Poptávka, nabídka a tržní rovnováha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Seminář 2. Nabídka a poptávka
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Poptávka, nabídka a tržní rovnováha Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, cvičení.
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Teorie chování spotřebitele
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie rozdělování a její kontexty
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Poptávka a poptávané množství
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Struktura přednášky Analýza poptávky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Ekonomie 1 Bakaláři Páté cvičení Trh a tržní rovnováha
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Úvodní seminář Národní hospodářství
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá přednáška Trh a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Poptávka, nabídka a tržní rovnováha Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 3 cvičení Poptávka, nabídka a tržní rovnováha

Obsah A. Nabídkové a poptávkové křivky Tržní rovnováha Přebytek a nedostatek na trhu statků Přebytek spotřebitele a přebytek výrobce Faktory ovlivňující poptávané množství a poptávkovou křivku Faktory ovlivňující nabízené množství a nabídkovou křivku

Obsah B. Faktory ovlivňující nabízené množství a nabídkovou křivku Trh a tržní mechanismus Cenová elasticita Cenová elasticita poptávky Cenová elasticita nabídky

Poptávková funkce př.1/4.kap. Jana Dana Hana Klára suma 500 8 10 15 30 63 400 17 50 92 300 12 25 19 70 126 200 13 35 21 90 159 100 23 120 208 150 262

Odvození tržní poptávkové křivky D př.1/4.kap. Tržní poptávková křivka je klesající, a vznikne jako součet individuálních poptávkových křivek (sčítá se poptávané množství při dané ceně).

Poptávková funkce př.1/4.kap. Jana Dana Hana Klára suma 500 8 10 15 30 63 400 17 50 92 300 12 25 19 70 126 200 13 35 21 90 159 100 23 120 208 150 262 cena množství

Otázky a příklady kap.4, str. 134; př.2 Mějme následující tabulku, která říká, jaké množství budou jednotlivé firmy nabízet při různých cenách. Nakreslete individuální nabídkovou křivku každé z firem, a nakreslete tržní nabídkovou křivku. Spočítejte tržní nabízené množství.

Nabídková funkce př.2/4.kap. množství P α β γ δ suma 50 8 10 15 30 63 100 17 92 200 12 25 19 70 126 300 13 35 21 90 159 400 23 120 208 500 150 262 cena

Nabídková funkce př.2/4.kap. cena P α β γ δ suma 50 8 10 15 30 63 100 17 92 200 12 25 19 70 126 300 13 35 21 90 159 400 23 120 208 500 150 262 množství

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.3 Pokud na trhu dojde k interakci tržní poptávkové křivky z příkladu číslo 1. a tržní nabídkové křivky z příkladu číslo 2., jaká přibližně bude rovnovážná cena, a jaké přibližně bude rovnovážné množství?

Rovnováha př.3/4.kap. P Nab Pop 500 63 262 400 92 208 300 126 159 200 100 50

Rovnovážné množství je cca 140 a rovnovážná cena je cca 250 PJ. Rovnováha př.1/4.kap. Rovnovážné množství je cca 140 a rovnovážná cena je cca 250 PJ. P Nab Pop 500 63 262 400 92 208 300 126 159 200 100 50

Uveďte důvody, kdy dochází k přebytku nebo nedostatku na trhu statků. Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.4 Uveďte důvody, kdy dochází k přebytku nebo nedostatku na trhu statků. Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.5 Jaké regulované ceny znáte?

Přebytek - nedostatek př.4/4.kap.

Přebytek - nedostatek př.4/4.kap. Aby producenti prodali snižují cenu přebytečně vyrobených statků. Pokles cen některé producenty odradí. V dlouhém období sníží vyrobené množství. přehřátá ekonomika regulačně nízké ceny poruchy v hospodářství, přírodní katastrofy, války

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.6 Vláda se domnívá, že výrobci klobouků si zaslouží ochranu. Stanoví proto minimální cenu klobouků, která je ale vyšší než cena tržní. Co se stane? Znázorněte graficky. Co musí vláda dále udělat? Kdo na tyto kroky vlády doplácí?

