11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
VEŘEJNÁ EKONOMIE JAKO VĚDA. SEZNAM LITERATURY.
Firma a jejich cíle.
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Struktura přednášky Oligopol
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Alternativní cíle firmy
10. Maximalizace zisku Osnova přednášky
Úvod do podnikových financí
14A. Externality Osnova přednášky
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Využití členění nákladů na variabilní a fixní pro řízení
Mikroekonomie I Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
A) Determinanty nabídky
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
TEORIE HER.
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Cíle HP čeho chceme dosáhnout?. Cíle HP Konsensuální dohoda všech subjektů? Základy hospodářské politiky – cíle HP Maximalizace společenského blahobytu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
3. Produkční analýza firmy
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Struktura přednášky Náklady A) Náklady v dlouhém období B) Náklady v krátkém období.
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Struktura přednášky Analýza poptávky
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
Trh práce a politika zaměstnanosti
Technologie a náklady Čtvrtý seminář.
14B. Veřejné statky Osnova přednášky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Neoklasický model firmy v podnikovém hospodářství
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Model struktury strategického managementu
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Základy firemních financí
Ekonomie regulačních politik
Podklady pro zpracování semestrální práce
Náklady firmy.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
standardní alternativní teorie firmy
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Podnikatelský plán Iva Jeřábková
Transkript prezentace:

11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky Kritika neoklasického modelu firmy Manažerské modely: Williamsonův model Behavioristické modely: Simonův model a model zóny tolerance Wardův model zaměstnanecké firmy

Kritika neoklasického modelu firmy I Vlastnická struktura oddělení vlastnictví a kontroly (managerské teorie) působení zájmových skupin ve firmě (behavioristické teorie) nelze odlišit vlastníka a pracovníka (teorie zaměstnanecké firmy)

Kritika neoklasického modelu firmy II Konflikt v cílech (nedostatek objektivních informací, odlišné preference jedinců) interní kontrola (nájemce – zmocněnec) externí kontrola (vliv trhu na rozhodování firmy) Vnitřní uspořádání (organizace) firmy

Kritika neoklasického modelu firmy III Informace (nákladnost získávání, neúplnost) rozhodování za rizika rozhodování v nejistotě asymetrická informace

Alternativní teorie firmy: vlastnická struktura - přehled Managerské teorie Williamsonův model Baumolův model Behavioristické teorie Simonův model Model zón tolerance Teorie zaměstnanecké firmy Wardův model

Williamsonův model: cíl firmy Cíl managerů: MAX U = f (S; M; ID) kde S = personální výdaje, M = rozdíl mezi skutečným a hlášeným ziskem ID = rozdíl mezi hlášeným a minimálním požadovaným ziskem

Williamsonův model: pojetí zisku Maximalizace zisku  = TR - TC Skutečný zisk A = TR – TC´ - S Hlášený zisk R = γ A R = MIN + I + T kde T = t R Investice a zisk I = R - MIN - T

Willimsonův model určení optima

Simonův model

Model zón tolerance

Wardův model: předpoklady Vlastníky jsou všichni zaměstnanci Homogenní práce Firma přijímá ceny z trhu Krátké období (firma vlastní fixní objem kapitálu)

Wardův model: cíl firmy Příjem na jednoho zaměstnance (resp. hodinu práce) y = (W + ) / L y = (wL + PQ – wL – rK0) / L y = (TR – FC) / L Při omezení technologií Q = f (K0, L)

Wardův model: určení optima

Wardův model: reakce firmy na růst fixních nákladů

Wardův model: reakce firmy na růst ceny výstupu