ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Úvod do biologie člověka
Obecná biologie.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
PLANKTON.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Rostliny.
Biologie 1.ročník.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Třídění organismů.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Biologické vědy.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
- zabývají se studiem živých soustav
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Obecné biologické principy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Název prezentace (DUMu): Buňky
Vyšší rostliny.
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Úvod do botaniky.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika.
Transkript prezentace:

ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví ve 21. století IVZ a vědy o životě ve studijním programu Učitelství pro 1. st. ZŠ: hledání a chápání souvislostí života prostřednictvím klíčových témat a slov BIOLOGIE Přednáška č.1 - 2 ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v systému živé přírody (pojmy: teorie vzniku života a vývoje člověka, systém živé přírody z pohledu člověka - systém uživatelský, biologický/taxonomický, ekologický - charakteristika člověka jako mnohobuněčného organismu, nebezpečí v přírodě pro člověka a využívání přírody člověkem) Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

IVZ III Člověk - příroda a společnost biologická a historická část obsah – biologická část (téma): I. Úvod: IVZ III (návaznost IVZ I, IVZ II a IVZ III) - povinné a volitelné předměty - návaznost k IVZ III - cíle, podmínky studia, literatura, zadání seminární práce u ZS1BK_IVZ3 Člověk mnohobuněčný živý organismus v systému živé přírody a, (Zopakovat z IVZ II a biologie člověka: Člověk v teoriích o vzniku a vývoji života ! Teorie evoluční. Člověk a základní podmínky života – limity života v přírodě. Projevy života u člověka: chemické složení, stavba buňky, tkání a orgánů člověka. Rozdíly u člověka a ostatních živých organismů (Zopakovat ze základů biologického učiva a biologie člověka). Metabolické procesy, genetika, adaptace a evoluce člověka ve srovnání s modelovými organismy v přírodě (na úrovni říší). Ontogeneze a fylogeneze člověka v přírodě. b, Člověk v systému živé přírody: třídění organismů biologické, ekologické a uživatelské II. Potrava a výživa v přírodě III. Jak se přenášejí informace v živé přírodě IV. Co ovlivňuje rovnováhu v přírodě ? V. Žádný biologický druh není v přírodě sám

IVZ III BIOLOGIE - cíle studia - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl dle věku vysvětlit žákům: Člověk jako mnohobuněčný organismus v přírodě 1, Vznik a vývoj života a člověka – přehled základních teorií o vzniku a vývoji života v přírodě, včetně teorie evoluční, teorie o vývoji člověka Student rozumí a umí vysvětlit pojmy a teorie v souvislosti s vývojem člověka: evoluce, adaptace, Oparin, Darwin (výročí), Haeckel (ontogeneze-fylogeneze), neodarwinismus 2, Podmínky prostředí ovlivňují vývoj života, tedy i člověka Student dokáže vysvětlit na příkladech: - podmínky abiotické a biotické - vliv na utváření a vývoj člověka - současné biologické třídění organismů dle vývoje a stavby těla (buňky) 3, Člověk – biologický druh v systému Student dokáže vysvětlit na modelových organismech pro základní vzdělávání - základní pojmy z taxonomie, popsat základní funkce a rozdíly modelových organismů jednotlivých říší v porovnání s člověkem, odvodit genetický základ, vliv prostředí a člověka. Správně vysvětlí a používá pojmy: varieta, odrůda, plemeno, rasa, genetické inženýrství. - buňka a organely rostlin, živočichů a hub, jejich funkce v přírodě a srovnání se člověkem jak funguje jednobuněčný a mnohobuněčný organismus, stavba a funkce organel a orgánů - charakteristika modelových organismů a jejich využití člověkem Student aplikuje základní principy třídění organismů dle užití, fenotypu, vývoje a genetypu

