Vypravování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Advertisements

VYPRAVOVÁNÍ.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
KOMPOZICE příběhu ČASOVÉ VZTAHY
VYPRAVOVÁNÍ.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Prostředky oživující vypravování
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
RYBY poznávání zástupců
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Řekni, proč se tomu směju?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
BAREVNÉ TVARY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Vnímání řeči O Budulínkovi
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
JÍT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Prostředky oživující vypravování
ČASOVÉ VZTAHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Sotolář. Dostupné z Metodického portálu ISSN ,
Otáčivé účinky síly PÁKA
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
What Time Is It? – Part 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Třídíme podle dvou kritérií
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Čj literatura − VI. ročník
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Převody jednotek délky - 2.část
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Slož popletené obrázky.
Na které písmenko začíná obrázek?
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Převody jednotek času – 2. část
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Vypravování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to vypravování? Vypravování (vyprávění) je slohový útvar, jenž uvádí nějaký příběh, událost nebo řadu událostí často v jejich logické souvislosti nebo časové posloupnosti. Události i příběhy, které tvoří podstatu vypravování, mohou být čerpány ze života nebo být vymyšleny (pak spíše mluvíme o vypravovaných povídkách).

Jak na vypravování? Podstatou vypravování je převyprávění příběhu – text má tedy děj. Soustřeďte se pouze na jednu dějovou linii – příběh jedné či dvou postav – v průběhu čtyř hodin nemůžete napsat román, kde se budou prolínat osudy desítek postav. Jak vaše vypravování pojmete, je zcela na vás – můžete psát pověst, pohádku, horor, fantasy, detektivku, humoristickou povídku atd.

Kompozice vypravování Chronologické vypravování Události po sobě následují tak, jak skutečně proběhly. Retrospektivní vypravování Vzpomínky, vychází z konce událostí a vrací se k začátku.

1) Přiřaďte obrázky k číslicím tak, jak se po sobě jednotlivé události skutečně odehrály. Které obrázky do děje nezapadají? 1. 2. 3. 4. 5. 6. X X. X.

Osnova vypravování úvod   stať (vlastní vypravování)  závěr 

Úvod navozuje základní informace vystihuje prostředí seznamuje s postavami je v něm naznačena základní situace

Stať (vlastní vyprávění) Stať je převyprávění hlavní události příběhu a událostí. Je složena ze: zápletky – má-li být text vypravováním, je potřeba dojít k nějakému problému, který je většinou v závěru nějak vyřešen, nebo může zůstat výsledek nedokončený vyvrcholení – zde dochází v největšímu napětí rozuzlení – uklidnění situace

2a) Přečtěte si tento krátký příběh: Dnes ráno jsem se rozhodl, že pojedu na cyklistický výlet. Vzal jsem s sebou sestru a bratra. Přijeli jsme do cukrárny a bratr se sestrou se vydali dovnitř. Já hlídal kola. Najednou se zevnitř ozvalo: „Pojď se podívat na ty krásné zákusky.“ Poslechl jsem bratra a šel se podívat. Když jsem se vrátil ven, moje kolo už tam nebylo. Celé odpoledne jsem pak strávil na policejní stanici.

2b) Spojte správně osnovu předchozího textu: úvod krádež kola zápletka příjezd do cukrárny, hlídání kol vyvrcholení rozuzlení rozhodnutí pro cyklistický výlet výslech na policii, ztracené odpoledne

Závěr zakončuje vypravování může obsahovat celkové shrnutí textu vyvození hlavních tezí apod. vyvození ponaučení

3) Dejte do pořádku pomotané názvy filmů: Jáchyme, podejte mi pero! Limonádový Dundee Dobyvatelé opic Jak utopit prima bráchu Sněhurka a sedm statečných Planeta ztracené archy Marečku, hoď ho do stroje! Krokodýl Joe Můj brácha má dr. Mráčka Sedm trpaslíků Jáchyme, hoď ho do stroje! Limonádový Joe Dobyvatelé ztracené archy Jak utopit dr. Mráčka Sněhurka a sedm trpaslíků Planeta opic Marečku, podejte mi pero! Krokodýl Dundee Můj brácha má prima bráchu Sedm statečných

Použitá literatura: Zdroje: Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Pracovní sešit. 1. vyd. Praha : SPN, 2006. ISBN 80- 7235- 332- 2. Český jazyk 7. Pracovní sešit. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš 2001. ISBN 80- 85808- 94-3. Český jazyk 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2004. ISBN 80- 7238- 206- 3. Zdroje: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-08-25]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.openphoto.net. http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=7011&hints=plane__light_afternoon http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=18031&hints=cessna_viques_cape_air http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=18303&hints=F%2FA-18_Hornet__Swiss_Air_Force http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=7261&hints= http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6112 http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=4906 http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6680 http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6677&hints=south_africa_umfolozi_chipengali_namibia http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=9598