Exekutivní funkce Literatura: Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions. Učebnice psychologie
EXEKUTIVNÍ FUNKCE V současném výzkumu a literatuře: 1.Pozornost 2.Paměť 3.Organizace 4.Plánování 5.Inhibice a excitace 6.Flexibilita 7.Kontrola chování a emocí 8.Celkové zaměření, cíl
KONCENTRACE POZORNOSTI 1.Potřebuje dlouhý časový interval, než se začne soustředit 2.Rychle začíná pracovat, ale brzy je unaven/a 3.Kombinace obou předcházejících Pozor! Nezaměňovat poruchy koncentrace pozornosti s únavou dítěte, neporozumění m úkolu, strachem z neúspěchu
Na co zaměřujeme pozornost Slova Zvuky Aktivity, činnosti Vizuální vjemy, barvy Myšlenky, ideje Pocity Smyslové vjemy Pocity pozitivní, negativní (cítím se dobře,špatně) Naděje
Paměť Všechny typy paměti jsou ovlivněny dalšími exekutivními funkcemi, motivací Paměť krátkodobá (bezprostřední uchování informací po dobu několika sekund) Paměť pracovní (udržení informací nezbytných k řešení úkolu) Paměť dlouhodobá (permanentí ukládání a vybavování informací, slovník)
Paměť Způsoby realizace 3 typů paměti: vizuální auditivní motorická procedurální deklarativní sekvenční Každý člověk využívá při zapamatování některé z cest (styly učení)
Organizace Je definována ve 3 oblastech, které organizují: 1.Myšlenky 2.Pocity a emoce 3.Aktivity a zodpovědnost Výsledkem je pochopení cesty, jak postupovat, proč touto cestou, proč se cítím dobře, mám zodpovědnost za postup
Plánování Spočívá v následujících dovednostech: Time management Sequenční analýza Vnímání celku a částí Pochopení vztahu mezi částmi celku a projektem, mezi projektem a širšími souvislostmi
Inhibice a excitace Jsou startovním tlačítkem pro naše chování Nejsou kontrolovány zvnějšku, vycházejí z vnitřních potřeb, zájmu Inhibice – vyžaduje sebekontrolu, disciplínu Excitace, tj. iniciativa, je to angažovanost, začátek akce, rozhodnutí, že je akce nutná. Vychází z rozhodnutí, vnitřního podnětu provést úkol Obojí vyžaduje znát důvod proč, poznat důsledky akce, důvod, proč by se měla uskutečnit
Flexibilita, změna Protikladem je rigidita v myšlení, cítění, aktivitě Flexibilita se týká dovednosti přejít od jedné aktivity ke druhé, od pocitu k druhému, ovlivňuje cestu rozhodovat se a hledat cestu Flexibilita je nutná – umožňuje začít a ukončit činnost(chování, pozornost), zrychlit – zpomalit vzhledem k aktuální situaci Učit se ze zkušeností, být flexibilní ke změně, pokud je to třeba Adaptovat se na různé situace
Kontrola chování a emocí Seberegulace Sebekontrola Extrémní emoční chování člověka (štěstí – smutek, vzrušení - deprese) přitahují pozornost více než vyvážené chování. Vyjadřují stav člověka. Kontrola chování a emocí by měla vycházet z individua, ne z vnějšku. Je lépe učit sebeřízení, vyjadřování sebe sama, sebekontrola, poznání sebe sama
Cíl Všechny exekutivní funkce vyžadují směřování k cíli Cíl krátkodobý, střednědobý, dlouhodobý Pomáhá modifikovat chování s cílem dosáhnou požadovaný výsledek Příklad: výuka angličtiny Kroky – s. 160