Úvod: BIOLOGICKÁ ČÁST IVZ III Povinné předměty – návaznost studia IVZ I – IVZ IV přednášky = 4 semestry: 1., 2., 3. semestr zakončen testem, 4.semestr - ZK Na přednášky IVZ v jednotlivých semestrech navazují povinná a volitelná cvičení: (Informace, obsah, podmínky studia a literatura viz IS PdF MU) Povinná cvičení: předměty biologické, navazující na přednášky IVZ: 1. semestr - Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie – cvičení - zápočet 2. semestr - volitelná přednáška a cvičení – ZS1BP_XXXX - zápočty – pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství jde o předměty povinné pod kódem Bi1BP_XXXX 3. semestr - Základy biologického učiva – kolokvium-zápočet (teorie z IVZ 1 + 2 +3 aplikovaná do cvičení) 4. semestr - Praktikum z biologie a pěstitelství – kolokvium-zápočet (teorie z IVZ 1+2+3+4 aplikovaná do cvičení) 5. semestr - Aplikovaná biologie – cvičení.- zápočet (teorie z IVZ 1+2+3+4+ cvičení aplikovaná do praxe v terénu)

1, - snadnější proniknutí do problematiky, Úvod: Volitelné předměty katedry biologie navazující na přednášky IVZ: ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA: s kódem ZS1BP_ZNXX, ZS1BK_ZNXX (1.-10. semestr) mají studentům umožnit: 1, - snadnější proniknutí do problematiky, - pokud studenti nemají dostatečné středoškolské znalosti z některé části učení o přírodě, požadované v povinných předmětech : (znalosti z mineralogie, geologie, fyziologie, genetiky, taxonomie, botaniky, zoologie, ekologie, aplikované biologie..) - napomáhají při realizaci seminárních prací 2, - zajímavou formou prohlubovat a rozšiřovat znalosti, praktické činnosti a dovednosti, požadované v povinných předmětech = aktivizující a alternativní formy a metody vzdělávání o přírodě pro zdraví 3 - profilaci studentů : s kódem Bi1BP_XXXX, Bi1BK_XXXX specializace Environmentální vzdělávání a pěstitelství ( = povinné absolvování předepsaných volitelných předmětů - viz IS MU)

Úvod: Literatura: Klíčová slova /viz tématické okruhy/ lze vyhledat v následujících publikacích: (pozn. doporučený studijní materiál je podtržen, ostatní publikace jsou alternativní) 1. Jelínek,J., a kol. : Biologie pro gymnázia, Olomouc: Olomouc, 2007, ISBN: 80-7185-2175. 2. Stockley,Corinne: Ilustrovaný přehled biologie, Ostrava: Blesk, 1994, ISBN:80-85606-32-1. 3. Stockley,Corinne: Ilustrovaná encyklopedie biologie, Havlíčkův Brod: Fragment, 2000. 4. Hančová,H., Vlková,I.: Biologie v kostce I, II, Praha: Fragment, 2002, ISBN 80-7200-341-0. jakékoliv středoškolské event. vysokoškolské učebnice biologie k vyhledání klíčových slov Další vhodná literatura : 5, Učebnice přírodopisu a biologie pro II. st. ZŠ a SŠ Kvasničková,D.a kol.: Přírodopis 5(6) roč., Fortuna, Praha 1993 Kvasničková,D.a kol.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 1, Fortuna, Praha 1994 Kvasničková,D.a kol.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 2, Fortuna, Praha 1995 Dobroruka,L.J. a kol.: Přírodopis , Scientia, Praha , 1998 aj. nebo velmi podrobná literatura: Rosypal, S. a kol. : Nový přehled biologie, Praha: Scientia, 2005, ISBN: 80-86960-23-4. Doplňující literatura : Čížková,J., Bradáčová,L.: Přehled živé přírody, Alter, Praha 1993 aj.

Podmínky života člověka: Abiotické a biotické (zopakovat IVZ II) ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v systému živé přírody Obsah 1.tématu : I. Návaznost: Člověk v teoriích o vzniku a vývoji života (návaznost na IVZII) Podmínky života člověka: Abiotické a biotické (zopakovat IVZ II) Člověk - projevy života (zopakovat IVZ II) II. Člověk mnohobuněčný organismus Teorie evoluční ! V r. 2009 je 200 let výročí narození Darwina a 150 let od vydání knihy „O původu druhů“ - Vliv změn základních podmínek života na dědičnost a proměnlivost organismů: Vývoj organismů od jednobuněčných po mnohobuněčné - Funkce a vývoj organel, orgánů, orgánových soustav a organismů - Adaptace: metabolismus (výživa a získávání potravy), místo k žití (smysly a dorozumívání, útočiště a pohyb, útok a obrana), rozmnožování a ontogeneze (návaznost na Základy biologického učiva) III. Člověk v systému živé přírody Evoluce, adaptace a vliv člověka na vznik a zánik organismů

