Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
IDEÁLNÍ PLYN.
Systémy pro výrobu solárního tepla
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Shrnutí z minula vazebné a nevazebné příspěvky výpočetní problém PBC
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ60 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Vlny a částice Podmínky používání prezentace
9. ročník Polovodiče Polovodiče typu P a N.
OPTICKÁ EMISNÍ SPEKTROSKOPIE
Pohyb relativistické částice
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
Elektromagnetické záření látek
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Digitální učební materiál
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Dvouštěrbinový experiment
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
VNĚJŠÍ FOTOELEKTRICKÝ JEV
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Šíření tepla TEPLO Q.
Jak pozorujeme mikroskopické objekty?
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Katka Zahradová, Vladimír Žitka, Robert Líčeník, Matěj Šikl
KATODOVÉ ZÁŘENÍ.
Žárovka Tepelný zdroj Zdrojem světla je wolframový drát, který má veliký odpor a vysokou teplotu tání (3200 °C) Při přivedení el. proudu se drát zahřeje.
Ionizační energie.
IONIZACE PLYNŮ.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Kvantová fyzika: Vlny a částice Atomy Pevné látky Jaderná fyzika.
VI. Difrakce atomů a molekul KOTLÁŘSKÁ 23. BŘEZNA 2006 F4110 Fyzika atomárních soustav letní semestr
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika Milan Předota Ústav fyziky a biofyziky Přírodovědecká fakulta JU Branišovská 31 (ÚMBR),
Elektrický proud v plynech a ve vakuu
Molekulová fyzika 2. přednáška „Teplota“.
Fotoelektrický jev Mgr. Kamil Kučera.
Plazmová koule Jana Filipská Filip Křížek Adam Letkovský.
Elektrické výboje v plynech
FOTOELEKTRICKÝ JEV.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_05 Název materiáluFotoelektrický.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
Molekulová fyzika 2. Sada pomocných snímků „Teplota“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
ELEKTROTECHNIKA Elektronová teorie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
Částicový charakter světla
Molekulová fyzika a termika
Souvislost Lorentzovy transformace a otáčení
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Termodynamické zákony v praxi
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Radioaktivní záření, detekce a jeho vlastnosti
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Fotoelektrický jev Viktor Šťastný, 4. B.
Kvantová fyzika.
IDEÁLNÍ PLYN.
zpracovaný v rámci projektu
IONIZACE PLYNŮ.
Transkript prezentace:

Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?) Crookesův mlýnek Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?) Martin Albrecht, Ondřej Ficker, Jiří Vejrosta, Vladislav Větrovec

Cíle Sestavení funkčního Crookesova radiometru (CR) Vysvětlení principu vzniku otáčivých sil Diskuse možností využití CR

Schéma prezentace Úvod Historické a fyzikální pozadí Povaha světla / hybnost fotonu/ kinetická teorie plynů Mlýnky Typy světelných mlýnků – princip otáčení Moderní aplikace Naše řešení + audiovizuální dokumentace Závěr Výsledky Shrnutí + vize do budoucna

Teorie o povaze světla Emanační – antika Částicová (Newton) Vlnová (Huygens, Hook ,…,Fresnel, Young) Kvantová

Hybnost fotonu Nulová klidová hmotnost Umíme určit energii = umíme určit hybnost Tlak záření – suma hybností všech dopadajících fotonů dělená plochou a dobou expozice Solární plachetnice

Nicholsův radiometr Složitější a nákladnější konstrukce, nižší tlak Skutečně měří tlak záření

Kinetická teorie plynů Brownův pohyb Pružné srážky Střední volná dráha molekuly závisí na počtu částic (tlaku) Závislost střední kvadratické rychlosti na teplotě Jev tepelné transpirace

Crookesův mlýnek Vedlejší produkt chemických výzkumů Williama Crookese Není to tak, jak se na první pohled zdá Max. účinnost při tlaku ~1 Pa Záření zahřívá plochy mlýnku (černé více) Vzniká nerovnováha a zbylé molekuly proudí k teplejším černým stranám Střední volné dráhy molekul jsou mnohem větší než při normálním tlaku

Feynmanova rohatka Elementární vysvětlení účinnosti tepelného stroje Bez tepelného spádu (či jiné nesymetrie) nefunkční

Crookesův mlýnek v nanosvětě Kovy s dobrou vodivostí (Au) Laserový paprsek nese moment hybnosti Vzniká rezonance mezi fotony a povrchovými vlnami vodivostních elektronů (plasmony) Aplikace – biologie, elektronika, energetika

Naše konstrukce 3 verze Lopatky z alobalu umístěné ve staré žárovce, tlak udržován AV ventilkem Plastový mlýnek (bez nádoby ) Alobalový mlýnek (bez nádoby) Tlak snížen dvoustupňovou rotační vývěvou (Fyzikální praktikum)

Verze bez nádoby, aparatura

„Žárovková verze“

A přece se točí

Výsledky pokusu Minimální dosažený tlak 50 hPa Mlýnek se přesto roztočil Čím to bylo způsobeno? Vibrace Proudění vzduchu (vývěva) 2. pokus – mlýnek se neroztočil při žádném z vyzkoušených uspořádání pokusu tlak 30 hPa, příliš velká nádoba

Zhodnocení a závěr Nedosáhli jsme dostatečně nízkých tlaků, abychom demonstrovali přímo hybnost fotonu Efekt tepelné transpirace se také prokazatelně neprojevil Co zlepšit - vývěva, konstrukce – vyvážení, izolace stran lopatek, vhodná nádoba Crookesův mlýnek nedemonstruje tlak záření, ale jev tepelné transpirace Oprava článku na české wiki

Použitá literatura + odkazy Feynman ,R. P. Přednášky z fyziky, 1. díl. Praha: Fragment, 2000. ISBN 978-80-7200-405-8. Pelant a kol. Fyzikální praktikum III – Optika. Praha: Matfyzpress, 2001. ISBN 80-85863-72-3. Fuka J., Havleka B. Fyzikální kompendium – Optika a atomová fyzika.Praha: SPN, 1961. http://en.wikipedia.org/wiki/Crookes_radiometer (9. 10. 2010) http://www.knowledgerush.com/kr/encyclopedia/Crookes_Radiometer/ (10. 10. 2010) http://gregegan.customer.netspace.net.au/SCIENCE/LightMill/LightMill.html (10. 10. 2010) http://www.physorg.com/news197555841.html (11. 10. 2010)

Poděkování Panu Ing. Svobodovi CSc. za jeho čas a zapůjčení přístrojů

Děkujeme za pozornost.