MU, 7. 12. 2007 Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Informační vzdělávání uživatelů Co je nového?. Vznik sekce IVU při SDRUKu Přehled aktivit Přehled aktivit Odborné semináře Brno – duben 2010 Brno – duben.
ECVET v Programu celoživotního učení
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Role školního koordinátora EVVO
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
Návrh Projektu „Čteme prarodičům“
Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové
Fungující knihovna v obci přepych nebo výhoda ?. Knihovna poskytuje veřejné služby v oblasti : kultury celoživotního vzdělávání informací.
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení pedagogiky mezi vědami
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Konference knihovníků Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa „SENIOŘI V KNIHOVNÁCH – KNIHOVNY PRO SENIORY V EUROREGIONU NISA“ Městská knihovna Semily 27. až 28.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
Pedagogické disciplíny
Informační gramotnost
Informační gramotnost
Informační gramotnost
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Transkript prezentace:

MU, Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny

MU, Obsah prezentace Úvod Bibliopedagogika Víme co čteme ? Informační gramotnost Dospělí čtenáři

MU, Úvod Změny po roce 1990 : – prostorové možnosti – estetické prostředí – vhodné pro práci s dětmi – technické vybavení

MU, Bibliopedagogika Úlohou bibliopedagogiky je především výchova ke čtenářství Interdisciplinární pojetí pedagogika psychologie sociologie

MU, Bibliopedagogika Speciální pedagogická disciplína, která zkoumá zákonitosti výchovného působení knihy na člověka Čtenářem se člověk stává (Marhounová) Pedagogické působení na čtenářské zájmy, efektivnost čtení, intenzita tvořivého myšlení

MU, Aplikace poznatků z vývojové psychologie z pedagogické psychologie vyučování, učení - formativní procesy metody práce se čtenářem Výzkumy vlivu četby na psychiku člověka Bibliopsychologie

MU, Účinky četby Sociální psychologie rozlišuje: - instrumentální účinky četby - prestižní - potvrzovací - estetické - rekreační a únikové - psychoterapeutické (Biblioterapie)

MU, Psychologie čtenáře Schopnost přijmout umělecké dílo v různých fázích vývoje lidské psychiky – čtenářská kompetence Motivace Vznik čtenářské potřeby

MU, Sociologie čtenáře Společenské prostředí Sociální komunikace Média Výzkumy „Jak čtou české děti?“ / výstupy z projektů

MU, Víme co čteme? Čtenářská gramotnost Základní informační dovednost Výzkum PISA sleduje 5 aspektů čtení: - obecné porozumění - získávání informací - vytvoření interpretace - posouzení formy textu

MU, Čtení a práce s textem Racionální práce s textem základem budoucí práce s informacemi pochopit smysl a zařadit do kontextu s jinými poznatky Učení z textu a vyhledávání informací aktivní duševní přístup

MU, Informační vědomosti, dovednosti Orientace v primárních pramenech Technika práce se sekundárními prameny Vytvořený informační materiál zpracovat a strukturovat Formulace dotazu, studijní potřeby Citování pramenů Osobní dokumentace

MU, Informační vědomosti … Výchova a podpora vědomí potřebnosti informací vhodné prostředí ve školách i knihovnách Podpora samostatnosti při vyhledávání informací, studiu, zpracovávání zadaných úkolů Kontinuita v informační výchově !

MU, Informační vědomosti … Komplexnost využívání dokumentů pracovat s klasickými i elektronickými dokumenty (vysvětlit rozdíl) nutnost spojovat informace rozvoj kritického myšlení Dostupnost informací

MU, Informace, informace … Knihovnicko-bibliografické lekce Informační výchova, práce s informacemi Informační vzdělávání

MU, Funkční gramotnost Rabušicová, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno : Masarykova univerzita, s. ISBN (Masarykova univerzita) Vymezení funkční gramotnosti v deseti bodech, s. 19. Charakteristika funkční gramotnosti …obsah a náročnost gramotnostních dovedností odpovídajících kulturnímu kontextu …

MU, Informační gramotnost Funkční gramotnost - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost Počítačová gramotnost (ICT)

MU, Informační gramotnost Státní informační a komunikační politika Usnesení vlády ČR, č. 265 ze dne prioritní oblasti : Dostupné a bezpečné komunikační služby Informační vzdělanost Moderní veřejné služby on-line Dynamické prostředí pro el. podnikání

MU, Školy a knihovny Konkurence? Spolupráce! V yužívání fondů, regionální literatura, informační výchova i zájmové aktivity, poradenství a vzdělávání knihovníků. Konference Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život Klub školních knihoven SKIP

MU, Pomáháme si ! Klub dětských knihoven SKIP Sekce veřejných knihoven SKIP El. Konference Knihovna, Region, Andersen Vážíme si svých zkušeností a poznatků – předáváme je ostatním Pozitivní konkurence a soutěživost

MU, Podpora práce se čtenáři Grantové programy – VKIS, PIK – Knihovna 21. století MK ČR – Granty SKIP – Zahraniční možnosti (Phare) Kde končí svět Jičín město pohádky Týden knihoven

MU, Knihovny bez bariér Multikulturní výchova Netradiční formy práce Zdravotně znevýhodnění čtenáři Sociálně znevýhodnění čtenáři

MU, Dospělí čtenáři Akademie III. věku Celoživotní vzdělávání Kurzy, exkurze …

MU, Funkce knihoven Informační centrum Komunitní centrum Místo setkávání, komunikace

MU, Ovlivňující faktory Vhodné prostory Personální zajištění Medializace služeb Webové stránky knihoven

MU, V čem je změna? Pro naše čtenáře : – vedení k samostatnosti – aktivní zapojení do práce dětského oddělení – pestrost akcí – jejich vzájemné propojení – spolupráce nejrůznějších institucí – práce s tradičními i elektronickými zdroji – Internet

MU, V čem je změna? Pro knihovníky : – kreativita – sebevzdělávání – sebevědomí – stoupající prestiž veřejnosti médií

MU, Information Commons IC: myšlenková i fyzická revoluce v knihovnách Ikaros, roč. 8, č. 3 (2004) Online prostředí a způsob organizace fyzického prostředí a procesů zpřístupňování služeb – tedy změna ve dvou rovinách (organizace práce a fyzické uspořádání) Funkční integrace a strategické propojení

MU, Čtenář, uživatel, zákazník … Neděláme mu (uživateli) laskavost tím, že mu poskytujeme službu, naopak on nám dělá laskavost tím, že nám dává příležitost mu službu poskytnout … Péče o zákazníky … očima Simona Francise Ikaros, roč. 10, č. 11 (2006)