Člověk mnohobuněčný živý organismus VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA - teorie (viz IVZ II) Představy člověka o tom, co je život (odkud se vzal, jak vznikla příroda a rozmanité tvary organismů, včetně člověka, proč jsou takové a jak se mění), jsou poznamenány úrovní společenského vědomí určité doby. TEORIE: 1, SAMOPLOZENÍ – naivní abiogeneze (od starověku – 19. stol., vyvrátil L. Pasteur) - V přírodě vše podléhá principu účelnosti (Aristoteles) - Živé organismy vznikají nejen množením organismů předchozí generace, ale také z anorganických látek. (př. komáři se líhnou z tlejícího bahna) 2, IDEALISTICKÉ – NÁBOŽENSKÉ - Příčinou života je myšlenka – idea, na jejímž základě se tvoří hmota – materie 3, PARSPERMICKÁ - Kosmozoa – zárodky života v kosmickém prostoru – v přijatelných podmínkách se „zabydlují a zdokonalují“ 4, MATERIALISTICKÉ - teorie EVOLUČNÍ: - vyvíjí se hmota - její organizací vzniká myšlenka

PODMÍNKY ŽIVOTA ČLOVĚKA – faktory: Neživotné (neživá příroda) = ABIOTICKÉ (světlo, teplo, voda, vzduch, živiny) Životné (živá příroda) = BIOTICKÉ (organismy a vztahy mezi nimi) Společně vytvářejí MAKROKLIMA Prostředí je jednotou abiotických a biotických faktorů, které umožňují člověku život a které přímo či nepřímo na živé soustavy působí. Každý organismus je na své životní prostředí vázán především nezbytnou podmínkou své existence – metabolismem. Na změněné podmínky života se organismy adaptují. V různorodém prostředí se vyvíjejí různé formy organismů rasy.

Systém živé přírody z pohledu člověka systém biologický (taxonomický), ekologický a uživatelský Třídění BIOLOGICKÉ – dle stavby těla a projevů života: základní taxonometrická jednotka je biologický druh Třídění EKOLOGICKÉ – dle vztahů a funkce v přírodě př. producent, konzument, destruent v potravních řetězcích Třídění UŽIVATELSKÉ - různé, dle užití a specializace člověka, př. třídění valeologické, pěstitelské, farmaceutické aj. (viz cvičení PAEK)

ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v biologickém systému živé přírody TAXONOMIE („systematika“) ORGANISMŮ (TŘÍDĚNÍ = KLASIFIKACE) SOUSTAVA – SYSTÉM: HIERARCHICKÁ KLASIFIKACE je soustava kategorií různé úrovně, do nichž se zařazují taxony. Za základ pro třídění organismů byla vzata evoluce buňky, dnes stavba DNA a RNA KATEGORIE ZÁKLADNÍ – DO NICHŽ je KAŽDÝ ORGANISMUS ZAŘAZEN: ŘÍŠE př. rostliny, živočichové….. KMEN – pouze u živočichů – př. strunatci (v botanice a mykologii kategorie dodatečná) ODDĚLENÍ – pouze u rostlin – př. krytosemenné ( v zoologii dodatečná) TŘÍDA př. rostliny dvouděložné, hmyz ŘÁD př. rostliny růžokvěté, motýly ČELEĎ př. rostliny růžovité, běláskovití ROD př. růže, bělásek DRUH př. růže šípková (Rosa canina), (L) bělásek zelný Kategorie doplňkové: – vytváří se z kategorií základních, pevné místo v hierarchii – př. NADŘÁD Kategorie dodatečné: – nejsou odvozené od základních – př . Varieta, odrůda, plemeno

PŘIROZENÝ SYSTÉM ŽIVÉ PŘÍRODY NADŘÍŠE: Nebuněční (Subcelulata) př. Viry, priony NADŘÍŠE: Prvojaderní (Prokaryota) ŘÍŠE Praorganismy (Archea ) př. Archeobakterie ŘÍŠE Prvobuněční (Protocelulata) př. Bakterie NADŘÍŠE: Jaderní (Eukaryota) ŘÍŠE ROSTLINY (PLANTAE) podříše Nižší rostliny (Protobionta) podříše Vyšší rostliny (Carmobionta) ŘÍŠE HOUBY (FUNGI) ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ (ANIMALIA) podříše Prvoci (Protozoa) podříše Mnohobuněční (Polycytozoa, Metazoa) ČLOVĚK (Homo sapiens) Dú: ZOPAKOVAT IVZ II BUŇKA, GENETIKA !!! Nezbytné pro další porozumění souvislostí!!

