Ekonomické aspekty veřejné správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejná moc a veřejná správa
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
Soustava veřejných rozpočtů II.
Kontrola veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Finanční a rozpočtové právo
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Rozpočtové právo-pojem
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Rozpočtové právo ÚSC T O K P E N Ě Z
Úvod k účetnictví ÚSC.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Hospodaření s majetkem státu Základy finančního práva Olga Sovová.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Uplatnění multi-level governance v systému veřejných rozpočtů
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Veřejné finance, veřejný rozpočet Veřejné finance a fiskální právo
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část finančního práva II
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základy teorie finanční správy
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Teorie fiskálního federalismu
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Ekonomické aspekty veřejné správy 26.11.2011

Ekonomicko-právní struktura veřejné správy Stát (veřejnoprávní korporace) je jediným právním subjektem Ústavní orgány (jejich kanceláře), správní úřady a jiná zařízení státu nejsou právnickými osobami, ale organizačními složkami státu → § 3 zákona o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích (č.219/2000) Příspěvkové organizace → přechodná právní forma (bez komplexní právní úpravy), proces transformace dosud nevyjasněn a neuzavřen Příspěvkové organizace jsou právnickými osobami s omezenou právní subjektivitou (nevlastní majetek, s nímž hospodaří → § 51 zákona o majetku ČR…) Obdobně státní podnik (zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku)

Ekonomicko-právní struktura veřejné správy Stát může svůj majetek vložit do určitých typů právnických osob: Akciová společnost (§ 28 zákona o majetku ČR) Družstvo (§ 30 zákona o majetku ČR) Obecně prospěšná společnost (§ 29 zákona o majetku ČR) Stát může zákonem zřídit zvláštní právnické osoby (korporace nebo fondy)

Financování veřejné správy Nástrojem financování veřejné správy a jejích činností je rozpočtová soustava Rozpočtová soustava = (1) soustava peněžních fondů (a) rozpočtových (státní rozpočet, rozpočty územních samosprávných celků), (b) mimorozpočtových (fondy) (2) soustava finančních vztahů mezi peněžními fondy (rozpočtové určení daní, dotace, příspěvky, návratná finanční výpomoc..) (3) soustava rozpočtových orgánů (MF, finanční orgánů, správci rozpočtových kapitol..) a kontrolních orgánů (Nejvyšší kontrolní úřad, finanční kontrola ve veřejné správě)

Principy a struktura tvorby veřejných peněžních fondů Nedobrovolnost Nenávratnost Neekvivalence

Vztahy v rozpočtové soustavě Pouze stát má v současné době daňovou pravomoc Teorie fiskálního federalismu: relativní samostatnost územních samosprávných celků závisí na principech rozpočtového určení daní→výlučné vs. sdílené daně Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní

Veřejný rozpočet Pojetí: - fond - bilance - plán - nástroj politiky Funkce: - alokační - redistribuční - stabilizační

Příjmy veřejného rozpočtu

Výdaje veřejného rozpočtu

Rozpočtové zásady a pravidla Každoroční sestavování rozpočtu → „fiskální rok“ (v ČR kalendářní, např. v USA od 1. října do 30. září násl.kalend.roku) Publicita Vyrovnanost (dlouhodobá) → viz též institut střednědobého výhledu státního rozpočtu (§ 4 zákona č. 218/2000) Transparentnost (reálnost a pravdivost) Úplnost a jednotnost rozpočtu Účelovost → v ČR princip propadnutí nevyužitých rozpočtových prostředků Efektivita a hospodárnost →finanční kontrola ve veřejné správě Rozpočtová pravidla → zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Tvorba státního rozpočtu

Tvorba rozpočtu ÚSC

Finanční kontrola ve veřejné správě Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Základní povinnost orgánu veřejné správy: vytvořit vnitřní kontrolní systém, který při nakládání s veřejnými prostředky naplní kritéria zákona → „3 E“ (economy, efficiency, effectivness) (1) hospodárnost (hledisko ceny) (2) efektivnost (hledisko procesu) (3) účelnost (hledisko výstupu) Veřejnosprávní kontrola: vykonává nadřízený orgán

Další formy kontroly hospodaření veřejné správy Parlamentní kontrola (Poslanecká sněmovna): Ex ante: schvalování státního rozpočtu, Průběžně: prostřednictvím rozpočtového výboru, povolování přesunu položek nad 10% mezi závaznými ukazateli rozpočtové kapitoly Ex post: státní závěrečný účet Nejvyšší kontrolní úřad: kontroluje (a) hospodaření s majetkem státu a (b) plnění státního rozpočtu NKÚ podává zprávu Poslanecké sněmovně a publikuje je

Doporučená literatura Peková J., Pilný J., Jetmar M. – Veřejná správa a finance. 3. vydání. Praha: ASPI, 2008, s. 195-295 Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě