Pokročilé architektury počítačů (PAP_08.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Program na výpočet parametrů vlhkého vzduchu
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
Multi-dimensional Sparse Matrix Storage J. Dvorský, M. Krátký, Katedra informatiky, VŠB – Technická univerzita.
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Grafika Rastrová X Vektorová.
ADT Strom.
Vektorová a bitmapová grafika
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
EKO/GISO – Modely prostorových dat.  Mnoho definic - jedno mají společné – Gisy pracují s prostorovými daty  Minimální GIS vždy spojuje databázi, prostorové.
Modelování v prostoru.
Předmět: Počítačová grafika 1 (PGRF1) Přednáška č
Paměťové obvody a vývoj mikroprocesoru
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Pokročilé architektury počítačů (PAP_10.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_02.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Datové typy a struktury
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
GRAFIKA.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Počítačová grafika Výpočetní technika.
doc. RNDr. František STANĚK, Ph.D.
Počítačová grafika a prezentace
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
Databázové modelování
Způsoby uložení grafické informace
Pokročilé architektury počítačů (PAP_09.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Vektorové prostory.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Mikroprocesor.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_16.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_05.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_11.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Databáze MS ACCESS 2010.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ALU Aritmeticko-logická jednotka
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technické zobrazování
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GRAFIKA.
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Tato prezentace byla vytvořena
Geografické informační systémy
Třírozměrné modelování
Počítačová grafika.
SVG vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Transkript prezentace:

Pokročilé architektury počítačů (PAP_08.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 2 Principy zobrazování 2D grafiky Každý prvek 2D obrazu má souřadnice x (horizontální) a y (vertikální), nemá třetí souřadnici z Má-li grafické zobrazení znázorňovat 3D scénu, používá se např. stínování, ale to neumožňuje měnit úhel pohledu, celý obraz se musí pro nový pohled vytvořit znovu

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 3 Vektorová grafika Rozšířená třída 2D obrazů je nazývána vektorová grafika Vektorová grafika pracuje s obrazem vytvořeným z elementárních prvků Elementární prvky obrazu jsou: bod, úsečka a polygon Dále k nim patří: oblouk, kružnice, elipsa a různé křivky

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 4 Výhody použití vektorové grafiky Počítač ovládá zobrazení jednoduchými příkazy a posílá malé objemy dat do grafického procesoru Každý prvek je realizován ve vlastní rovině i text je takovým prvkem, to značně usnadňuje manipulaci se zobrazením Zobrazení se může měnit v reálném čase

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 5 Oblast použití 3D grafiky Ve vědeckém zkoumání a vyhodnocování experimentů v krystalografii a biochemickém výzkumu V architektuře při návrhu nových objektů do stávající zástavby Animace filmů, v reklamních pořadech Ve výuce dovedností, jako pohyblivé objekty v letových a automobilových trenžérech

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 6 Postup vytváření 3D grafiky Pro vytváření scény se využívá databáze objektů (krychle, koule, válce, až po objekty z přírody) Konverze modelů objektů na množiny polygonů - většinou trojúhelníků (tesselace) Přiřazení materiálových vlastností - barva, lesk apod. Vykreslení (rendering)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 7 Vykreslování 3D grafiky Počáteční fáze je tzv. drátový model Stínování konstantní - nerealistické Gouraudovo resp. Phongovo stínování jsou způsoby vykreslování, které se blíží realistickému zobrazení jako na fotografii Při vykreslování dochází i k transformaci souřadnic a výpočtu osvětlení

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 8 Algoritmy 3D grafiky (1) Lineární interpolace je potřebná například při nanášení textur nebo stínování Jednorozměrná lineární interpolace Vícerozměrná lineární interpolace Bilineární interpolace Algoritmus DDA (Digital Differential Analyser)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 9 Algoritmy 3D grafiky (2) U křivek se používá kvadratická nebo polynomiální interpolace Geometrické transformace je možné rozdělit na lineární a nelineární Lineární: otočení, posunutí, změna měřítka, zkosení a kombinace těchto operací Nelineární: zborcení, perspektivní zkreslení, zkroucení, operace zvaná optická čočka, atd.

