelé tuto etapu přeskakují, když pouze zadávají studentům hotové texty v souborech či stažené z Internetu a nechají je pouze text formátovat. Důležité je dodržet správný postup psaní. Naučme žáka nejprve text napsat (přitom přemýšlí o obsahu, o stylistice, o gramatice) a teprve potom jej formátovat (zabývat se vzhledem dokumentu). Na základní škole představuje cíl naučit psát a editovat texty především ťukání na klávesnici. K tomu potřebují děti dostatek času, aby se naučily nacházet klávesy (včetně přepnutí klávesnice), naučily se psát správně s diakritikou a aby pochopily funkci některých neviditelných znaků (znak konce odstavce, tabulátor). Pro správné psaní se potřebují naučit správně editovat text a opravovat chyby v psaní. Také se musí naučit psát text bez tzv. typografických chyb 2. Formátování textu Formátování textu je jakési oblékání slov do šatů, které jim mohou dát jiný význam (např. tučné či podtržené písmo text zdůrazní). Nezapomeňme, že formátování se netýká pouze písma, ale především odstavce (předsazení, mezery mezi odstavci, tabulátory a zarážky). Protože používání stylů je jedno z prvních setkání studentů s automatizací tvorby elektronického dokumentu, mělo by být věnováno dostatek času seznámení s výhodami používání stylů (automatické formátování, rychlé hledání, osnova, obsah dokumentu). 3. Tvorba dokumentu (pro tuto prezentaci nejdůležitější část) Představuje především vkládání objektů do textu a úpravu vzhledu dokumentu. Jestliže u žáků základních škol budeme spokojeni, budou-li umět vkládat obrázky a nechat je obtékat textem, středoškoláci by měli rozumět ukotvení objektu k odstavci, oddílům (a jejich významu pro záhlaví a pro sloupcovou sazbu) , měli by umět vkládat některá automatická pole (datum, obsah, číslo stránky).

Tvorba textového dokumentu Některé zásady pro formátování dokumentu Nechcete-li, aby byl dokument kýčem, nad kterým se kdekdo ušklíbne, držte se zásady, že zde méně znamená více. Dokument obsahující obrázky, tabulky, grafy je přehlednější a názornější. U tohoto snímku se zaměřím na formátování dokumentu. Vysvětlím, jak vytvořit přitažlivý, přehledný a srozumitelný dokument s použitím obrázků, grafů a tabulek. Zdůrazním zásady, kterých je nutné se držet, aby se dokument nestal kýčem.

Tvorba textového dokumentu Dokument formátujte tak, aby jeho přitažlivost a pestrost nebyla na úkor přehlednosti a srozumitelnosti Konečnou grafickou podobu textového dokumentu dávejte až tehdy, máte-li napsaný text, zkontrolovaný, opravený a uložený. U tohoto snímku zdůrazním zásady, kterých je nutné se držet, při tvorbě textového dokumentu.

Cvičení Vytvořte pozvánku na narozeninovou párty Text pozvánky sami vymyslete Vložte vhodný obrázek a pozvánku upravte podle vlastního uvážení Dbejte na to, abyste zvýraznili to, co je v pozvánce podstatné a důležité, aby byla pozvánka pro čtenáře přitažlivější, přehlednější a názornější V tomto cvičení si žáci vyzkouší tvorbu jednoduché pozvánky. Procvičí si psaní textu, vkládání obrázků a úpravu textového dokumentu. Je pouze na žácích jak pozvánku upraví.

Vkládání objektů do textového dokumentu Do textového dokumentu je možné vkládat : Obrázky Grafy Tabulky Textové pole Kalendářní datum a čas Komentáře Do dokumentu je možné vložit jakýkoliv obrázek, graf, tabulku. Při tvorbě dokumentů je někdy vhodné do textu vložit textové pole. Můžete do něj napsat libovolný text, nastavit odlišné formátování a zacházet s ním podobně, jako s ostatními grafickými objekty. Máte-li napsat datum, nemusíte ho vypisovat, ale stačí ho vložit z nabídky. Pracuje-li na dokumentu více lidí, nebo je do něj potřeba poznamenat určité komentáře, je možné do dokumentu vložit poznámku-komentář.(poznámky se netisknou,slouží pouze k orientaci).

Cvičení Najděte zajímavý článek na internetu Zajímavou část textu zkopírujte do schránky a vložte do textového pole Podobně do textu vložte jeden až dva vhodné obrázky Na začátek dokumentu vložte datum a zarovnejte ho vpravo Do dokumentu vložte komentář (o čem je daný dokument) V tomto cvičení si žáci procvičí vkládání objektů do dokumentu (obrázky, text, datum, komentář).

Psaní textu do sloupců Při psaní textu do sloupců máme dvě možnosti Text napsat a pak ho teprve formátovat Nastavit rovnou psaní do sloupců U tohoto snímku vysvětlím, že psaní do sloupců je vhodné použít při tvorbě novinových článků či časopisů. Jaké máme možnosti, chceme-li text psát do sloupců. Vysvětlím, jak pracovat se sloupci, kolik sloupců je možné vytvořit vedle sebe atd.

Cvičení Najděte vhodný článek na internetu Označte první dva odstavce textu a převeďte do dvou sloupců V tomto jednoduchém cvičení si žáci vyzkouší převést obyčejný text do dvou sloupců. Tato dovednost se jim bude hodit v případě tvorby novinových článků.

Zobrazení dokumentu Velikost zobrazení dokumentu Způsob zobrazení dokumentu (normální, osnova, rozvržení při tisku atd.) Velikost zobrazení dokumentu (lze nastavit libovolně) - záleží na tom, zda potřebujeme vidět podrobnosti v dokumentu, nebo celý dokument. (př. z důvodu rozmístění textů a obrázků na stránce) Způsob zobrazení dokumentu - určuje, kolik informací o dokumentu se bude zobrazovat.

Záhlaví a zápatí dokumentu Záhlaví a zápatí jsou oblasti umístěné na horním a dolním okraji každé stránky v dokumentu Do záhlaví a zápatí můžete vložit text nebo grafiku (obrázek, logo, atp.) nebo pole, např. pole číslo stránky, datum atd. Informace tvořící záhlaví, resp. zápatí se pak automaticky vysází do horní, resp. dolní části každé stránky dokumentu. U tohoto snímku se zmíním o využití záhlaví a zápatí při tvorbě textového dokumentu. Některé dokumenty obsahují kromě obyčejného textu ještě nahoře záhlaví a dole zápatí. Pokud chcete vidět, co je v záhlaví a zápatí stránek, je třeba zvolit zobrazení při tisku. Do záhlaví a zápatí nelze na stránce zapisovat text přímo, obsah se zobrazuje šedě.

Cvičení Vytvořte návrh na hlavičkový papír pro vaši školu V záhlaví bude oficiální název školy Do zápatí vložte kontakty na školu V tomto cvičení se žáci seznámí se záhlavím a zápatím stránky. Jejich úkolem bude vytvořit návrh stránky pro svoji školu.

Číslování stránek v textovém dokumentu Číslování stránek bývá v záhlaví či zápatí dokumentu Vhodné použít při tvorbě delšího dokumentu U tohoto snímku se zmíním o tom, proč je vhodné číslovat jednotlivé stránky dokumentu.

Cvičení Otevřete si nějaký delší dokument (možno stáhnout na internetu) Vložte do něj číslování stránek Vyzkoušejte si číslování nahoře i dole a zkuste čísla různě naformátovat V tomto cvičení si žáci vyzkouší číslování stránek a zkusí si různě formátovat čísla.

Závěr Použitá literatura Vaníček, J. Řezníček, P. Informatika pro základní školy.1.díl. Brno : Computer press, 2004. 85 s.ISBN 80-251-0196-7. Vaníček, J. Přednášky z didaktiky informatiky a výpočetní techniky Vaníček, J. Mikeš, R. Metodická příručka Informatika pro základní školy 1. 1.vyd.Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0221-1 Daňhelková,V. Microsoft Word pro školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0469-9 Břicháč, P. Informatika 2. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-156-9 Vypracoval : František Kožuch Aprobace : Vt/Te Ročník : 4.