Klobouky př.6/4.kap. p Q´ D S vyrobeno poptáváno

Klobouky př.6/4.kap. D p S1 S0 vyrobeno poptáváno Q´

Klobouky př.6/4.kap. D1 D0 p S vyrobeno poptáváno Q´

Klobouky př.6/4.kap. D p S Q´ Cena stanovím lépe Upraví se poptávka Přizpůsobí se nabídka Kombinace víše uvedeného

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.7 Vláda se domnívá, že chleba patří k nezbytným statkům – lidé přeci potřebují jíst. Stanoví proto maximální cenu chleba, která je však nižší než tržní cena chleba. Co se stane? Znázorněte graficky.

Chleba př.7/4.kap. p Q´ D S

Chleba př.7/4.kap. p Q´ D S vyrobeno poptáváno

Chleba př.7/4.kap p ´ D S p Q´ D S p D S

Přebytek spotřebitele; přebytek výrobce Přebytek spotřebitele definujeme jako rozdíl mezi cenou, za kterou je spotřebitel ochoten koupit daný statek, a cenou, za kterou si jej kupuje. Přebytek výrobce definujeme jako rozdíl mezi cenou, za kterou je výrobce ochoten vyrobit danou jednotku statku, a cenou, za kterou ji vyrábí.

Přebytek spotřebitele; přebytek výrobce

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.8 Pan Novák si koupil 3 rohlíky, každý za 2 PJ. Za první rohlík by byl ochoten zaplatit 6 PJ, za druhý 4 PJ, za třetí 2 PJ. Jaký je spotřebitelský přebytek pana Nováka?

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.8 Pan Novák si koupil 3 rohlíky, každý za 2 PJ. Za první rohlík by byl ochoten zaplatit 6 PJ, za druhý 4 PJ, za třetí 2 PJ. Jaký je spotřebitelský přebytek pana Nováka? Přebytek pana Nováka je (6-2)+(4-2) = 6 PJ

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.9 Firma Alfa by první jednotku statku byla ochotna prodat za 10 PJ, druhou jednotku za 15 PJ, třetí za 25 PJ, čtvrtou za 30 PJ, pátou za 40 PJ. Všechny jednotky firma Alfa prodává za 50 PJ. Spočítejte přebytek výrobce firmy Alfa.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.9 Firma Alfa by první jednotku statku byla ochotna prodat za 10 PJ, druhou jednotku za 15 PJ, třetí za 25 PJ, čtvrtou za 30 PJ, pátou za 40 PJ. Všechny jednotky firma Alfa prodává za 50 PJ. Spočítejte přebytek výrobce firmy Alfa. Přebytek firmy ALFA je (50-40)+(50-30)+(50-25)+(50-15)+(50-10) = 130 PJ

Důvody pro posuv poptávkové křivky růst příjmu vede k růstu poptávaného množství a k posunu poptávkové křivky doprava nahoru; růst počtu spotřebitelů vede k růstu poptávaného množství a k posunu poptávkové křivky doprava nahoru; zvýšení preferencí vede k růstu poptávaného množství a k posunu poptávkové křivky doprava nahoru; růst ceny substitutu k danému statku vede k růstu poptávaného množství po daném statku a k posunu poptávkové křivky doprava nahoru; růst ceny komplementu k danému statku vede k poklesu poptávaného množství po daném statku a k posunu poptávkové křivky doleva dolů.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.10 Co se stane s poptávaným množstvím čaje, pokud cena čaje vzroste? A co se stane s poptávaným množstvím kávy (předpokládejme, že cena kávy se nemění)? Které dva efekty zde působí?

Čaj př.10/4.kap. D p S káva D1 p D0 S Q´ Q´ budou raději nabízet substitut S p Q´ D S Q´

Čaj př.10/4.kap. D p S káva D1 p D0 S Q´ Q´ budou raději nabízet substitut S 3) poptávková křivka se posune p Q´ D S 2) Poptávka po kávě vzroste 1) Růst ceny čaje vede k poklesu prodaného množství Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.11 Důchody občanů vzrostly. Jak se tato situace projeví na křivkách nabídky a poptávky po dovolené?

