Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Mekka a medina Hudba.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Občanská výchova 7. ročník
Náboženská literatura
Islám Arabové.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Islám Arabové.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Islám Arabská říše.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RISK Náboženství.
Islám, ropa, oblast napětí
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
Světová náboženství – islám
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anna Hradecká, Kačka Vránová
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Islámské umění.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Kapitola III. Mohamed Muhammad ibn Abdilláh ibn Abdilmuttalib – celým jménem Narodil se roku 570 v Mekce; pocházel z rodu Hášimovců a kmene Kurajšovců.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_17 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Arabský svět, islám -žáci se naučí základní fakta o arabské společnosti.
Střední východ Bahrajn Irák, Írán Jemen Katar Kuvajt Omán
ISLÁM.
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Digitální učební materiál
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Dělení Blízký východ Země Arabského poloostrova Mezopotámské státy.
Arabové a islám.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhFilozofie TémaFilozofie Tematická oblastFilozofie NázevIslám - Muhammad AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník AnotaceVznik 2. nejrozšířenějšího náboženství na světě v 7. stol. Přínos/cílové kompetencePochopení skutečností, které vedly ke zrodu Islámu a jeho základní principy VY_32_INOVACE_52_12

Arabský poloostrov (arabsky شبه الجزيرة العربية, Šibh al-Džazíra al-carabija) nebo také Arábie je největší poloostrov na světě (spojnice - Afriky, Asie, Rudé moře, Indický oceán a Perský záliv).  Většinou pustý kraj: (kamenitý, neúrodný, písčiny - jen oázy).  V době předislámské – jen kočovníci.  Oblast je součástí Středního východu a v současnosti hraje důležitou geopolitickou roli zejména díky svým bohatým zásobám ropy. Arabský poloostrov

6. stol.n.l. = MEKKA dominantní město (obchod: Palestina,Sýrie,Jemen) MEDÍNA v pořadí až druhé město / Jathrib /

Mekka Vládci Mekky = KURAJŠOVCI - v ní Kába - staré bojiště se Saturnovým chrámem, vystavěným nad „Černým kamenem“ (meteorit-zazděn-posvátné místo). MEKKA bohatne na karavanách - obchod (největší obchodní centrum v Arábii). Antropomorfismus: uctíváno bylo 360 bohů. Hubal = jejich vládce - měsíční bůh. Mezi další významné uctívané bohy patřily tři bohyně: Al-Ilát = /Al-Ilát/ Sluneční božstvo Al-Uzzá = Venuše - bohyně plodnosti Manat - bohyně osudu

KÁBA

 pocházel z rodu Hášímovců - chudší větev Kurajšovců  po smrti matky se ho ujal jako 4 letého děd Abd Al – Mutalib  pak jeho strýc Abů Tálib  zprávy o dětství jsou dosti nepřesné Rudolf Lehnert a Ernst Landrock: Portrét mladého muže, asi 1910–1914, byl v 90. letech na popularizačních plakátech vydáván za mladého proroka Mohameda. Muhammad ( n.l. Mekka )

Imduls  V 25ti letech vstoupil do služeb bohaté vdovy Chadídži jako obchodní agent.  Brzy se s ní oženil: 2 chlapci - v raném věku zemřeli, 4 dcery - později důležitá jen dcera Fatima.  Prožívá hlubokou krizi psychickou, sociální, morální i náboženskou! // Dochází k přesvědčení IMDULS, že je BOŽÍM POSLEM – nová VÍRA. //

První vidění  v roce 610 se dostalo Mohammedovi prvního zjevení - je mu 40let ( zpočátku se domníval, že se zbláznil, chtěl spáchat sebevraždu, žena a bratranec WARAGY mu byli oporou, on ho seznámil s křesťanskou naukou)  své učení šíří v rodině a kruhu nejbližších přátel  612 nebo vystupuje poprvé veřejně (naráží na odpor soukmenovců, jež varoval před tresty pekelnými a slibuje věřícím RAJSKÉ ODMĚNY )  realizuje veřejné modlitby (nabádá k monoteismu a obrací se proti uctívání pohanských bůžků)

 619 umírá jeho ochránce Abů Tálib a jeho žena Chadídža, nový vládce MEKKY Abů Lahab stojí proti Muhammadovi a on ho v Súře 111 = proklel i s jeho ženou // KURAJŠOVCI ho nechtějí uznat jako PROROKA - a chtějí ho ZABÍT //  622 odchází z Mekky do Jathribu - pak Madinat an Nabi /MEDÍNA / spojil se s tamní politickou vrchností a slíbil jim za to, když jej přijmou za PROROKA, že město Prorokovo = zbohatne = boj proti Mecce!  deset let buduje základ Muslimské obce (politicko-sociální uspořádání)  624 Bitva u Badru: Mekka (850) proti Medíně (324), bojovalo se o karavanu ze Sýrie (prohra by znamenala konec islámu)  svedli ještě mnoho bitev, ale nakonec si Muhammad Mekku podrobil a Kurajšovce získal na svou stranu Rozhodující období

Medina - Jathrib

Korán: (al-Qurán) 114 Súr-kapitol, 6236 Veršů, slov  Mohamedovy přednášky za 20 let.  Je analogií Bible - vychází z Abrahámova učení.  Mohamed tvrdí, že Korán je jen část "MATKY KNIH" (kde je vše psáno) !  Korán je jen sdělení Boha-Aláha prostřednictvím svého proroka = Mohameda.  Korán obsahuje podobné příběhy stejně jako Bible. (Adam, Abrahám, o Edenu, Mojžíš, Ježíš, Eliáš, ale nejsou všechny.)  V určitém se s Biblí rozchází- formování života, povoluje muslimům určité ústupky.  Naproti tomu RAMADÁN - 30 NOCÍ postního měsíce! KRITIKA - román Salmana Rushdieho Satanské verše (1988). Svaté písmo muslimů

Salman Rushdi [rušdi]

Pokus se odpovědět: Objasni pojem Imduls? Která bitva rozhodla o osudu Islámu? Objasni pojem ramadán? Ve kterém století vznikl Islám? Co je KÁBA? Vzpomeneš si, který spisovatel kritizoval korán a jak se jmenoval?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha ghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Supplicating_Pilgrim_at_Masjid_Al_Haram._Mecca,_Saudi_Arabia.jp g