1 VŠFS KS LS 2006/07 31. 3. 2007 Strukturální fondy a kohezní fond Konzultace 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
7 Nezaměstnanost.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
1 Strukturální fondy a Fond koheze VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 P1 –
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 3. Periferní oblasti v různých řádovostních úrovních: příklad makroregionu EU.
Evropské fondy pro regionální rozvoj (EFRR) Zkušenosti z praxe a projekty ve městě Hengelo Mr. Harry Vranken.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
1 VŠFS – kombinované studium bakalářské – Základy práva ES/EU Regionální a strukturální politika EU
1 VŠFS – kombinované magisterské studium Prameny práva ES – právo EU Dodatky k politikám EU Regionální a strukturální politika EU
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Strukturální politika
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
1 VŠFS – kombinované studium Regionální politika Přednáška
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Jednotný programový dokument pro Cíl 2 regionu soudržnosti Praha na období 2004 – 2006 Ing. Hana Veselá Magistrát hl. m. Prahy Odbor fondů Evropské unie.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
1 V1 2. Seminář 2009/ Region a regionální vědy 1 2.
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
1 VŠFS – KS LS 2006/2007 Konzultace Strukturální fondy EU.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Regionální politika RP ČR.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
FONDY EU Programové období
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika ČR
Regionální politika EU v období
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strukturální politika
Rozpočtová a fiskální politika
VENKOV SPOV ČR
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

1 VŠFS KS LS 2006/ Strukturální fondy a kohezní fond Konzultace 2

2 OSNOVA 1. Cíl konzultace 2. Cíle strukturální politiky EU na léta (čerpáno z Wokoun, R., Kadeřábková J., Kučerová, I., webových stránek EU, MMR ČR a MPO ČR).

3 ad 1 – Cíl konzultace Navázat na poznatky z první konzultace, blíže se věnovat realizaci strukturální (regionální) politiky v období Poté, co byl blíže charakterizován Fond koheze, charakterizovat jednotlivé strukturální fondy a jejich význam. K dispozici asi 250 minut celkem, současné období mohu dát k dispozici písemně. U zápočtu budou problémy z konzultací.

4 ad 2 – Cíle strukturální politiky EU na léta Po r byly cíle regionální a strukturální politiky sloučena do tří, kdy dva z nich jsou regionální a jeden je průřezový. Cíl č. 1: pomoc zaostalým oblastem, limitem zůstává 75 % průměru HDP/1 ob. EU. Obnovování seznam,u regionů. Cíl č. 2: Hospodářská a sociální restrukturalizace oblastí.

5 ad 2 – 1. pokračování Cíl č. 3: Strategie rozvoje lidských zdrojů – vyplývající z cílů zaměstnanosti v Amsterodamské smlouvě. Oproti 90. letům zjednodušení, koncentrace, cíle nejsou přesně specifikovány. Stále trvá požadavek alespoň na minimální participaci ČZ při realizaci S(R)P EU. Princip subsidiarity.

6 ad 2 – 2. pokračování Typologie regionů. Rozdělení teritorií do struktury NUTS I – NUTS V (srovnatelné územní statistické jednotky). Viz. podklad. V rámci EU 4 základní typy regionů EU: periferní oblasti nebo hranice nebo hranice mezi samotnými státy – nedostatečná infrastruktura, nižší ekonomická úroveň, vyšší nezaměstnanost;

7 ad 2 – 3. pokračování oblasti s útlumovými obory (regiony v procesu nutné restrukturalizace); oblasti s vysokým podílem agrárního sektoru na tvorbě produktu nebo zaměstnanosti současně s jistou mírou geografické izolovanosti; průmyslové regiony trpící přetížeností dopravy, znečištěním ŽP, vyšším indexem životních nákladů – tzn. ekonomická a průmyslová centra.

8 ad 2 – 4. pokračování Klasifikace regionu – tzv. technopolis (Harrop, J., r. 1996) – menší teritoriální jednotky s koncentrací technologických parků, propojením s univerzitami a s velkými průmyslovými firmami. Evropa – nově (Irsko), v USA tradice, Čína nově. Euroregion – dobrovolné sdružení občanů příhraničních regionů, představitelů a komunitárních institucí za účelem překonání problémů periferních oblastí. Euroregion NISA.

9 ad 2 – 5. pokračování V období – běžné nástroje S (R) P: dotace – musí být účelové, tj. vázané na konkrétní cíl, neúčelové nejsou oficiálně povolené, ale existují v praxi v podobě tzv. vyrovnávacích dotací (výjimečně); daňové preference pro vybrané subjekty (v minulosti Irsko diferencované daňové sazby pro firmy v preferovaných oborech). V poslední době považováno za porušení hospodářské soutěže – povoleno pouze pro technologické firmy operující ve výzkumu;

10 ad 2 – 6. pokračování speciální podpůrné programy v problematických regionech s vyšší mírou nezaměstnanosti; vyčleněné fondy z veřejných prostředků (různé priority kodifikované legislativou daného státu); snadnější přístup k úvěrům, zejména pro MSP; cenová regulace – mimo agrární oblast v EU zcela nepřípustné; vývozní a dovozní kvóty (překonaný nástroj díky závazkům v rámci WTO);

11 ad 6 – 7. pokračování subvence – s výjimkou zemědělské politiky nepoužitelné – narušují hospodářskou soutěž – velmi dlouho oblast energetiky VB, Francie. Pomocí těchto nástrojů EU – snaha řešit dva nejdůležitější problémy (a tedy i cíle S (R) P): restrukturalizace oblastí, po jejichž produkci klesá poptávka – strukturální opatření přispívají k adaptačnímu procesu celých odvětví; podpora nových oborů, odvětví – jak v sektoru služeb, tak i průmyslu – posílení konkurenceschopnosti.

12 ad 2 – 8. pokračování Při realizaci S (R) P – využívání finančních nástrojů (přesné vymezení využití) – tzv. systém fondů, z nichž se financují strukturální operace. Přecházíme k dalšímu tématu.