Důchody - dovolená př.11/4.kap. Q´ D0 S D1

Důchody - dovolená př.11/4.kap. Q´ D0 S D1 1) posun poptávkové křivky 2) Nabízeno je větší množství za vyšší cenu

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.12 Jaký vliv může mít film propagující sjezdové lyžování na křivky nabídky a poptávky po snowboardech a po sjezdových lyžích?

Lyže př.12/4.kap. snowboard p D0 D1 S lyže D1 D0 p S Q´ Q´

Lyže př.12/4.kap. p S snowboard lyže p D0 D1 S D1 D0 Q´ 1) posun poptávkové křivky S lyže D1 D0 p 1) posun poptávkové křivky S Q´ 2) nabízeno je větší množství za vyšší cenu Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.13 Cena počítačových programů klesne. Jaký vliv to bude mít na křivky nabídky a poptávky po počítačích?

PC – cena programů př.13/4.kap. D1 D0 PC p S Q´

PC – cena programů př.13/4.kap. D1 PC D0 1) poptávka po PC vroste PC a programy jsou komplementy p 2) vyšší poptávka může vést k posunu poptávkové křivky ušetřené peníze na programy mohou použít PC S 3) vyšší poptávka může vést k posunu nabídkové křivky Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.14 Jak ovlivní zpřísnění povinného ručení automobilů křivky nabídky a poptávky po automobilech?

Zpřísnění povin.ručení př.15/4.kap. Q´ D0 S auta D1

Zpřísnění povin.ručení př.15/4.kap. Q´ D0 S auta D1 1) poptávka po autech klesne 2) Bude se prodávat méně za nižší cenu

Cena rajčat vzroste. Jak zareagují pěstitelé rajčat? Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.15 Cena rajčat vzroste. Jak zareagují pěstitelé rajčat?

Cena rajčat vzroste př.15/4.kap. rajčata p D0 budou nabízet více S Q´

Cena rajčat vzroste př.15/4.kap. D1 rajčata p D0 budou nabízet více S Q´

Cena rajčat vzroste př.15/4.kap. D1 rajčata p D0 při zachované poptávce S1 S0 Q´

Cena rajčat vzroste př.15/4.kap. D1 rajčata p D0 nezměněné množství S1 S0 p1 p0 Q´

Cena rajčat vzroste př.15/4.kap. rajčata p D0 budou nabízet více S p1 p0 Q´

Cena jahod klesne. Jak zareagují pěstitelé jahod? Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.16 Cena jahod klesne. Jak zareagují pěstitelé jahod?

Cena jahod klesne př.16/4.kap. Q´ D0 jahody při snížené ceně a zachované D0 budou chtít více vypěstovat aprodat S0 S1 p0 p1

Víc jahod než je poptávka př.16/4.kap. jahody D0 p pokles ceny může vyvolat alternativní uplatnění S0 S1 Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.17 Na trhu je větší nabízené množství rajčat, než jaké je poptávané množství. Co se stane?

Víc rajčat než je poptávka př.17/4.kap. rajčata D0 p vyvolá to pokles ceny alternativní uplatnění S Q´

Víc rajčat než je poptávka př.17/4.kap. rajčata D0 p vyvolá to pokles ceny alternativní uplatnění S Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.18 Na trhu je menší nabízené množství okurek, než jaké je poptávané množství. Co se stane?

Méně okurek než je poptávka př.18/4.kap. D0 okurky p vyvolá to nárůst ceny příští rok více S Q´

Důvody pro posuv nabídkové křivky růst ceny vstupů/nákladů, či neúroda vede k poklesu nabízeného množství a k posunu nabídkové křivky vlevo nahoru. Důvodem je snížení zásob vstupů. Při dané ceně se bude prodávat méně, resp. stejné množství se prodá za vyšší cenu. technologické inovace vedou k růstu nabízeného množství a k posunu nabídkové křivky vpravo dolu. Při dané ceně se bude prodávat více, resp. stejné množství se prodá za nižší cenu. kladný ekonomický zisk v daném odvětví způsobí vstupy dalších firem, takže se křivka nabídky posune vpravo dolu (v odvětvích, odkud odcházejí vlevo nahoru). růst ceny substitutu k danému statku vede k poklesu nabízeného množství statku a k posunu nabídkové křivky vlevo nahoru. Producenti raději začnou nabízet substitut než daný statek. růst ceny komplementu k danému statku vede k růstu nabízeného množství daného statku a k posunu nabídkové křivky vpravo dolu. Producenti očekávají, že daný statek bude potřeba ke komplementu.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.19 Počet výrobců kol se zvýší. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po jízdních kolech? Co se stane s cenou jízdních kol?

