Algebraické rovnice vyšších řádů 2. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Lomené algebraické výrazy e-learning
Mnohočleny a algebraické výrazy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_03.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Gaussova eliminační metoda
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Neurčitý integrál. Příklad. Na ploše 10 m x 10 m se vysazuje stejný typ rostlin ve 2 barvách. Obě barvy jsou odděleny křivkou y = x ( 1 – 0.1x ). Kolik.
Příklad 1: Výpočet π podle Archiméda
Chemická reakce a její rovnice
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_68.
Přesné převedení diferenciální rovnice na rovnici diferenční
Píšeme číslice Psaní číslic 1-6 Jednoduché matematické zápisy
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Databázové systémy 2 Zkouška – 12:00. Příklad I - Funkce Vytvořte funkci ZK_TRP_TREND(P_ID_TRPASLIKA IN NUMBER, P_DATUM_OD IN VARCHAR2, P_DATUM_DO.
Počítačové algebraické systémy a jejich aplikace ve fyzice
Statistika 4  Korelace VY_32_INOVACE_ Korelace - teorie.
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Limita posloupnosti (2.část) VY_32_INOVACE_
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Obchodní akademie, Ostrava - Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09B1 AutorMgr. Monika Chvostková Období vytvořeníZáří.
Elektronická učebnice - II
Komplexní čísla - 1 VY_32_INOVACE_ Motivační úvod.
Ekvivalentní úpravy rovnic
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_115.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Databázové systémy 2 Zkouška – 8:00. Příklad I - Funkce Vytvořte funkci ZK_DIFF_MIN_MAX (P_ZAM_ID NUMBER) RETURN VARCHAR2. Funkce může vracet.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Řešíme rovnice v oboru čísel x = x = x + 3 = = x 543 Klikni na pejska – objeví se příklad. Vyber správný výsledek.
KVADRATICKÉ NEROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SBÍRKA PŘÍKLADŮ Z MATEMATIKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Goniometrický tvar komplexního čísla
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 02 Nulový bod
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_107.MAT.02 Řešení kvadratických rovnic I.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Lomené algebraické výrazy
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_06
Lomené algebraické výrazy
Reciproké rovnice 6. stupně
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Vyrovnávání chemických rovnic
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Příklady s lineární funkcí
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Název školy : ZŠ Pardubice - Spořilov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_84_M8
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Algebraické rovnice vyšších řádů 2. část Autor: Jana Buršová

V této části budou řešeny algebraické rovnice vyšších řádků s využitím Hornerova schematu pro rozklad polynomu na levé straně rovnice. Hornerovo schema

Hornerovo schema – 1. př. 𝒙 𝟑 +𝟓 𝒙 𝟐 +𝟐𝒙−𝟖=𝟎 Sestavíme tabulku, jejímž záhlavím jsou koeficienty členů polynomu uspořádaného sestupně: 1 5 2 -8 Podle dělitelů absolutního členu „zkoušíme“ kořeny polynomu. 1x1+5=6, 1x6+2=8, 1x8-8=0, vyjde-li v posledním sloupci nula, je „zkoušený“ dělitel 1 kořenem polynomu. Ve druhém řádku jsou od 2. sloupce koeficienty polynomu 2. stupně, tj. 𝑥 2 +6𝑥+8=0 Polynom na levé straně rovnice tedy rozložíme na: 𝑥−1 𝑥 2 +6𝑥+8 =0 Kořeny rovnice jsou: 𝒙 𝟏 =𝟏; 𝒙 𝟐,𝟑 =−𝟐;−𝟒 1 5 2 -8 6 8 Hornerovo schema – 1. př.

Hornerovo schema – 2.př. 𝑥 4 −10 𝑥 3 +37 𝑥 2 −60𝑥+36=0 Použitím Hornerova schematu zjistíme, že dělitelé 36: 1,-1,2,-2 nejsou kořeny daného polynomu 3 je dvojnásobným kořenem polynomu, vzniklé koeficienty patří polynomu: 𝑥 2 −4𝑥+4 Rozklad levé strany rovnice je: (𝑥−3) 2 ( 𝑥 2 −4𝑥+4)=0; (𝑥−3) 2 (𝑥−2) 2 =0 Kořeny rovnice jsou: 𝑥 1,2 =3; 𝑥 3,4 =2 1 -10 37 -60 36 3 -7 16 -12 -4 4 Hornerovo schema – 2.př.

Hornerovo schema – 3.př. 𝑥 5 −11 𝑥 4 +47 𝑥 3 −99 𝑥 2 +108𝑥−54=0 Použitím Hornerova schematu zjistíme, že 1,-1,2,-2 nejsou kořeny daného polynomu. U dalšího dělitele 54 – čísla 3 zjistíme, že je trojnásobným kořenem: Koeficienty na posledním řádku patří polynomu: 𝑥 2 −2𝑥+2 Rozklad levé strany je tedy: 𝑥−3 2 𝑥 2 −2𝑥+2 =0 Kořeny rovnice jsou: 𝑥 1,2,3 =3; 𝑥 4,5 =1±𝑖 1 -11 47 -99 108 -54 3 -8 23 -30 18 -5 8 -6 -2 2 Hornerovo schema – 3.př.

Hornerovo schema – příklady k procvičení – 4. 𝑥 5 −8 𝑥 3 − 𝑥 2 +12𝑥−4=0 Pozor: chybějící člen s 𝑥 4 má v záhlaví Hornerova schematu koeficient 0. Rozklad polynomu: 𝑥+2 2 (𝑥−3)( 𝑥 2 +3) Výsledek: 𝑥 1,2 =−2; 𝑥 3 =3; 𝑥 4.5 =±𝑖 3 Hornerovo schema – příklady k procvičení – 4.

Hornerovo schema – příklady k procvičení – 5. 𝑥 7 −2 𝑥 6 −4 𝑥 5 +6 𝑥 4 +7 𝑥 3 −4 𝑥 2 −4𝑥=0 𝑥( 𝑥 6 −2 𝑥 5 −4 𝑥 4 +6 𝑥 3 +7 𝑥 2 −4𝑥−4=0 Rozklad polynomu: 𝑥 𝑥+1 3 𝑥−1 𝑥−2 2 Výsledek: 𝑥 1 =0; 𝑥 2,3,4 =−1; 𝑥 5 =1; 𝑥 6,7 =2 Hornerovo schema – příklady k procvičení – 5.

Hornerovo schema – příklady k procvičení – 6. 𝑥 5 +2 𝑥 4 −11 𝑥 3 − 15𝑥 2 +18𝑥−27=0 Rozklad polynomu: (𝑥−3) 𝑥+3 2 𝑥 2 −𝑥+1 Výsledek: 𝑥 1 =3; 𝑥 2,3 =−3; 𝑥 4,5 = 1±𝑖 3 2 Hornerovo schema – příklady k procvičení – 6.