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 10 Algoritmy 3D grafiky (3) Zvláštní skupinu transformací tvoří projekce Projekce převádí objekty z třírozměrné do dvourozměrné representace Projekce může být aplikována na jednotlivé body objektů nebo se může týkat celého souřadnicového systému (je-li aplikována na všechny body)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 11 Popis algoritmů transformace (1) Bilineární transformace A P B R C Q D

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 12 Popis algoritmů transformace (2) Trilineární transformace R

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 13 Popis algoritmů transformace (3) Maticový popis lineárních transformací Matice A je popisem bodu v prostoru

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 14 Popis algoritmů transformace (4) Posunutí vektorem je prováděno maticí posunutí

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 15 Popis algoritmů transformace (5) Otočení o úhel okolo osy x je prováděno maticí otočení

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 16 Popis algoritmů transformace (6) Otočení o úhel okolo osy y je prováděno maticí otočení

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 17 Popis algoritmů transformace (7) Otočení o úhel okolo osy z je prováděno maticí otočení

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 18 Popis algoritmů transformace (8) Změna měřítka ve směru os x, y, z popsaná koeficienty S x, S y, S z je prováděna maticí

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 19 Popis algoritmů transformace (9) Zkosení objektu ve směru roviny xy je popsáno koeficienty SH x, SH y je prováděna maticí

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 20 Grafické akcelerátory - první generace grafických procesorů Grafický procesor má za úkol provádět velké množství operací v pohyblivé řádové čárce ve velmi krátkém čase Další kritickou operací je ukládání dat, která vzniknou například při operaci vykreslování Tyto dva požadavky měly největší vliv na formování architektur grafických procesorů

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 21 Vnitřní architektura TMS (1) Grafický procesor TMS byl vyroben jako první (1986) Byl navržen jako akcelerátor pro 2D grafiku pro použití v pracovních stanicích a osobních počítačích Délka datového slova je 32 bitů Adresový prostor je 128 MB

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 22 Vnitřní architektura TMS (2) Doba cyklu 132, 160 nebo 200 ns Velikost pixelů je volitelná 1, 2, 4, 8 nebo 16 Počet registrů zápisníkové paměti je 30 a jejich délka je 32 bitů, které jsou rozděleny do dvou sad A a B Instrukční soubor je orientovaný na operace v rastrové grafice

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 23 Instrukční soubor TMS Instrukce je možné rozdělit do tří skupin: Instrukce přesunů (adresování pixelů i polí) Univerzální instrukce (aritmetické a logické instrukce, a instrukce pro řízení programu) Grafické instrukce (obsahují instrukce pro práci s pixely, s poli, s okny a s maskou a s průhledností

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 24 Procesor TMS (1) Předchozí grafický procesor TMS byl inovován a uveden na trh jako TMS v roce 1990 Počet vývodů pouzdra se zvětšil z 68 na 145 Doba cyklu je 100 nebo 125 ns Byla doplněna další velikost pixelu 32 bitů Instrukční soubor je kompatibilní (je rozšířený)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 25 Procesor TMS (2) Je zabudována obvodová podpora zpracování pixelů Zpracovává až 8 milionů osmibitových pixelů za sekundu S použitím numerického koprocesoru TMS (pro zrychlení operací v pohyblivé řádové čárce) trvá transformace jednoho bodu v 3D souřadnicích 2,9 mikrosekund

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 26 Literatura: Dvořák, V.: Architektura a programování paralelních systémů, VUTIUM Brno, (2004), ISBN X Dvořák, V., Drábek, V.: Architektura procesorů, VUTIUM Brno, (1999), ISBN Drábek, V.: Výstavba počítačů, PC-DIR, s.r.o. Brno, (1995), ISBN Mueller, S.: Osobní počítač, Computer Press, Praha, (2001), ISBN Pluháček, A.: Projektování logiky počítačů, Vydavatelství ČVUT Praha, (2003), ISBN