Plánování a organizace veřejné dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy O pohybu 2.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Grafikon vlakové dopravy
Dopravní situace 17 Odbočka na parkoviště u nádraží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Dispečerské řízení pražského metra
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dopravní situace 6 křižovatka Palackého - Náměstí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Grafické znázornění pohybu
Slovní úlohy o pohybu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Konstrukce tečen pomocí Thaletovy kružnice
Navrhování dopravní obsluhy ve městě
1 Slovní úlohy o pohybu úvod Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Princip zabezpečení vlakové dopravy Ing. Karel Zíka
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sss vytvořená v Zoneru Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné.
1 Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Nákresný jízdní řád Grafické znázornění jízdy vlaku v nákresném jízdním řádu NJŘ = grafické znázornění časových poloh - jízdy vlaků na dané.
Lineární funkce v praxi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dopravní charakteristiky
Základní výpočty v silniční nákladní dopravě II Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Princip zabezpečení vlakové dopravy
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Setkání s dopravci, Praha, 25. a
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Fyzika – vyhledávání hodnot z grafů.
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Hra ke zopakování nebo procvičování učiva
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek – 2. část
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Převody jednotek času – 2. část
Transkript prezentace:

Plánování a organizace veřejné dopravy Grafikon dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Grafikon dopravy (GD) grafikon vlakové dopravy (GVD) Grafikon je základní plán pro organizaci a řízení dopravy, který určuje celkový rozsah dopravy, časové rozložení a průběh jízdy jednotlivých spojů. Je to nákresný jízdní řád, který slouží jako podklad k tvorbě tabulkových jízdních řádů. Lze ho sestrojovat pro jakýkoliv provoz (železniční, autobusový, tramvajový, trolejbusový…).

Základem grafikonu je síť, která je tvořena: časovou osou (osa x) osou vzdálenosti (osa y). Do této sítě se pak zakreslují průběhy jízd jednotlivých spojů.

y A B C d zast. E F x 6 odjezd z A v 6:15 7 8 příjezd do B v 6:20 Km A 5 příjezd do B v 6:20 3 B odjezd z B v 6:21 průjezd v B v 7:04 7 1 4 6 7 číslo spoje 8502 652 1 7 C 2 3 6 2 d zast. 6 8503 7 4 2 7 E 3 1 3 4 4 F x

6 7 8 Km A 5 8 8 3 B 3 7 4 1 4 4 6 7 8502 652 4 7 C 1 7 2 3 6 8 2 d zast. 6 8503 7 4 8504 653 2 7 8 E 7 3 1 3 9 4 4 F 6

podle vzájemného poměru rychlostí vlaků Typy grafikonů: podle počtu kolejí jednokolejný dvoukolejný (případně vícekolejný) podle vzájemného poměru rychlostí vlaků rovnoběžný (např. metro, tramvaje) – všechny spoje mají stejný průběh jízdy nerovnoběžný (např. železniční) – spoje mají rozdílný průběh jízdy

podle časového rozložení spojů taktový – spoje jezdí v pravidelném intervalu (např. po 30 minutách) netaktový – spoje nejezdí v pravidelném intervalu smíšený – některé spoje jezdí v pravidelném intervalu, některé jezdí mimo tento interval podle období platnosti základní – pro běžný pravidelný provoz alternativní – pro určité dny či určitá období (např. prázdninový) výlukový – pro období plánované výluky

Náležitosti grafikonu: název tratě, označení linky nebo jiné označení seznam jednotlivých stanic a zastávek síť (dráha – čas) technické uspořádání tratě (umístění nástupišť, počet kolejí) doplňující vysvětlivky průběhy jízd vlaků, včetně označení jednotlivých spojů, mohou být uvedeny i konkrétní časy příjezdů a odjezdů v městské dopravě také znázornění oběhů vozidel

