Filozofická a epistemologická východiska

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Jak se dělá andragogický výzkum
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Právo jako filozofický pojem
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
KVARTÉR - VĚDA A VÝZKUM. Interaktivní graf výdajů na vědu a výzkum.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
ETBB29 Psaní odborných textů v etnologii – seminář
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Volba paradigmatu a metodologie v sociálních a ekonomických vědách a její dopad na řešení vědeckých problémů František Ochrana Centrum pro sociální a ekonomické.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do kvalitativního výzkumu
Současný výzkum environmentálních hrozeb v rámci bezpečnostních studií – metodologické úvahy
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Helena Vaďurová, Metodologie Helena Vaďurová,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Filozofická a epistemologická východiska Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu

Věda (Hendl) Věda soubor systematicky setříděných poznatků o určité tematické oblasti proces generování těchto poznatků pomocí určitých pravidel Z toho jasně plyne, co je vědecký výzkum…

Vědecký výzkum (Pierce, KKV) systematičnost – rozdíl mezi „aktérem“ a „výzkumníkem“ veřejnost procedur VV => replikovatelnost – opakovatelnost zaměřenost na konkrétní otázky („puzzles“…)

Možné cíle vědeckého výzkumu (vychází z McNabb) Prozkoumat – prvotní zachycení nějakého fenoménu Popsat – utřídění fenoménů do určitých kategorií Vysvětlit – dosahování závěru o kauzalitě, jde tedy o vysvětlení jednoho fenoménu fenoménem jiným => vysvětlující „tradice“ Porozumět – nejde o kauzalitu, ale o porozumění fenoménu skrze pohled aktéra interpretativní „tradice“

Na otázku, co poznáváme, odpovídá… Ontologie objektivismus konstruktivismus holismus marxismus post-marxismus, post-modernismus individualismus teorie racionální volby fenomenologický individualismus

interpretativní tradice Epistemologie způsob, jakým poznáváme svět (post-)pozitivismus interpretativní tradice empiricismus (testování daty) naturalismus (existuje jen jeden vědecký způsob, jak poznávat svět) hledání pravidelností kritika empiricismu kritika naturalismu (sociální svět nemůžeme poznávat stejně jako svět přírody) „interpretace interpretace“

Vztah epistemologie a ontologie – příklad evropských studií objektivismus konstruktivismus (post-) pozitivismus racionalismus, např. liberální inter-governmentalismus (Moravcsik) liberální konstruktivismus (Checkel) inter-pretativní tradice reflektivismus

Neutralita sociálně-vědného poznání Je možné hodnotově neutrální sociálně-vědné poznání? Která pozice je ta jediná „skutečně vědecká“? („Weber vs. Mannheim“) Učiň svá hodnotová východiska čitelnými (sebereflexe) Věda jako sociální podnik (reflexe)

Metodologie systém pravidel pro získávání vědeckého poznání, určuje obecnou výzkumnou strategii, odpovídá na otázku, proč použít právě určitou metodu/metody (kvantitativní nebo kvalitativní) „Nejtěžší metodologické volby se objevují během skutečného výzkumu.“ (George a Bennett)

Metodologie – obvyklý pohled kvantitativní výzkum kvalitativní výzkum cíl testování hypotéz tvorba teorie logika dedukce indukce ambice vysvětlení interpretace N mnoho případů málo případů redukce informace velká malá zobecnění dobrá generalizace omezená/není cílem reliabilita vysoká nízká validita data čísla kódy, metafory

Kde stojí politologie a BS?

Shrnutí - dvě „tradice/paradigmata“ výzkumu (Hollis, Smith, della Porta, Keating) vysvětlující/ (post-) pozitivistická věda interpretativní/ hermeneutický přístup ontologie (povaha reality) objektivně existující realita, „materiální“ skutečnost sociálně konstruovaná realita, symbolický charakter skutečnosti, pravidla konstituující sociální svět

Dvě „tradice“ - pokračování epistemologie (povaha znalostí, vztah mezi poznávajícím a poznávaným) možnost oddělit fakta od hodnot, fakta existují relativně nezávisle na poznávajícím, badatel poměrně nezávislý na realitě, manipuluje a pozoruje objektivně, hledání obecných zákonů, víra v neutralitu vědy interaktivní spojení mezi badatelem a účastníky, není rozdíl mezi subjektem a objektem, fakta nejsou nezávislá na našich teoriích a interpretacích, realita má význam jen skrze naše interpretace

Dvě „tradice“ - pokračování metodologie (přístup k systematickému zkoumání) kvantitativní i kvalitativní kvalitativní, hermeneutické

Vysvětlující/pozitivistická či interpretativní práce? „… the securitization of migration can be examined as a discourse through which relations of power are exercised…the main goal is to make explicit how through discourse, this new knowledge of migrants defined as a security threat to social body, has led to the creation of new exclusionary immigration legislation. Shift in perception … thus, issues such as interstate and intrastate migration were approached in terms of realpolitik… This redefinition has led to the broadening of security issues…” (Ibrahim, M. 2005. “The Securitization of Migration: A Racial Discourse.” International Migration Volume 43(5): 163-168., pp. 164, 165.)

Vysvětlující/pozitivistická či interpretativní práce? „… between 1990 and 2001, there were 57 major armed conflicts in 45 countries. The highest number of conflicts occurred in 1990-93…Of these, 11 had lasted for eight years or more years…Among the key factors that cause violent internal conflict: competition over land and resources…” (Commission on Human Security. 2003. Human Security Now, chap.: People caught up in violent conflicts. New York, pp. 21.)

Vysvětlující/pozitivistická či interpretativní práce? Práce chce zjistit, jaké jsou příčiny ekonomické recese. Práce se pokouší odpovědět na otázku, jakým způsobem jsou v českém politickém diskurzu zvýznamňovány bezpečnostní hrozby. Jaké faktory vysvětlují volební rozhodnutí? Co je to být ukrajinský “manuál”? Pohled ukrajinských pracovníků na život v ČR

Vidíte problém? Jestli ano, kde? Moje kvalitativní sonda se zaměřuje na dvě individuální case studies… a chce zachytit reprezentace, kterými popisují… budeme tak interpretovat… článek ověřil platnost předpokladu o kauzálním vztahu mezi…

Přednáška 1: implikace pro závěrečnou práci Veškerá vědecká práce vychází z určitých normativně-filozofických pozic => netvrdím, že jsem neutrální Multiparadigmatičnost rozhodně neznamená, že si každý může dělat, co se mu zlíbí – všichni musí dodržovat určitá pravidla Získávání vědeckého poznání je časově mnohem náročnější než ostatní typy poznání => „malé“ otázky vyžadují hodně práce Práce musí být ZAMĚŘENÁ Výzkum automaticky neimplikuje „sběr dat v terénu“ – empirickou práci lze psát i ze sekundárních zdrojů Nepíšeme, v jaké tradici pracujeme (např. „jsem pozitivista“) – to jasně řekne naše otázka, styl práce a seznam literatury