Michaela Ožanová Adéla Gajdečková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Advertisements

Ústav pedagogických věd FF MU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Dětský svět Dětské naivní teorie
AV stručná prezentace.
Jak by mohl vypadat ideální pracovní list pro nadaného žáka
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Sociologický výzkum.
ÚVOD: Čin, nikoliv životní styl ORIENTACE: Kinseyho studie ODPOVĚĎ NA MATOUCÍ PROBLÉM: V dnešní době se většina lidí nikdy nezamyslí nad otázkou změny.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Jak se stát dobrým právníkem?
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Skupinové interview (Focus group)
Komunikace s rodiči.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Struktura poradenského procesu
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Vzor individuální prezentace
Strukturace učiva Příprava učitelova.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Didaktické metody Androdidaktika.
Konflikt, koření života
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Michaela Ožanová Adéla Gajdečková Problémové vyučování Michaela Ožanová Adéla Gajdečková

žákům nejsou sdělovány tzv žákům nejsou sdělovány tzv. hotové poznatky, kladoucí nároky hlavně na paměť ale jsou vedeni k tomu aby samostatně nebo s nepatrnou pomocí učitele odvodili poznatky nové řadíme k aktivizujícím metodám výuky cesta náročnější a pomalejší opakem je aplikace algoritmu Problémové vyučování

Patří k nejefektivnějším metodám, které rozvíjejí u žáků myšlení a schopnost řešit problémy je založeno na experimentech nebo vyhledávání, vytváření a řešení problémových úloh Problémové vyučování

Učitel musí v žákovi vyvolat chuť k zjišťování odpovědi na otázky, tím rozvíjí jejich myšlení a schopnost řešit problémy Ideální problémová úloha by měla vycházet z reálné životní situace  Při řešení problému by měli žáci postupovat podobně jako skuteční vědci, odborníci nebo badatelé Problémové vyučování

Za problémové vyučování se často pokládá postup, při němž učitel vyzývá žáky k činnosti slovy: „ pomyslete si… představte si…“ nebo „ máme takovýto problém…“, případně „ předložím vám problém, který byste měli vyřešit“. Problémové vyučování

Problém je teoretická nebo praktická obtíž, kterou posluchač samostatně řeší svým vlastním aktivním zkoumáním. Teoretický nebo praktický Problém

problémové úlohy by měly vycházet z reálných životních situací nebo na ně navazovat čím je problém přirozenější, tím větší je možnost aktivizovat posluchače problémové úlohy musí být přiměřené, aby je posluchači mohli vyřešit problémová úloha by měla podněcovat posluchače k uvažování, hledání, zkoumání, případně k dalšímu studiu problémovou úlohu je možně řešit až po získání dostatečného množství faktů a pojmů Základní vlastnosti

Fáze řešení problémů 1) Zjištění problému 2) Orientace v problému 3) Hledání jádra problému 4) Stanovení hypotéz 5) Ověřování hypotéz a experimentování 6) Vyslovení závěru Fáze řešení problémů

Principem problémové metody výuky je individuální nebo skupinové řešení praktického problému.

Příklady problémových úloh Opravit úmyslnou chybu Doplnit neúplný text Objevit souvislost mezi pojmy Vyřadit údaje, které do úlohy nepatří Vybrat správné řešení z nabízených možností Příklady problémových úloh

Sokrates řecký filosof (469-399) mistr ve vedení rozhovoru, jehož podstata spočívala v odhalování nových skutečností na základě logického z dřívějších poznatků vhodně kladenými otázkami (vyvozovací, rozhovor), dokázal přivést nevzdělaného otroka k odvození Pythagorovy věty Sokrates

Nevýhody Časová náročnost Nerovnoměrná schopnost žáků řešit problémy Nejsou vhodné pro vyučování ve všech předmětech Složitější na přípravu učitele, vyžadovaná kreativita Nevýhody

Učitelé se některým problémům vyhýbají Existuje Bůh? Co nás čeká po smrti?  Žije lochneská příšera?  Jsme ve vesmíru sami?  Jak si můžeme představit nekonečno?  Učitelé se některým problémům vyhýbají

Děkujeme za pozornost