Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Individuální psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Psychologie test.
Analytická psychologie
OSOBNOST.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Motivační témata a životní příběhy
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Úvod do studia psychologie osobnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
Alfred Adler Svatava Krejčová C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do studia psychologie osobnosti PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ANNA FREUDOVÁ Jakub Novák, C4A Jakub Novák C4A Dorothy a Anna.
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Dějiny psychologie Psychoanalýza.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Humanistická a existenciální psychologie
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Zameranie na psychodynamické sily:
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE – Alfred Adler
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.

Alfred Adler Byl žákem a spolupracovníkem Freudovým, od něhož převzal koncepci nevědomí, později se však odklonil od ortodoxní psychoanalýzy; odmítl jednostranné určení lidské psychiky sexuálními pudy, kladl důraz spíše na společenské vztahy. Studoval společenský cit, touhu člověka po moci (např. potřeba sebeuplatnění). Vytvořil vlastní koncept komplexu méněcennosti.

Od roku 1902 byl několik let členem Freudovy psychoanalytické skupiny a v této době se věnoval psychickým dějům s obzvláště intenzivním zájmem. Poměrně brzy však začal nacházet rozdíly mezi svými a Freudovými názory na lidskou psychiku. V roce 1911 opustil Freudovu skupinu a v letech 1911– 1914 pracoval na vytvoření vlastní školy, kterou nazval individuální psychologie osobnosti. Tuto svou školu dále rozvíjel a rozšiřoval až do své smrti v roce 1937.Freudovy

Alfred Adler

Jedinec je tedy podle něj charakterizován a determinován svým cílem nebo účelem (který ovšem zdaleka nemusí být vědomý a vědomě záměrný). Proto je Adlerova individuální psychologie osobnosti označována jako teleologická. Tím je míněno, že veškeré lidské chování je účelné - orientované na individuální cíl. Smyslu lidského chování můžeme porozumět jen na základě pochopení jeho cílů.

Na rozdíl od Freudovy psychoanalýzy tedy individuální psychologie osobnosti klade větší důraz na budoucnost a na možnou změnu cílů. Uznával vliv dětství, podobně jako Sigmund Freud, ale nepovažuje jej za tak determinující. Zasáhl i do teorií o psychosomatice. Mluvil o řeči, dialektu orgánů - symptom je tak vyjádřením toho, co se jinak projevit nemohlo, např. nějaké psychické frustrace či nedostatku. Význam při vzniku nemocí přikládal i sociální interakci. Jeho teorie individuální psychologie osobnosti je však spíše založena na teoretických koncepcích, než na ověřených a testovatelných skutečnostech. Přesto jeho zásluhy o rozvoj psychologie osobnosti je nepopiratelný a právem bývá považován za předchůdce soudobé humanistické a fenomenologické psychologie.