Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Do not put content on the brand signature area Jiří Rusnok Aktuální otázky důchodové reformy Prezident, APF ČR Předseda představenstva, ING Penzijní fond,a.s.
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Česká důchodová reforma – současný stav Jiří Král Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. března 2011.
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
PRÁVNÍ VZTAH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Vnitřní míra výnosu – souhrnný ukazatel výnosnosti důchodového systému z pohledu jednotlivce Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
JIM Jedno inkasní místo - aktuální úkoly Podnikatelská rada 3. dubna 2012 Ladislav Minčič I. náměstek ministra financí.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Dr. Vít Samek VMS CONSULTING, s.r.o. Vysoká škola finanční a správní 10. prosince 2007 Praha Důchodová reforma Reálné možnosti soukromých penz.systémů.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Ostatní finanční zprostředkovatelé a subjekty působící na finančním trhu.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Důchodová reforma Jiří Schwarz člen NERV 21. května 2013.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Mzda. právní předpisy zákoník práce zákoník práce nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o nejnižších úrovních.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Politika pracovního trhu
Soustava veřejných rozpočtů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
Makrofinanční výsledky jednotlivých návrhů penzijní reformy
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L

Obsah: I.Základní informace o českém DS II.Kontext EU III.Charakteristiky reforem IV.Současné diskuse o DR v ČR

Hlavní etapy české DR Preference, kompenzace liberalizace cen, obnovení pojistného Zákony 42/1994 Sb. a 155/1995 Sb Dílčí změny (vč. zavedení dańových úlev pro 3.pilíř) a neschválení zákonů o Sociální pojišťovně a o zaměstnaneckém připojištění 2003 RVF Politické diskuse

Základní informace - I.pilíř PAYG, DB, povinný, jednotný, státní, S+I+V Příspěvková sazba28 % Úspěšnost výběru98 – 100 % Počet důchodců2,7 mil. Relace důchodu ke mzdě41 % Výdaje8,4 % HDP Základní výměra (1/5) + procentní výměra (4/5) Rozhodné období 30 let (po roce 1985) Valorizace v lednu podle cen a 1/3 reálných mezd

Reálná hodnota průměrného starobního důchodu

Podíl průměrného důchodu k průměrné mzdě

Základní informace – soukromé důchody Penzijní připojištění se státním příspěvkem PF, FF, DC, státní příspěvek + daně, depozitář, dozor MF + KCP ČNB (dohled nad finančním trhem) S + I + V + jednorázové vyrovnání + odbytné Počet PF 10 Počet účastníků 3,5 mil. Průměrný příspěvek / st.přísp.460 / 100 Kč Aktiva PF (předb. údaj za rok 2005) 4,2 % HDP Průměrné reálné zhodnocení1 %

Počet penzijních fondů

Vývoj počtu účastníků

Účastníci podle věkových skupin ke konci roku 2004

Průměrný reálný výnos

Pozitiva Zvyšující se zaměstnanost starších osob Nízký podíl chudoby mezi staršími občany Jednotnost systému Úspěšnost výběru pojistného Kontinuita administrativy Výdaje na HDP se snižují (a jsou v EU podprůměrné) Soukromé systémy : –Vysoká účast –Spolehlivost systému –Zvyšující se podíl zaměstnavatelů –Integrace PF

Negativa Financování jen z odvodů z mezd Malý rozvoj soukromých úspor Neexistence stropů Malý podíl OSVČ na příjmech systému Přehnaná nivelizace dávek Ve světě ojedinělý rozsah náhradních dob Postupná likvidace omezení souběhu dávek a mzdy Malé výnosy soukromých fondů Neracionální státní podpora nízkým úložkám

Faktory ovlivňující českou DR Tradice a relativně vysoká úroveň administrativy SZ Malá zadluženost země a omezený vliv mezinárodních finančních institucí Neúspěchy téměř všech segmentů finančního trhu Rychlá privatizace a její problémy Neujasněnost názorů politických stran a skutečnost, že DR se nestala politickou prioritou

II. Kontext EU

Koordinace Základní principy Nařízení 1408/71 Rovnost nakládání Aplikace právního řádu jediného státu Sčítání dob pojištění Zachování nabytých práv

Doplňkové (zaměstnavatelské) systémy Směrnice Rady 98/49/ES ze dne 29. června 1998 o ochraně nároků zaměstnanců a samostatně výdělečně činných osob, kteří se pohybují ve Společenství, na penzijní připojištění Směrnice 2003/41/EC o činnostech institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění a dohledu nad nimi Směrnice na zlepšení přenositelnosti penzijního připojištění x/ 200y

Cíle dohodnuté v EU Lisabonský summit (2000) –3 oblasti (sociální přiměřenost, finanční udržitelnost a modernizace) s 11 cíli –do roku 2010 dosáhnout míry zaměstnanosti 70/60/50% ČR – 66/57/45% Společné zprávy o důchodech (OMK) za 15 států - 3/03, za 25 států –

