Úvod do kognitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Úvod do umělé inteligence
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
PSYCHICKÉ JEVY.
1: Předmět a význam psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obecná psychologie II
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Vztah výpočetní techniky a biomedicíny  počítač - nástroj pro vývoj nových přístrojů  počítač - součást přístrojových.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Témata kognitivní psychologie
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Úvod do psychologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Co je kognitivní psychologie?
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Mentální reprezentace
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Inteligence,tvořivost, paměť
Metody psychologie.
Pozornost a vědomí.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Témata kognitivní psychologie
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kognitivní rehabilitace
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Kognitivní psychologie
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Témata kognitivní psychologie
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Úvod do kognitivní psychologie

Předmět zájmu kognitivní psychologie Kognitivní psychologie zkoumá mentální procesy determinující lidské jednáni … procesy, jejichž prostřednictvím registrujeme podněty, rozpoznáváme je, uchováváme v paměti a vybavujeme, představujeme si je a v představách s nimi pracujeme (Balota & Marsch, 2004) Jak se učíme řeč? … Jak vnímáme barvy? … Jak je možné, že slyšíme i to, co neposloucháme? … Proč si něco pamatujeme a něco ne? … Uchováváme v mysli spíš obrazy nebo pojmy objektů? … Co odlišuje při řešení problémů experty od noviců? … Proč je očité svědectví tak nespolehlivé? … Nakolik jazyk předurčuje úroveň poznání?

Kognitivněpsychologická perspektiva Vzájemné působení a ovlivňování se disciplín kognitivní vědy - propracovaná metodologie, znalosti o struktuře a systémech mysli Vliv KP v dalších oborech psychologie – sociální ψ (atribuční teorie, přitažlivost), ψ osobnosti (kognitivní teorie emocí, osobnostní konstrukty), ψterapie (KBT, gestalt), vývojová ψ (Piaget, Gibsonová, vývoj kognitivních procesů), neuropsychologie (kognitivní rehabilitace) tak to jooo Vliv KP v nepsychologických vědách – etologie (spolupráce, hra, vyhýbání se nebezpečí), kulturní antropologie (Sapir, Whorf, Berlin, Key), jazykověda (Chomsky, Lakoff, Johnson), uměnovědy (kognitivní teorie filmu, teorie barev)

Detailnější pohled VNÍMÁNÍ POZORNOST PAMĚŤ prostoru, barev, pohybu, tváří, oční pohyby, rozpoznávání objektů, figura-pozadí POZORNOST filtr, intenzita, rozdělená, automatické procesy, chybné výkony, mimopozornostní procesy PAMĚŤ struktura, procesy, uchování, vybavení, intereference, amnézie, autobiografická, očité svědectví, implicitní paměť

Detailnější pohled MENTÁLNÍ REPREZENTACE MYŠLENÍ JAZYK propozice, představa, schémata, scénáře, kategorie, prototypy, vědomí MYŠLENÍ řešení problémů, expertství, tvořivost a objevy, usuzování, (i)racionalita, proces rozhodování JAZYK vnímání a produkce řeči, čtení, psaní, porozumění jazyku (slova, příběhy), komunikace, jazyk a myšlení, poruchy (afázie, agnómie, agramatismus), osvojování

Přílišný detail? Každá z oblastí kognitivní psychologie má specifické a propracované nástroje poznání, experimentální designy, myšlenková východiska, používaný jazyk, teorie Decoupling problem Občas se objeví pokus o obecnou teorii, případně inspirace, případně studium povahy vzájemného vztahu pozornost - paměť jazyk – myšlení/vnímání pozornost - vědomí pracovní paměť - rychlost čtení

Historie a prehistorie KP Přírodní filozofie Aristoteles, Lukrécius, Alhazen, Kepler, Descartes, Locke, Berkeley Experimentální fyziologie a psychologie Helmholtz, Fechner, Lipsko (1879), James, Ebbinghaus Gestalt psychologie Wertheimer, Koffka, Kőhler, Arnheim Behaviorismus Watson, Skinner, Tolman Kognitivní revoluce Bruner, Newell, Simon, Miller, Broadbent, Neisser

Kognitivní revoluce 2 hlavní faktory emergence kognitivní psychologie: Neudržitelnost behavioristického přístupu Časový souběh rozvoje vícera disciplín s průnikem zájmů (kybernetika, umělá inteligence, experimentální psychologie, lingvistika)

Metodologie Introspekce Experiment Sledování v přirozených podmínkách Kognitivní procesy jsou z definice niterné události. Jak se tyto skryté (a vlastně tedy jen předpokládané) aktivity zkoumají? Jakými cestami se lze pokoušet o porozumění fungování lidské mysli? Introspekce Experiment Sledování v přirozených podmínkách Případové studie Spojení experimentu s měřením aktivity mozku a matematickým modelováním

Introspekce Intuitivní řešení zadání = introspekce, vědomá zkušenost Problémy s introspekcí náchylnost ke zbožným a experimentátorovým přáním introspekce zpravidla spíše než mentální procesy popisuje kauzální průběh událostí nepřístupnost neuvědomovaných procesů nemožná replikace poznatků

Introspekce jako intuitivní řešení? Možná. Navzdory tomu se v kognitivně psychologickém výzkumu stále používá (jako doplněk) studium vědomí, jazyka, popis vividnosti obrazu či vzpomínky Introspekce jako intuitivní řešení? Možná. Na vlastnosti kognitivních procesů a struktur se nicméně usuzuje z chování a měřitelných projevů člověka … nejlépe v kontrolovaných podmínkách

Experiment = manipulace nezávislými a měření závislých proměnných Přednosti experimentální metody možnost postihnout kauzální vztah mezi proměnnými možnost testovat formulované hypotézy možnost replikace výzkumu

Experiment Manipuluji s Měřím délka prezentace podnětu velikost podnětu (sémantická/tvarová) strukturovanost podnětu způsob odpovídání podnět známý/neznámý; očekávaný/neočekávaný; významuprostý (non-slovo)/nesoucí význam distraktory Měřím správnost (detekce, diskriminace) rozptyl, rozložení odpovědí (spolehlivost) reakční čas časová řada odpovědí rozsah (span, chunks – paměť, rozdělená pozornost, řešení problémů) … trajektorie očních pohybů, habituace a vyhasínání vjemu …

Experiment Kontroluji Analýza dat vzhledem k vytyčení problému nezajímavé vlivy – potenciálně matoucí, artefakt, nemožnost jednoznačného určení kauzality Analýza dat analýza rozptylu – posouzení vlivu faktoru na sledovanou hodnotu … určení pravděpodobnosti, že vztah mezi n a z proměnnou je náhodný, nebo naopak zákonitý

Design experimentu se liší podle oblasti studia

Experiment: Vnímání

Experiment: Vnímání

Experiment: Reakční čas

Experiment: Paměť M I K D A X H L U T B O Q 1 8 3 9 4 2 6 7 9 5 8 9 4 3 1 8 6 8 2 5 9 3 1 8 2 5 1 9 5 3 2 8 6 9 3

Experiment Slabá místa experimentu Srovnávací studie Ekologická validita. Nakolik jsou poznatky experimentu relevantní mimo kontext jejich sběru? laboratorní = usnadňující podmínky chování nevede ke změně podmínek Decoupling problem (?) Existence interindividuálních rozdílů (?) Srovnávací studie kognitivní procesy v dospělosti a stáří, výkon u nováčků a expertů, srovnání paměťového výkonu u postižených Alzheimerovou nemocí a kontrolní skupiny

Sledování v přirozených podmínkách Ekologicky validní podmínky (čtení, očité svědectví, nepřítomnost duchem, podprahový účinek reklamy) Deníkový záznam (zápis výskytu chybných výkonů, zapomenutí, tip-of-the-tongue v průběhu dne) Verbalizace kognitivních procesů při řešení problémů (metoda myšlení nahlas)

Případové studie (N = 1) především u poruch a postižení mozku hledání dvojí disociace jako dokladu funkčního oddělení procesů ale také při zkoumání nadaných dětí, mnemoniků, autobiografická paměť Výhody a nevýhody + rozsáhlá, detailní informace o člověku, o jeho vývoji a proměnách - kvalitativní povaha, nemožnost zobecnění poznatků

Vzestupné (bottom-up) Velká témata Směr zpracování: Vzestupné (bottom-up) x Sestupné (top-down) Vzestupné S rostoucí vzdáleností od vstupu narůstá i komplexnost reprezentace Sestupné Reprezentace je spoluurčovaná schématy, pojmy, koncepty, očekáváním

Směr zpracování: vzestupné Velká témata Směr zpracování: vzestupné

Směr zpracování: sestupné Velká témata Směr zpracování: sestupné

Velká témata Do jaké míry zpracováváme mimopozornostní podněty? Kdy dochází k vydělení fokusu zájmu, předmětu zpracování? Early selection x Late selection

Early selection (před extrakcí významu) Velká témata Early selection (před extrakcí významu)

Late selection (po extrakci významu) Velká témata Late selection (po extrakci významu)

Velká témata Oddělené paměťové systémy vs. Sjednocený paměťový systém ultrakrátkodobá – krátkodobá – dlouhodobá epizodická – sémantická explicitní - implicitní

Doporučená literatura v češtině Eysenck & Keane: Kognitivní psychologie 2008 Sternberg: Kognitivní psychologie 2002 Cumminsová: Záhady experimentální psychologie 1998 Plháková: Učebnice obecné psychologie 2003 Woodworth & Schlosberg: Experimentálna psychológia 1959 Internetový portál o kognitivní vědě http://www.cogscience.info