Vypravování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co je to vypravování? Vypravování (vyprávění) je slohový útvar, jenž uvádí nějaký příběh, událost nebo řadu událostí často v jejich logické souvislosti nebo časové posloupnosti. Události i příběhy, které tvoří podstatu vypravování, mohou být čerpány ze života nebo být vymyšleny (pak spíše mluvíme o vypravovaných povídkách).
Jak na vypravování? Podstatou vypravování je převyprávění příběhu – text má tedy děj. Soustřeďte se pouze na jednu dějovou linii – příběh jedné či dvou postav – v průběhu čtyř hodin nemůžete napsat román, kde se budou prolínat osudy desítek postav. Jak vaše vypravování pojmete, je zcela na vás – můžete psát pověst, pohádku, horor, fantasy, detektivku, humoristickou povídku atd.
Kompozice vypravování Chronologické vypravování Události po sobě následují tak, jak skutečně proběhly. Retrospektivní vypravování Vzpomínky, vychází z konce událostí a vrací se k začátku.
1) Přiřaďte obrázky k číslicím tak, jak se po sobě jednotlivé události skutečně odehrály. Které obrázky do děje nezapadají? 1. 2. 3. 4. 5. 6. X X. X.
Osnova vypravování úvod stať (vlastní vypravování) závěr
Úvod navozuje základní informace vystihuje prostředí seznamuje s postavami je v něm naznačena základní situace
Stať (vlastní vyprávění) Stať je převyprávění hlavní události příběhu a událostí. Je složena ze: zápletky – má-li být text vypravováním, je potřeba dojít k nějakému problému, který je většinou v závěru nějak vyřešen, nebo může zůstat výsledek nedokončený vyvrcholení – zde dochází v největšímu napětí rozuzlení – uklidnění situace
2a) Přečtěte si tento krátký příběh: Dnes ráno jsem se rozhodl, že pojedu na cyklistický výlet. Vzal jsem s sebou sestru a bratra. Přijeli jsme do cukrárny a bratr se sestrou se vydali dovnitř. Já hlídal kola. Najednou se zevnitř ozvalo: „Pojď se podívat na ty krásné zákusky.“ Poslechl jsem bratra a šel se podívat. Když jsem se vrátil ven, moje kolo už tam nebylo. Celé odpoledne jsem pak strávil na policejní stanici.
2b) Spojte správně osnovu předchozího textu: úvod krádež kola zápletka příjezd do cukrárny, hlídání kol vyvrcholení rozuzlení rozhodnutí pro cyklistický výlet výslech na policii, ztracené odpoledne
Závěr zakončuje vypravování může obsahovat celkové shrnutí textu vyvození hlavních tezí apod. vyvození ponaučení
3) Dejte do pořádku pomotané názvy filmů: Jáchyme, podejte mi pero! Limonádový Dundee Dobyvatelé opic Jak utopit prima bráchu Sněhurka a sedm statečných Planeta ztracené archy Marečku, hoď ho do stroje! Krokodýl Joe Můj brácha má dr. Mráčka Sedm trpaslíků Jáchyme, hoď ho do stroje! Limonádový Joe Dobyvatelé ztracené archy Jak utopit dr. Mráčka Sněhurka a sedm trpaslíků Planeta opic Marečku, podejte mi pero! Krokodýl Dundee Můj brácha má prima bráchu Sedm statečných
Použitá literatura: Zdroje: Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Pracovní sešit. 1. vyd. Praha : SPN, 2006. ISBN 80- 7235- 332- 2. Český jazyk 7. Pracovní sešit. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš 2001. ISBN 80- 85808- 94-3. Český jazyk 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2004. ISBN 80- 7238- 206- 3. Zdroje: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-08-25]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.openphoto.net. http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=7011&hints=plane__light_afternoon http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=18031&hints=cessna_viques_cape_air http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=18303&hints=F%2FA-18_Hornet__Swiss_Air_Force http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=7261&hints= http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6112 http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=4906 http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6680 http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6677&hints=south_africa_umfolozi_chipengali_namibia http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=9598