Riziko chudoby (méně než 60 % mediánového příjmu) u osob 65+ ve státech EU (v %) průměr EU ČR

Výdaje důchodového systému v % HDP (2001 Eurostat)

III.Charakteristiky reforem

Rozdílná terminologie pilířů EU, OECD I.Státní (veřejný) II.Zaměstnavatelský (soukromý, většinou dobrovolný) III.Individuální (soukromý) WB (SVE, LA) I.Státní (veřejný) II.Soukromý povinný (většinou FF, DC) III.Soukromý dobrovolný (zaměstnavatelský i individuální)

Základní rozdělení DR reformy parametrické (dochází ke změně jednotlivých parametrů důchodového systému) reformy systémové (dochází k zavedení nového pilíře) - nejčastěji reformy financování a s tím spojený přechod od pojištění (DB) na spoření (DC)

Hlavní faktory DR Historie, tradice Sociálně ekonomické prostředí –Stav veřejných rozpočtů –Míra státního vlastnictví –Rozvoj sociálního systému –Rozvoj finančního trhu –Demografické faktory Míra akceptace solidarity Aktéři

Srovnání dynamiky stárnutí v letech

Potřeba reforem v EU Zaměstnanost osob ve věku 55 – 64 –EU 40%, USA 60%, Japonsko 62% Nárůst průměrné doby dožití do roku 2050 na 81 let u M, 86 let u Ž Změna počtu osob ve věku 15 – 64 – 48 mil., mil. Míra závislosti v r :1, v r :1

Změna (pokles/růst v % bodech) teoretického čistého náhradového poměru ve státech EU ČR

Zavádění povinného spoření v nových členských státech EU

Multipillar Pension Systems in the year 1985

Multipillar Pension Systems in the Year 2000

Projected Multipillar Pension Systems in the Year 2010

IV.Současné diskuse o DR v ČR

Hlavní problémy Stárnutí (tempo je jedno z nejrychlejších v Evropě) Vysoká úroveň příjmové redistribuce Menší význam soukromých fondových systémů => Nutnost dalších změn v budoucnosti

Vývoj míry závislosti

Vývoj základního důchodového systému* * předpoklad valorizace zachovávající stabilní celkový náhradový poměr (tj. 100 % růstu cen a 2/3 růstu reálných mezd)

Vývoj věkových hranic zachovávajících konstantní míru závislosti

Politická dohoda a vznik Týmu expertů Dohoda o vzniku Týmu expertů (jaro 2004) –Analýza návrhů reformy základního systému jednotlivých politických stran ČSSD – NDC systém (průběžně financované příspěvkově definované schéma) KDU – ČSL – částečné dobrovolné vyvázání (opt-out) KSČM – parametrická optimalizace důchodové systému ODS – rovný důchod US – DEU – kombinovaný systém Činnost byla završena zpracováním Závěrečné zprávy

Závěrečná zpráva Výkonného týmu (červen 2005) Důchodový systém v současném nastavení je dlouhodobě finančně neudržitelný Neexistuje ideální podoba důchodové reformy Je třeba učinit strategické politické rozhodnutí v těchto rovinách: –Jak zajistit dlouhodobou finanční udržitelnost –Zda (a jak) diverzifikovat financování –Jaká bude příjmová solidarita –Zda (a jak) řešit mezigenerační nespravedlnosti

Návrh Dohody politických stran (podzim 2005) Návrh změn jak v základním systému, tak i doplňkovém systému –Rozhodující role zůstane v základním systému –Pokračování v procesu zvyšování důchodového věku na 65 let –Vytvoření Rezervy pro důchodovou reformu –Zvýšení finanční podpory doplňkových systémů a zavedení možnosti dočasné penze Dohoda nakonec nebyla podepsána a realizována

Pokračování politické diskuse a návrh parametrických úprav (podzim 2006) Snaha o dosažení politické shody – nemělo by se stát předmětem politického boje –Oslovení politických stran –Získání jejich postoje v jednotlivým návrhům –Neobsahuje radikální zásahy – lepší akceptovatelnost Příprava legislativních úprav (paralelní proces s hledáním politického konsensu) –Možnost rychlejší realizace v případě dosažení shody –Reakce na vývoj politické diskuse u jednotlivých návrhů

Harmonogram prací na návrhu parametrických úprav IV. čtvrtletí 2006 –Zahájení (obnovení) dialogu politických stran –První pracovní verze paragrafovaných znění I. čtvrtletí 2007 –Projednání ve vládě II. čtvrtletí 2007 –Zahájení projednávání v Poslanecké sněmovně 2008 –Účinnost schválených zákonů

Děkuji za pozornost

Varianty politických stran ČSSD Zavedení NDC systému ODS Rovný důchod a snížení pojistné sazby KSČM Parametrické úpravy současného systému KDU-ČSL Opt-out = možnost dobrovolného částečného vyvázání US-DEU Opt-out = možnost dobrovolného částečného vyvázání s navýšením pojistné sazby do fondového pilíře, doprovázené množstvím parametrických úprav státního pilíře