Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce lichoběžníku
Advertisements

Vzájemná poloha kružnice a přímky
Užití Thaletovy kružnice
Konstrukce trojúhelníku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Základní konstrukce Kolmice.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce čtverce 5. ročník
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Konstrukce rovnoběžníku
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce lichoběžníku
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce mnohoúhelníku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Užití Thaletovy kružnice
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Množina bodů dané vlastnosti
Vzájemná poloha dvou kružnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kruh, kružnice Základní pojmy
Konstrukce tečen pomocí Thaletovy kružnice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Narýsuj obdélník ABCD o stranách |AB|= 4 cm, |BC|= 2 cm.
Užití Thaletovy kružnice
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Známe-li délku úhlopříčky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kruh, kružnice Základní pojmy
Kruh, kružnice Základní pojmy
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
Základní konstrukce Kolmice.
Grafické násobení a sčítání úhlů
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Obsahy rovinných útvarů
Konstrukce trojúhelníku
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Konstrukce rovnoběžníku
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní konstrukce Obdélník (známe-li délky jeho stran)

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vrcholy a strany obdélníku označujeme písmeny abecedy v pořadí, jak jdou za sebou, a to v protisměru pohybu hodinových ručiček. Strana a leží vedle vrcholu A v protisměru hodinových ručiček, strana b vedle vrcholu B, strana c vedle vrcholu C a strana d vedle vrcholu D. Obdélník a jeho vlastnosti Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích.  AB  =a  BC  =b  CD  =c  DA  =d

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník a jeho vlastnosti Obdélník má čtyři vrcholy, a tudíž i čtyři vnitřní úhly. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník a jeho vlastnosti Součet vnitřních úhlů obdélníku je 360°. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. 90°+90°+90°+90°= 360°

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany  AB  = 6 cm a  BC  = 4 cm. 1.) Sestrojíme úsečku AB o délce 6 cm.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany  AB  = 6 cm a  BC  = 4 cm. 2.) V bodě A sestrojíme kolmici k AB (pokud si nepamatuješ jak, klikni zde).zde

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany  AB  = 6 cm a  BC  = 4 cm. 3.) V bodě B sestrojíme také kolmici k AB.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany  AB  = 6 cm a  BC  = 4 cm. 4.) Sestrojíme kružnici (oblouk kružnice) se středem v bodě A a poloměrem 4 cm (délka strany obdélníku). Kružnice protne kolmici v bodě D.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany  AB  = 6 cm a  BC  = 4 cm. 5.) Sestrojíme kružnici (oblouk kružnice) se středem v bodě B a poloměrem 4 cm (délka strany obdélníku). Kružnice protne druhou kolmici v bodě C.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany  AB  = 6 cm a  BC  = 4 cm. 6.) Dokončíme konstrukci obdélníku (sestrojíme zbývající stranu).

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad k procvičení (s postupem): Sestroj obdélník ABCD, je-li strana a=30 mm a strana b=7 cm. Postup: 1. a; a=  AB  =3 cm 2. p; p  AB, A  p 3. q; q  AB, B  q 4. k; k(A; r=b=7 cm) 5. D; D  p  k 6. l; l(B; r=b=7 cm) 7. C; C  q  l 8.  ABCD (Pozor na jednotky.)

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení: 1.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana a=65 mm a strana b=4,5 cm. 2.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana c=4 cm a strana b=8 cm. 3.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana a=25 mm a strana d=65 mm. 4.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana  CD  =5 cm a  DA  =35 mm. 5.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana  BC  =9 cm a c=20 mm. 6.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana d=6 cm a  AB  =5 cm. 7.) Sestroj obdélník OPQR, je-li strana o=10 cm a p=7 cm. 8.) Sestroj obdélník OPQR, je-li strana  QR  =6 cm a  RO  =4 cm. 9.) Sestroj obdélník KLMN, je-li strana  KL  =65 mm a n=4,5 cm.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přeji Vám mnoho přesnosti při rýsování!

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce kolmice procházející daným bodem na přímce Nejsnadněji kolmici narýsujeme pomocí trojúhelníku s ryskou. p q Ryska se přiloží na přímku tak, aby hrana ležela na daném bodu, a podle hrany trojúhelníku narýsujeme kolmici k této přímce procházející daným bodem. q  pq  p A A  qA  q Zpět