22/04/20151 Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo- hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Advertisements

Styly, záhlaví a zápatí, oddíly
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole.
Ukázková data grafická jsou majetkem IMIP. Popisná data jsou fiktivní.
Úvod do programování v prostředí Windows
Události (1) Členy třídy umožňující objektu nebo třídě reagovat na zprávy (události) Program může definovat metody, které mají za úkol zpracovat příchozí.
Formuláře Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Použití formulářů: Použití formulářů: Blog Blog Uživatelské.
ÚVOD DO CPP 7 Dědičnost - pokračování
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_13.
Základy práce s počítačem – lekce I. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Ing.Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Podmíněné vykonávání a rozvětvení. Co je to? Podmíněné vykonávání = nechceme provést všechny příkazy, chceme určité části kódu něčím podmínit Rozvětvení.
C# - Exceptions (výjimky)
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Uživatelská dialogová okna
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
Textový procesor (MS Word)
C# - prvky UI – vlastnosti a události Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Word – Struktura dokumentu
Power Point– popis prostředí
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Martina Braunerová.  nejdůležitější program v počítači  umožňuje všem ostatním programům fungovat  prostředník mezi počítačem a uživatelem.
VISUAL BASIC PRALG. 19. Chyby a ladění programu Kompilační chyby - chybná syntaxe, neexistující objekt, chybný parametr,... Run-time chyby - dochází k.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Textový procesor (MS Word) Ing. Jan Roubíček. Práce s dokumenty VY_32_INOVACE_10_2_02_AP.
Moduly ECDL M3_Word - prostředí
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Práce s okny VY_32_INOVACE_10_1_02_AP.
Vzdálená správa Tomáš Kalný.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Windows Presentation Foundation Ovládací prvky. Ovládací prvky Všechny standardní prvky jsou dostupné a některé nové Třídy jsou společné pro WPF System.Windows.Controls,
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
Tvorba procedur ve VBA Microsoft Excel
WORD Vkládání obrázků. Pokud potřebujete doplnit své dokumenty o obrázky, není to pro Word žádný problém. Tyto obrázky můžete libovolně vkládat do dokumentu.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Úvod do práce ve Windows Autor: Mgr. Aleš Kozák.
30/07/20151 Standardní dialogy (1) Třídy reprezentující standardní modální dialo- gová okna pro často prováděné operace: –otevření souboru ( OpenFileDialog.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
31/07/20151 Uživatelské rozhraní (13) Pro standardní akce používat standardní dia- logová okna: –otevření souboru – OpenFileDialog –uložení souboru – SaveFileDialog.
Delphi – práce se základními komponentami (1. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008A Orbis pictus 21. století.
WINDOWS Základní popis a údržba operačních systémů.
Delphi – práce se základními komponentami (2. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008B Orbis pictus 21. století.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Grafická úprava sestavy Access (15). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Informační a komunikační technologie 11. WIN - pracovní plocha Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET
Přepínání mezi programy
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Vypracoval-Matěj Šmíd
Dialogová okna (1) Realizována pomocí třídy Form
Delphi – Práce s formuláři
OKNa/ práce s oknem ve windows
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ovládací prvky (1) Ovládací prvky jsou ve WPF reprezentovány třídami (podobně jako ve Windows Forms) Lze je rozdělit do následujících skupin: tlačítka:
Uživatelské rozhraní (1)
Windows Forms Rozhraní pro programování grafických apli-kací
Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo-hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit programy robustnější.
Návrhový vzor Flyweight
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Programování v prostředí Borland Delphi
Cyklus for (1) Obecný tvar: for (výraz1; výraz2; výraz3) příkaz
Transkript prezentace:

22/04/20151 Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo- hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit programy robustnější tím, že jsou rozšířeny o schopnosti správy chyb vzniklých na úrovni aplikace nebo ope- račního systému V jazyku C# jsou všechny výjimky instancí třídy Exception nebo jejich následníků

22/04/20152 Výjimky (2) Mechanismus výjimek je v jazyce C# založen na klíčových slovech: –try : vymezuje začátek chráněného bloku kódu jestliže nějaká operace v tomto bloku způsobí výjimku, pak je okamžitě řízení předáno do bloku, který je umí- stěný za klíčovým slovem catch –catch : slouží k zápisu bloku, který se provede jestliže ve sdruženém chráněném bloku dojde ke vzniku výjimky po bloku try může následovat více bloků catch, z nichž každý slouží pro ošetření specifického typu výjimky

22/04/20153 Výjimky (3) blok catch se zapisuje ve tvaru: catch (typ_výjimky proměnná) { ošetření výjimky } proměnná obsahuje objekt vyjadřující podrobné úda- je o vzniklé výjimce (např. vlastnost Message obsa- huje textový popis chyby, která způsobila výjimku) poznámka: –proměnná může být v zápisu bloku catch vynechána –finally : udává volitelný blok používaný většinou k uvolnění zdrojů alokovaných v bloku try