Počet výrobců kol se zvýší př.19/4.kap. D0 nový výrobci kol p S0 S1 Q´

Počet výrobců kol se zvýší př.19/4.kap. D0 nový výrobci kol p vyvolá to pokles ceny S0 posun nabídkové křivky S1 dochází ke vstupu do odvětví Q´ větší nabídka

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.20 Technologický pokrok sníží náklady na výrobu počítačů. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po počítačích? Co se stane s cenou počítačů?

Pokrok ve výrobě PC př.20/4.kap. D0 nižší náklady na PC p vyvolá to pokles ceny S0 posun nabídkové křivky S1 Q´ více se prodá

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.21 Zvýší se ceny benzínu. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po autech? Co se (asi) stane s cenou aut?

Roste cena benzínu př.21/4.kap. D0 Roste cena benzínu p budou dorovnávat komplement S1 posun nabídkové křivky S0 Q´ při stejné poptávce se prodá méně

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.22 Cena železa se sníží. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po autech? Co se (asi) stane s cenou aut?

Nižší ceny Fe a auta př.22/4.kap. D0 nižší ceny Fe p vyvolá to pokles ceny S0 posun nabídkové křivky S1 Q´ při stejné poptávce se více prodá

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.23 V Argentině, což je významný producent obilí, dojde k neúrodě. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po obilí? Co se stane s cenou obilí?

Neúroda v Argentýně př.23/4.kap. neúroda obilí p posun nabídkové křivky S1 vyvolá to růst ceny obilí S0 Q´ pokles nabízeného množství

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.24 Vláda poskytne farmářům daňovou úlevu. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po zemědělských produktech? Co se stane s cenou zemědělských produktů?

Daňová úleva př.24/4.kap D0 p S0 S1 nižší daně farmářům vyvolá více vstupů do odvětví S0 posun nabídkové křivky cena produktů klesne S1 Q´ při stejné poptávce se více prodá

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.25 V příštích letech očekávají výrobci jízdních kol vysoké zisky. Jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po jízdních kolech?

Očekávání zisků př.25/4.kap D0 zisky výrobců kol p vyvolá více vstupů do odvětví S0 posun nabídkové křivky cena klesne S1 Q´ při stejné poptávce se více prodá

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.26 Co se stane s křivkami nabídky a poptávky po bramborách, pokud se jednak zvýší populace, a jednak bude objevena nová, výnosnější odrůda brambor?

Růst populace a nová odrůda brambor př.26/4.kap dva vlivy D1 nárůst populace zvýší poptávku p D0 nová odrůda brambor posune křivku nabídky S0 posun nabídkové křivky S1 cena může zůstat i stejná množství vzroste Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.27 Co se stane s křivkami nabídky a poptávky po jablkách, pokud se zjistí, že jablka působí preventivně proti nachlazení, a zároveň plíseň zničila 20 % jabloní?

Imunitní jablka a plíseň př.27/4.kap dva vlivy D1 jablka působí proti nachlazení p D0 plíseň začala působit na úrodu jablek S1 posun nabídkové křivky S0 cena vzroste Q´ množství se může i nezměnit

Imunitní jablka a plíseň př.27/4.kap dva vlivy D1 jablka působí proti nachlazení p D0 plíseň začala působit na úrodu jablek posun nabídkové křivky S1 S0 cena vzroste Q´ množství se může zvýšit

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.28 Jak se změní křivky nabídky a poptávky po kukuřici, pokud dojde k poklesu ceny pšenice, a růstu cen hnojiv pro kukuřici?

