LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE FRANTIŠEK GOTTWALD
KONĚSPŘEŽKA Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdcem dnešních železnic a elektrických tramvají. Jednalo se o vozy tažené po lehkém železničním svršku koňským potahem. Byly budovány počátkem 19. století po celém světě. Na českém a rakouském území byla takto vybudována v roce 1825 dráha České Budějovice–Linec Byla to první veřejná železnice na evropském kontinentě.
KONĚSPŘEŠKA
HISTORIE První lokomotiva byla sestrojena na počátku 18.století Richard Trevithick uvedl do provozu první parní lokomotivu. První železnice se jmenovala Manchester – Liverpool vedla 63km.
PRVNÍ KONSTRUKTÉŘI První vůz, pohybující se silou páry, sestrojil francouzský důstojník J. Cugnot v roce 1769. První parní lokomotivu, pohybující se pokolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804. Nejvýznamnějším konstruktérem byl George Stephenson Gorge Stephenson
PRVNÍ SLAVNÁ LOKOMOTIVA George Stephenson sestrojil stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h
PARNÍ LOKOMOTIVA Nejrychlejší parní lokomotiva na světě jezdila ve Velké Británii. V Československu byla výroba ukončena roku 1958 a z pravidelného provozu ČSD byla poslední parní lokomotiva vyřazena roku 1980. Jedinou zemí s významnějším provozem parních lokomotiv je dnes Čína.
ŽELEZNICE Železnice je kolejnicový dopravní prostředek pro přepravu osob a zboží. Železnice vznikla na počátku 19. století
ŽELEZNICE Tramvaje, městské dráhy, metro, nadzemní dráhy a kolejnicemi spojené horské dráhy jsou svým technickým principem železnice. Železnice v 19. století během několika desetiletí vytvořila hustou dopravní síť, která významně zkrátila dobu cestování v Evropě a v Severní Americe. Vznikla moderní stavba mostů a tunelů
OBRÁZKY
DALŠÍ OBRÁZKY
DĚKUJI ZA POZORNOST