EVOLUCE ROSTLIN – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ = třídění rostlin: Současné biologické třídění organismů dle vývoje a stavby těla (buňky) EVOLUCE ROSTLIN – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ = třídění rostlin: stélka = jednobuněčné a mnohobuněčné = dříve: nižší rostliny (nelze rozlišit orgány) s přechodem na souš vývoj pletiv, umožňujících příjem a přeměnu živin, a vznik orgánů dříve: vyšší rostliny 1, Vývoj žilnatiny cévnaté 2, Vývoj kořenů a listů výtrusné Mechorosty, kapraďorosty: mechy, kapradiny, přesličky 3, Vývoj semen v šiškách nahosemenné jehličnany 4, Vývoj semen na plodolistech krytosemenné 5, Vývoj květů dvouděložné, jednoděložné Druhotný přesun rostlin kvetoucích do vodního prostředí

Současné biologické třídění organismů dle vývoje a stavby těla (buňky) EVOLUCE ŽIVOČICHŮ – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ = třídění stélka - jednobuněční, mnohobuněční - nižší organismy (nelze rozlišit orgány) s přechodem na souš vývoj tkání, umožňující příjem a přeměnu živin a vznik orgánů vyšší živočichové: doplňte si dle základů biologického učiva! 1, Trávicí dutina 2, Vývoj tělní dutiny 3, složitá vnitřní stavba 4, článkované tělo 5,ztráta vnějšího obalu 6, vývoj končetin Druhotný přesun vyšších organismů do vodního prostředí

EVOLUCE ČLOVĚKA – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ: 1, Afrika - hominidní předek Australopithecus - žil asi před 3,5 - 3,8 milióny let 2, Afrika - Homo habilis - člověk zručný - žil asi před 1,9 - 2,1 milióny let 3, Homo erectus - člověk vzpřímený - žil asi před 0,3 - 1,6 miliónů let 4, Homo sapiens - Neandrtálský člověk - žil asi před 30 – 100 tisíci lety 5, Homo sapiens, sapiens - člověk moudrý – žije dosud a je moudrý?

(viz cv. Základy biologického učiva) ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS stavba buňky, orgány a orgánové soustavy Stavba buňky a základní rozdíly ve stavbě buněk organismů uvedených říší (viz cv. Základy biologického učiva) Základní buněčné organely eukaryot a jejich funkce (buněčná stěna, cytoplazma, jádro, vakuoly - lyzozomy, mitochondrie, endoplasmatické retikulum, plastidy (viz cv. Základy biologického učiva) Stavba organismů : jednobuněční a mnohobuněční – buňka stélka, diferencované buňky - pletiva a tkáně, orgány, orgánové soustavy (viz cv. Základy biologického učiva)

KLÍČOVÁ SLOVA: Tématický okruh: ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v systému živé přírody Člověk, vznik a vývoj života – evoluční teorie Zopakovat a navázat na IVZ II! - člověk ve vývoji organismů - umět vysvětlit souvislosti: evoluční teorie, Oparin, Darwin (v r. 2009 výročí 200 let od narození a 150 let od vydání knihy „ O původu druhů“) , Haeckelův zákon , neodarwinismus. - charakteristické etapy vývoje rostlin, živočichů až po člověka Podmínky života člověka Zopakovat a navázat na IVZ II!) - podmínky abiotické a biotické – adaptace a vývoj organismů Člověk – biologický druh v systému přírody - základy biologické klasifikace a systematiky - současné biologické třídění organismů jednobuněčné a mnohobuněčné organismy, stavba a funkce orgánů - charakteristika modelových organismů a jejich využití člověkem - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl vysvětlit žákům

KONEC DĚKUJI ZA POZORNOST, PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková