Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdní typy půdy se rozdělují z pohledu fyzikálně petrografického na půdní druhy, které tvoří tzv. půdní skupiny a z  hlediska genetického na půdní typy,
Advertisements

Půdy:.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Humus Odumřelé org.l. v různém stupni rozkladu a resyntézy, jejichž část je vázána na minerální podíl.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
Lesnická geologie a pedologie
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
* Sopky v České republice * Typy a druhy vrás * Zvětrávání
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
PŮDOZNALSTVÍ.
Pedologie Nauka o půdách.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PEDOSFÉRA.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy 27. 11. 2014 Podzim 2014 Mgr. Ondřej Kinc kinc@mail.muni.cz

Úvod půda = ????? pedologie = ………….. předmětem pedologie je půda, resp. ………… pedosféra = ………………………….

půda vzniká působením půdotvorných ……… půda vzniká působením půdotvorných ………., které podmiňují půdotvorné ………. půdotvorné faktory: ……..

Matečná hornina skalní horniny + jejich zvětraliny (regolit) sypké sedimenty (např. říční nebo mořské písky) starší půdy pasivní půdotvorný faktor - …………………….

Klima přímé působení: ………. nepřímé působení: prostřednictvím ……….. Srážky – intenzita promývání půdy → obsah živin Teplota – rychlost rozkladu rostlinného opadu a odumřelých kořenů

Organizmy intenzita biologické aktivity závisí na: …………………………… důležitý faktor - bez činnosti organizmů by půdy nemohli vůbec vzniknout

Reliéf pro vývoj půd má největší význam: ………… reliéf ovlivňuje provlhčení půdy a její teplotu

Čas různé fyzikální, chemické a biologické procesy vyžadují ke svému uplatnění určité časové rozpětí

Složení a vlastnosti půdy půda je disperzní systém pevné + kapalné + plynné fáze procentuální zastoupení jednotlivých fází: pevná ……%, kapalná ……%, plynná ……% pevná fáze obsahuje dvě složky: ………..… podíl, ………...… podíl minerální podíl silně převažuje nad organickým (45% - 5%) organický podíl obsahuje dvě složky: živá organická hmota (………….) odumřelá organická hmota (……….)

Barva půdy vzniká: …………………………… Organické látky: šedá, hnědočerná nebo černá barva Sloučeniny Fe a Mn: oxidované – červená, červenohnědá nebo hnědá; redukované – zelená, modrá, žlutá světlé barevné tóny vznikají vyplavením barevným minerálů a humusu vodou

Zrnitost (textura) zrnitostní frakce jíl, prach a písek = jemnozem; hrubší částice = skelet hranice zrnitostních frakcí: jíl …………………………… prach …………………………… písek …………………………… VLIV NA: ……………………………

Půdní druh

Půdní reakce půda : ….., ….. a ….. – v našich podmínkách nejčastěji slabě kyselá až kyselá půdy silně kyselé – oblasti chladného humidního klimatu půdy alkalické – ……. oblasti neutrální a zásaditá reakce = přítomnost CaCO3 v půdě; silně zásaditá reakce - (pH >8,5) = zvýšené množství Na kyselost půdy se snižuje vápněním

Struktura půdy půda se obvykle skládá z agregátů vznik agragátů cementačním účinkem půdních koloidů (jílové minerály, oxidy a hydroxidy Fe a Al, humus a Ca) typy půdních struktur: sypká (elementární) koherentní agregátová segregátová

Půdní voda zdroje vody: srážky, kondenzace vodní páry, boční přítok, kapilární zdvih ztráty vody: evaporace, transpirace, boční odtok, odtok do spodiny plná vodní kapacita = ????? bod vadnutí = ????? dostupná vodní kapacita = ????

Pedogeneze půdní horizonty = ???????? půdní profil = ??????? půdní horizonty se odlišují svými vlastnostmi: barva mocnost textura struktura obsah humusu základní dělení půdních horizontů: ……………………………

Organické horizonty svrchní organický horizont Oi = dosud nerozložený opad spodní organický horizont Oa = rozložená organická hmota, pouhým okem nerozeznáme původní strukturu rostlinných zbytků

Minerální horizonty A horizont = nejsvrchnější minerální horizont bohatý na humus; humus je promísený a vázaný na minerální podíl půdy E horizont = ochuzovaný o nejrůznější látky prosakující srážkovou vodou; mezi odnášené látky patří: humus jíl oxidy Fe a Al ochuzování o různé látky způsobuje jeho světlou, vybělenou barvu B horizont = obohacený o látky vymyté z horizontu E C horizont = matečná hornina; substrát ze kterého vzniká minerální podíl půdy (nejčastěji zvětralina)

Půdotvorné procesy základní skupiny půdotvorných procesů: …….

Akumulační procesy obohacování půdy o nový minerální nebo organický materiál Erozní procesy destrukce svrchních částí půdy erozí – vodní, větrnou či ledovcovou vyluhování – odnos chemických sloučenin mimo půdní těleso

přesouvání látek v rámci půdy z jednoho horizontu do druhého Translokační procesy přesouvání látek v rámci půdy z jednoho horizontu do druhého společně působící translokační procesy: eluviace iluviace eluviace = ??? iluviace = ??? dekalcifikace – odnos Ca, probíhá v oblastech s  humidním klimatem s přebytkem srážkové vody kalcifikace – hromadění Ca v B horizontu; suché oblasti salinizace – ????

Transformační procesy zvětrávání – primární minerály se mění na sekundární humifikace – přeměny a hromadění organické hmoty v půdě

Půdní horizonty H horizont O horizont A horizont E horizont B horizont C horizont R vrstva

Půdní typy SAMOSTUDIUM hlavně znát: charakteristika + rozšíření