22/04/20154 Výjimky (4) příkazy v tomto bloku jsou vykonány vždy, tzn. v pří- padě výskytu výjimky i v případě normálního prove- dení –throw : slouží k vyvolání výjimky Jestliže při provádění příkazů v bloku try dojde ke vzniku výjimky, které neodpovídá žádný blok catch, potom: –metoda, v níž byl použitý blok try je ukončena a řízení se vrátí do volající metody –jestliže volající metoda používá blok try, pak se hledá ošetření výjimky v blocích catch tohoto bloku try

22/04/20155 Výjimky (5) –jestliže volající metoda nepoužívá blok try nebo nedefinuje odpovídající ošetření v bloku catch, pak je volající metoda ukončena řízení se vrací její volající metodě, kde se celý proces opakuje –pokud je nakonec nalezeno ošetření vzniklé vý- jimky, tak se provedou příkazy popsané v přísluš- ném bloku catch a poté se pokračuje prvním příkazem za blokem catch v metodě, která vý- jimku zachytila –není-li nikde nalezeno ošetření vzniklé výjimky, pak je program ukončen

22/04/20156 Částečné třídy (1) Jazyk C# dovoluje rozdělit zdrojový kód tří- dy do více samostatných souborů Používáno velmi často při tvorbě aplikací vy- užívajících rozhraní Windows Forms nebo Windows Presentation Foundation (WPF): –část zdrojového kódu třídy, kterou programátor může ručně upravovat, je uložena v souboru od- děleném od kódu, který generuje přímo Visual Studio Jestliže je třída rozdělena do více souborů, musí jednotlivé části třídy (v každém soubo- ru) být označeny klíčovým slovem partial

22/04/20157 Částečné třídy (2) Příklad (uloženo např. v souboru Prog1.cs ): partial class Ctverec { private int strana; public Ctverec(int pocatecniStrana) { strana = pocatecniStrana; } public int GetStrana() { return strana; } }

22/04/20158 Částečné třídy (3) Příklad (uloženo např. v souboru Prog2.cs ): partial class Ctverec { public int UrciObsah() { return strana*strana; } public int UrciObvod() { return 4*strana; } }

22/04/20159 Windows Forms Rozhraní pro programování grafických apli- kací Součást MS.NET Framework Poskytuje sadu tříd umožňujících přístup ke standardním ovládacím prvkům operačního systému MS Windows (okno, tlačítko, menu, editační prvek atd.) Aplikace psané pomocí Windows Forms jsou událostmi řízené

22/04/ Hierarchie tříd Object MarshalByRefObject Component Control ScrollableControl ContainerControl Form ButtonBase Button CheckBox RadioButton Label TextBoxBase TextBox ListControl ComboBox ListBox ScrollBar StatusBar PictureBox ToolBar 3 3 Menu ContextMenu Application MessageBox MainMenu MenuItem 2 2 Graphics

22/04/ Třída Application (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Poskytuje metody, vlastnosti a události umož- ňující řídit běh aplikace Všechny členy třídy Application jsou sta- tické Poznámka: –třída Application je definována s modifikáto- rem sealed  není možné definovat třídu, která by byla jejím potomkem

22/04/ Třída Application (2) Vlastnosti: –ExecutablePath : vrací název souboru (včetně cesty), který spustil ap- likaci –OpenForms : vrací kolekci otevřených formulářů, které aplikace vlastní –StartupPath : vrací cestu k souboru, který spustil aplikaci (bez jmé- na souboru)

22/04/ Třída Application (3) Metody: –Restart : ukončí aplikaci a provede její opětovné spuštění –Run : zahájí standardní cyklus očekávající příchod zprávy (události) je-li jejím parametrem formulář (okno), pak se pro- vede jeho zobrazení a metoda Run nevrátí řízení, do- kud daný formulář není uzavřen typicky používána pro zobrazení hlavního okna apli- kace

22/04/ Třída Control (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Základní třída pro ovládací prvky systému MS Windows (komponenty s vizuální repre- zentací), např.: –formuláře (okna) –tlačítka –editační pole –rolovací lišty Implementuje základní podporu pro odpoví- dající objekty

22/04/ Třída Control (2) Vlastnosti: –BackColor : udává barvu pozadí ovládacího prvku –BackgroundImage : specifikuje obrázek zobrazený na pozadí ovládacího prvku (*.gif, *.jpg, *.bmp, *.wmf, *.png) –ClientSize : udává velikost (výšku a šířku) klientské části ovláda- cího prvku –ContextMenuStrip : určuje kontextové menu zobrazené když uživatel stiskne pravé tlačítko myši

22/04/ Třída Control (3) –Cursor : určuje kurzor myši, který bude nad ovládacím prv- kem použitý –Enabled : udává, zda je ovládací prvek aktivní nebo nikoliv (grayed) –Focused : zjišťuje, zda má ovládací prvek vstupní zaměření (focus) –Font : specifikuje font textu použitého v ovládacím prvku –ForeColor : určuje barvu popředí ovládacího prvku (např. u tla- čítka se jedná o barvu textu) –Handle : vrací popisovač (handle) daného ovládacího prvku

22/04/ Třída Control (4) –Height : výška ovládacího prvku –Left : x-ová souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku –Location : souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku –Name : jedinečné jméno ovládacího prvku –Size : výška a šířka ovládacího prvku –TabIndex : určuje pořadí komponenty, ve kterém při stisku klá- vesy TAB získává vstupní zaměření (focus)