Pšenice a hnojivo na kukuřici př.28/4.kap kukuřice dva vlivy D0 klesá cena substituční pšenice p D1 roste cena vstupů (hnojiva) kukuřice S1 S0 cena se nemusí měnit množství poklesne Q´

Pšenice a hnojivo na kukuřici př.28/4.kap dva vlivy D0 klesá cena substituční pšenice p D1 roste cena vstupů (hnojiva) kukuřice S1 cena může narůst S0 množství poklesne Q´

Pšenice a hnojivo na kukuřici př.28/4.kap dva vlivy D0 klesá cena substituční pšenice p roste cena vstupů (hnojiva) kukuřice D1 S1 cena se může snížit S0 Q´ množství poklesne

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.29 Pomůže vyšší daň z cigaret snížit spotřebu cigaret u nezletilých osob? A u dospělých osob? Pokuste se vysvětlit pomocí ekonomických termínů. Daň by mohla zdražit cigarety a to vyvolá tlak na sníženou spotřebu cigaret. To se ale často neděje neboť jde o návykovou látku, kupci si raději odepřou jinou byť nutnou spotřebu. Větší vliv může být na nezletilé.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.30 Vyrábíte ponožky s nulovým ekonomickým ziskem. Zjistíte, že výrobci rukavic dosahují kladného ekonomického zisku. Jak se zachováte? Pokud se tak zachová více lidí, jaký to bude mít vliv na křivky nabídky a poptávky po ponožkách a po rukavicích? Co se stane s cenou ponožek a rukavic? Co se stane s ekonomickým ziskem výrobců ponožek a výrobců rukavic?

Přesuny mezi odvětvími př.30/4.kap vstup P0 P1 výstup rukavice ponožky Dojde k přesunu od ponožek do rukavic cena klesne cena roste zisk klesne zisk roste

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.31 Vyrábíte soustruhy s nulovým ekonomickým ziskem. Zjistíte, že výrobci počítačů dosahují kladného ekonomického zisku. Začnete hned vyrábět počítače? Ano nebo ne? Zdůvodněte.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.31 Vyrábíte soustruhy s nulovým ekonomickým ziskem. Zjistíte, že výrobci počítačů dosahují kladného ekonomického zisku. Začnete hned vyrábět počítače? Ano nebo ne? Zdůvodněte. Vstup do odvětví PC není snadný od strojírenské výroby se podstatně liší.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.32 Proč si někteří zpěváci mohou za vystoupení účtovat vysoké ceny, a jiní zpěváci těchto vysokých cen nedosahují?

Cena zpěváka př.32/4.kap. D1 p D0 zpěváci vyvolá to nárůst ceny Je zde mnohem větší poptávka než nabídka Je to záležitost vysoké poptávky. Ceněných zpěváků je málo Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.33 Změna ceny z 10 na 15 PJ vyvolá pokles poptávaného množství z 30 na 20 kusů. Spočítejte elasticitu poptávky. Je poptávková křivka v daném úseku elastická nebo neelastická? Zdůvodněte.

Cenová elasticita Absolutně elastická křivka e =  Změna ceny vede k nekonečně velké změně poptávaného či nabízeného množství. Elastická křivka e  1 Procentní změna ceny vede k vyšší než procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Křivka s jednotkovou elasticitou e = 1 Procentní změna ceny vede právě k procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Neelastická křivka e  1 Procentní změna ceny vede k menší než procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Absolutně neelastická křivka e = 0 Procentní změna ceny nevede k žádné změně množství.

Cenová elasticita 1 p 1 Q´

Cenová elasticita př.33/4.kap. Absolutně elastická křivka e =  Změna ceny vede k nekonečně velké změně poptávaného či nabízeného množství. Elastická křivka e  1 Procentní změna ceny vede k vyšší než procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Křivka s jednotkovou elasticitou e = 1 Procentní změna ceny vede právě k procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Neelastická křivka e  1 Procentní změna ceny vede k menší než procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Absolutně neelastická křivka e = 0 Procentní změna ceny nevede k žádné změně množství. Q´2 = 20 Q´1 = 30 P2 = 15 PJ P1 = 10 PJ e = (10/50):(5/25)=1 jednotková elasticita Elasticita je na rozhraní

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.34 Změna ceny z 10 na 15 PJ vyvolá pokles poptávaného množství z 50 na 45 kusů. Spočítejte elasticitu poptávky. Je poptávková křivka v daném úseku elastická nebo neelastická? Zdůvodněte.