Software na tvorbu grafikonů Programy na tvorbu grafikonů vycházejí z principu ručně kresleného grafikonu. Do programu musí být zadány údaje: relativně stálé (mění se pouze občas a obvykle částečně) – např. počet zastávek, vzdálenosti, max. rychlost, sklonové poměry o konkrétních spojích (mohou se měnit, záleží na konstruktérovi grafikonu a požadavcích na jízdní řád) – např. čas odjezdu, linkový interval, doba pobytu v zastávce

Údaje pro konstrukci grafikonů MHD údaje o vzdálenosti mezi zastávkami (stanicemi) údaje o dobách jízdy mezi zastávkami - obvykle z chronometrážní karty údaje jednotlivých spojů – čas odjezdu, doba pobytu, linkový interval Železniční údaje o vzdálenosti mezi zastávkami (stanicemi) údaje o trati – počet kolejí, sklony, max. rychlosti, omezené rychlosti… údaje o používaných vozidlech – druhy vozidel jízdní charakteristika, hmotnost vozů, max. rychlost údaje jednotlivých spojů – čas odjezdu, doba pobytu, linkový interval

Na následujícím snímku je ukázka jednoduché chronometrážní karty fiktivní trasy městské linky.

kumulovaná jízdní doba [min] kumulovaná vzdálenost [m] název zastávky jízdní doba [min] kumulovaná jízdní doba [min] vzdálenost [m] kumulovaná vzdálenost [m] Lihovar Kolbenova 2 350 Lipová 4 298 648 Havlíčkova 6 312 960 Karlova 1 7 215 1 175 Hlavní nádraží 9 265 1 440 Muzeum 11 210 1 650 Náměstí TGM 12 178 1 828 Karoliny Světlé 14 280 2 108 Pod Hradem 16 310 2 418 Pražská 3 19 386 2 804 Kateřinky 22 411 3 215 U vozovny 24 315 3 530

Oběhy vozidel Oběh vozidla je práce vykonaná konkrétním vozidlem během jednoho nasazení do provozu (od výjezdu po zatažení) při plnění grafikonu dopravy. Základní fáze oběhu se skládá ze čtyř částí: jízda z výchozí do koncové zastávky obrat v koncové zastávce jízda z koncové do výchozí zastávky obrat ve výchozí zastávce

dráha čas t1 t2 t3 t4

T = t1 + t2 + t3 + t4 Oběžná doba T je doba trvání základní fáze oběhu Na plánování oběhů vozidel má vliv: oběžná doba linkový interval obratové doby v koncových zastávkách technologie dopravy disponibilní počet vozidel

Potřebný počet vozidel k obsluze linky Potřebný počet vozidel určíme z grafikonu jako počet tzv. pořadí, ale můžeme ho zjistit ještě před konstrukcí grafikonu pomocí vzorce p = T : li p … potřebný počet vozidel pro konkrétní linku T … oběžná doba li … linkový interval Pokud je výsledek s desetinným číslem, zaokrouhluje se na celé vyšší číslo.

Potřebný počet vozidel musíme ale ještě navýšit o: záložní vozidla (pro případ vzniklých mimořádností) správkové procento (pro zajištění pravidelných a plynulých prohlídek a údržby vozidel)

Grafikon oběhu souprav (GOS) GOS znázorňuje dobu nasazení vozidla v příslušném oběhu (pořadí). Aby měly soupravy přibližně stejný proběh kilometrů, jsou nasazovány každý den do jiného čísla pořadí. Na následujícím snímku je ukázka grafikonu oběhu souprav s vysvětlením údajů.

druhý den jede souprava v dalším pořadí (oběhu) čas (celá hodina) 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 6:10 4:20 10:30 1 druhý den jede souprava v dalším pořadí (oběhu) 5:46 3:14 9:00 13:02 2 4:15 8:25 12:40 3 4:57 4:27 9:24 13:20 4 časový údaj nasazení vozidla od výjezdu po zatažení 4:31 4:17 8:48 5 pořadí 5:00 12:53 7:53 6 zatažení ve 12:53 výjezd v 5:00