22/04/ Třída Control (5) –TabStop : určuje, zda uživatel může ovládací prvek vybrat po- mocí klávesy TAB –Text : specifikuje text (titulek) ovládacího prvku –Top : y-ová souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku –Visible : udává, zda je (není) ovládací prvek viditelný –Width : šířka ovládacího prvku Metody: –Focus : nastavuje ovládacímu prvku vstupní zaměření (focus)

22/04/ Třída Control (6) –Hide : skryje ovládací prvek ekvivalentní nastavení vlastnosti Visible na hod- notu false –Invalidate : dává požadavek na překreslení ovládacího prvku –Refresh : vynucuje překreslení ovládacího prvku (ekvivalentní vyvolání metod Invalidate + Update ) –Show : učiní ovládací prvek viditelný ekvivalentní nastavení vlastnosti Visible na hod- notu true

22/04/ Třída Control (7) –Update : provede překreslení ovládacího prvku (pouze pokud byl předtím dán požadavek pomocí Invalidate ) Události: –Click : dojde k ní při klepnutí primárním (levým) tlačítkem na ovládací prvek –DoubleClick : dojde k ní při double-clicku primárním (levým) tla- čítkem myši na ovládací prvek –Enter : dojde k ní v době, kdy je ovládací prvek aktivován

22/04/ Třída Control (8) –KeyPress : dojde k ní při stisku klávesy a je poslána ovládacímu prvku mající vstupní zaměření (focus) je vyvolána pouze v případě, že se jedná o klávesu reprezentující znak pro klávesy, které nereprezentují znak je zapotřebí provést obsluhu události KeyDown, popř. KeyUp –Leave : nastává v okamžiku, kdy vstupní zaměření opouští ovládací prvek –MouseDown : dojde k ní když kurzor myši je nad ovládacím prv- kem a je proveden stisk některého tlačítka myši

22/04/ Třída Control (9) –MouseMove : dojde k ní při pohnutí myší nad ovládacím prvkem –MouseUp : dojde k ní když kurzor myši je nad ovládacím prvkem a je provedeno uvolnění stisknutého tlačítka myši –Paint : dojde k ní v době, kdy je ovládací prvek překreslo- ván –Resize : nastává v okamžiku, kdy se u ovládacího prvku mění jeho velikost –TextChanged : dojde k ní při změně textu ovládacího prvku

22/04/ Třída Form (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentuje standardní okna (formuláře) aplikace Třída Form může být využita pro vytvoření a správu např.: –hlavního okna aplikace –dialogových oken –oken pro aplikace MDI (Multiple Document Interface)

22/04/ Třída Form (2) Vlastnosti: –AcceptButton : specifikuje tlačítko v okně, které je stisknuto v okam- žiku, kdy uživatel stiskne klávesu Enter –ActiveControl : nastavuje (zjišťuje), který ovládací prvek v okně bude mít (má) vstupní zaměření (focus) zděděno od třídy ContainerControl –ActiveForm : vrací aktuální (aktivní) formulář aplikace –ActiveMdiChild : vrací aktuální (aktivní) formulář v aplikaci MDI

22/04/ Třída Form (3) –CancelButton : specifikuje tlačítko v okně, které je stisknuto v okam- žiku, kdy uživatel stiskne klávesu Esc –ControlBox : specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobra- zená ikona se systémovým menu –FormBorderStyle : udává vzhled a chování okraje okna (např. Sizable FixedSingle, Fixed3D, FixedDialog ) –HelpButton : specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobra- zeno tlačítko pro nápovědu –Icon : specifikuje ikonu formuláře (okna) – *.ico

22/04/ Třída Form (4) –KeyPreview : určuje, zda má formulář přijímat stisknuté klávesy dříve než ovládací prvek mající vstupní zaměření (focus) –MainMenuStrip : specifikuje hlavní menu formuláře (okna) –MaximizeBox : specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobrazeno tlačítko pro maximalizaci –MinimizeBox : specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobrazeno tlačítko pro minimalizaci –StartPosition : určuje počáteční pozici okna (např. CenterScreen, Manual, WindowsDefaultLocation )

22/04/ Třída Form (5) –WindowState : udává stav okna ( Normal, Minimized, Maximized ) Metody: –Activate : aktivuje okno (předává mu vstupní zaměření) –Close : provede uzavření okna –LayoutMdi : uspořádá dceřiná okna aplikace MDI ( Cascade, TileHorizontal, TileVertical, ArrangeIcons ) –ShowDialog : zobrazí okno jako modální dialogové okno

22/04/ Třída Form (6) Události: –Activated : vzniká v době, kdy se formulář (okno) stává aktivním –Deactivate : vzniká při deaktivaci okna (ztrátě vstupního zaměření) –FormClose : nastává poté, kdy je formulář (okno) uzavřen –FormClosing : nastává v okamžiku, kdy se formulář (okno) uzavírá –Load : nastává před prvním zobrazením okna –Shown : nastane, když je okno poprvé zobrazeno