Cenová elasticita př.33/4.kap. Absolutně elastická křivka e =  Změna ceny vede k nekonečně velké změně poptávaného či nabízeného množství. Elastická křivka e  1 Procentní změna ceny vede k vyšší než procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Křivka s jednotkovou elasticitou e = 1 Procentní změna ceny vede právě k procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Neelastická křivka e  1 Procentní změna ceny vede k menší než procentní změně poptávaného či nabízeného množství. Absolutně neelastická křivka e = 0 Procentní změna ceny nevede k žádné změně množství. Q´2 = 45 Q´1 = 50 P2 = 15 PJ P1 = 10 PJ e = (5/95):(5/25)=3,8 elasticita je  1 Křivka je elastická

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.35 Která křivka poptávky bude více elastická a) po chlebu nebo po kaviáru, b) po povinných učebnicích nebo po dobrodružných románech?

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.35 Která křivka poptávky bude více elastická a) po chlebu nebo po kaviáru, b) po povinných učebnicích nebo po dobrodružných románech? Chléb je nezbytný, proto málo elastická. Kaviár je zbytný, proto hodně elastická. Učebnice nezbytné, proto málo elastická. Dobrodružné romány jsou zbytné, proto hodně elastická.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.36 Která křivka nabídky bude více elastická a) učitelů českého jazyka nebo učitelů francouzštiny, b) obuvnictví nebo produkce výtahů? Zdůvodněte.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.36 Která křivka nabídky bude více elastická a) učitelů českého jazyka nebo učitelů francouzštiny, b) obuvnictví nebo produkce výtahů? Zdůvodněte. Učitel češtiny – menší omezení vstupu, proto hodně elastická. Uč. francouzštiny - větší omezení vstupu, proto méně elastická. Výtahy – vysoké náklady na vstup do odvětví, proto málo elastická. Obuvnictví - nízké náklady na vstup, proto hodně elastická.

Cenová elasticita 1 p 1 Q´

Cenová elasticita 1 1

„Cenová elasticita“ př.33/4.kap. vliv množství vliv cen

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.37 Proč je v krátkém období poptávková i nabídková křivka méně elastická než v dlouhém období?

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.37 Proč je v krátkém období poptávková i nabídková křivka méně elastická než v dlouhém období? Krátké období je spojeno s malými změnami množství. Cena se mění snáze. Poptávková: v krátkém období je změna preferencí většinou menší. Nabídková: v krátkém není dost vhodných VF, které by při růstu cen zajistily větší rozšíření výroby. Při snížení cen se nemusí hned vyplatit měnit výrobu.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.38 Křivka poptávky po počítačích se posune doprava nahoru. Vzroste více cena nebo poptávané množství? Zdůvodněte.

Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? Poptávka po PC př.38/4.kap. Poptávková křivka se posune D1 p Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? D0 Q´

Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? Poptávka po PC př.38/4.kap. Poptávková křivka se posune D1 p Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? D0 Q´

Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? Poptávka po PC př.38/4.kap. Poptávková křivka se posune D1 p Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? D0 Q´

Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? Poptávka po PC př.38/4.kap. Poptávková křivka se posune D1 p Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? D0 neelastická elastická Q´

Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? Poptávka po PC př.38/4.kap. Poptávková křivka se posune D1 p Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? D0 neelastická elastická Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.39 Křivka poptávky po doučování vysokoškolské matematiky se, při důrazu poptávajících na velký důraz na srozumitelnost výuky, posune doprava nahoru. Vzroste více cena nebo poptávané množství? Zdůvodněte.

Poptávka po douč.VŠ mat. př.39/4.kap. Poptávková křivka se posune D1 p Vyvolá to nárůst ceny nebo množství ? D0 neelastická elastická Q´

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.40 Sestrojte poptávkové křivky o tvaru přímky, které mají následující rovnice: P = 40 – 0,4.Q´ b) P = 40 – 10.Q´ c) P = 40 – Q´.

Poptávkové křivky př.40/4.kap.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.41 Sestrojte nabídkovou křivku o tvaru přímky, která má rovnici: P = 5 + 0,5.Q´ Dále sestrojte nabídkové křivky o tvaru přímky, jež mají rovnice: a) P = 5 + 2.Q´ b) P = 5 + Q´

Nabídkové křivky př.41/4.kap.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.42 Můžete uvést příklady vývoje tržního mechanismu z historie? Např. spojené s redukcí transakčních nákladů na směnu. Která oblast tržního mechanismu se nejvíce vyvíjí v současné době?

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.42 Můžete uvést příklady vývoje tržního mechanismu z historie? Např. spojené s redukcí transakčních nákladů na směnu. Která oblast tržního mechanismu se nejvíce vyvíjí v současné době? Peníze, Reguluš, burza, kapitálový trh, dematearizované akcie, trh práce, trh železniční dopravy, trh výroby a rozvodu energií apod.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.43 Uveďte příklad statku, který v současné době není v ČR poskytován prostřednictvím trhu. Má tato skutečnost nějaké vedlejší negativní důsledky?

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.43 Uveďte příklad statku, který v současné době není v ČR poskytován prostřednictvím trhu. Má tato skutečnost nějaké vedlejší negativní důsledky? Na trhu nejsou veřejné statky (maják, veřejné osvětlení, návštěva lesa) Plně dělitelné statky – nutná veřejná volba či dohoda. Na trhu není to co je v šedé a černé ekonomice.

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.44 Zjistěte, co říkali o trhu různí myslitelé (např. Aristoteles, Tomáš Aquinský, Adam Smith, Karel Marx, John Keynes, F. A. Hayek).

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.44 Zjistěte, co říkali o trhu různí myslitelé (např. Aristoteles, Tomáš Aquinský, Adam Smith, Karel Marx, John Keynes, F. A. Hayek). Aristoteles: Na trhu se obchodují pouze přebytky naturálního hospodářství. Tomáš Akvinský: Podstatou jeho učení je teorie o spravedlivé ceně. Úrok Adam Smith: Hloubka dělby práce a trh. Neviditelná ruka trhu. Karel Marx: Kritizuje tržní hospodářství. Jednofaktorová tvorb. hodnoty Johan Keynes: Neviditelná ruka trhu nahrazena viditelnou rukou státu. Trh ekonomiky nepracuje ideálně - proto státní intervence. F. A. Hayek: Neoliberalista. Velký teoretik tržního systému. Trhy neustále hledají rovnováhu.

Uveďte příklady odvětví, která se v praxi blíží dokonalé konkurenci. Otázky a příklady kap.5, str. xxx; př.1 Uveďte příklady odvětví, která se v praxi blíží dokonalé konkurenci.

Otázky a příklady kap.5, str. xxx; př.1 Uveďte příklady odvětví, která se v praxi blíží dokonalé konkurenci. pekařství, mléko, pšenice, vepřové maso, Kátmánd

Otázky a příklady kap.4, str. 135; př.45 Mějme následující údaje firmy v dokonalé konkurenci (v PJ). Pro jednotlivá množství spočítejte následující hodnoty: TR, MR, AR, VC, TC, AC, AVC, AFC, EP, EP/Q´. Najděte bod optima firmy. Bude v bodě optima firmy mít firma kladný nebo záporný ekonomický zisk na jednotku?  

Optimum firmy př.2/5.kap. 1 2 3 4 Q´ P TR MR AC 10 20 -10 8 18 28 14 9 MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 10   20 -10 2 8 18 28 14 9 5 -8 -4 3 6 30 24 34 11,3 3,33 -1,33 4 40 38 9,5 7 2,5 0,5 50 60 44 7,33 5,67 1,67 16 2,667 70 7,14 5,71 1,43 2,857 80 48 58 7,25 1,25 22 2,75 90 68 7,56 6,44 1,11 2,444 12 100

Optimum firmy př.2/5.kap. Q´ P TR MR AC 1 10 20 -10 2 8 18 28 14 9 5 MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 10   20 -10 2 8 18 28 14 9 5 -8 -4 3 6 30 24 34 11,3 3,33 -1,33 4 40 38 9,5 7 2,5 0,5 50 60 44 7,33 5,67 1,67 16 2,667 70 7,14 5,71 1,43 2,857 80 48 58 7,25 1,25 22 2,75 90 68 7,56 6,44 1,11 2,444 12 100

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.