Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní statistické pojmy
Advertisements

Statistická indukce Teorie odhadu.
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Filtry Prezentace Petra Vlachová. Zadání: Ředitel Spolany, akciové společnosti, získal od svých stálých zákazníku možnost rekreace. Pan Sýkora chce.
ZÁKLADY EKONOMETRIE 2. cvičení KLRM
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
DalšíPředchozíTÉMA: M. K a d l e c o v á M. K a d l e c o v á.
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha Slovenská demografická konference SMOLENICE 4.5. – Demografické chování.
Odhady parametrů základního souboru
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základy pedagogické metodologie
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Základy statistické indukce Základní soubor, náhodný výběr Základní statistický soubor (stručněji základní soubor) je statistický soubor, z něhož pořizujeme.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Užití poměru (graficky)
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (3)
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základy pedagogické metodologie
Statistické odhady (inference) Výběr Nepotřebujeme sníst celého vola jenom proto, abychom poznali, že to jde ztuha. Samuel Johnson (anglický básník a.
Aplikovaná statistika 2. Veronika Svobodová
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Inferenční statistika - úvod
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Hromadná korespondence 2 Word Předmět: Informační a komunikační technologie Autor: Milan Franek.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Některá rozdělení náhodných veličin
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Definiční obor a obor hodnot
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Induktivní statistika
- váhy jednotlivých studií
Odhady parametrů základního souboru
Induktivní statistika
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Základy pedagogické metodologie
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÝ SOUBOR

výběr vzorku VZOREK: skupina jednotek, které skutečně pozorujeme “POPULACE: (neboli základní soubor) je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné“ (Disman 2002 s. 93) „Náš stěžejní úkol je najít postup, aby výsledky, které získáme na vzorku, byly co nejvíce podobné těm, které bychom získali na celé populaci.“ (Disman 2002 s. 93) „Abychom byli schopni z chování vzorku předpovídat chování populace, musí struktura vzorku imitovat složení populace tak přesně, jak je to jen možné.“ (Disman 2002 s. 94)

pokuste se vymyslet příklady populace

VÝBĚROVÝ SOUBOR Výběrový soubor reprezentuje základní soubor vlastnosti základního souboru (ty neznáme, ale chtěli bychom je poznat) nazýváme parametry vlastnosti výběrového souboru (ty zkoumáme), nazýváme statistiky (nebo výběrové charakteristiky). Z nich usuzujeme na parametry. Hlavní statistické údaje o základním souboru občanů české republiky obsahuje Statistická ročenka ČR (Údaje o školství zahrnuje Statistická ročenka školství)

NÁHODNÝ VÝBĚR Nejlepší výběrový soubor je takový, který dobře reprezentuje základní soubor - je jeho zmenšeninou, má všechny jeho podstatné charakteristiky Náhodný výběr velmi dobře reprezentuje základní soubor U náhodného výběru má každý člověk ze základního souboru stejnou šanci být vybrán jako jiný člověk

vybíráme výběrový soubor

tabulka náhodných čísel Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. 1. každému žáku přiřadíme číslo

tabulka náhodných čísel Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. 1. každému žáku přiřadíme číslo 2. náhodně vybereme v tabulce náhodných čísel 1 číslo (číslo je čtyřciferné a my máme jen trojciferná čísla - nevadí, první číslici ignorujeme pozor, může se nám stát, že vybereme číslo větší než 650 (např. 780), pak toto číslo ignorujeme a jdeme o řádek níž...

tabulka náhodných čísel Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. 1. každému žáku přiřadíme číslo 2. náhodně vybereme v tabulce náhodných čísel 1 číslo (číslo je čtyřciferné a my máme jen trojciferná čísla - nevadí, první číslici ignorujeme pozor, může se nám stát, že vybereme číslo větší než 650 (např. 780), pak toto číslo ignorujeme a jdeme o řádek níž... 3. postupujeme po řádku níž a vhodná čísla (1- 650) zapisujeme, dokud jich nemáme 10.

tabulka náhodných čísel Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. 1. každému žáku přiřadíme číslo 2. náhodně vybereme v tabulce náhodných čísel 1 číslo (číslo je čtyřciferné a my máme jen trojciferná čísla - nevadí, první číslici ignorujeme pozor, může se nám stát, že vybereme číslo větší než 650 (např. 780), pak toto číslo ignorujeme a jdeme o řádek níž... 3. postupujeme po řádku níž a vhodná čísla (1- 650) zapisujeme, dokud jich nemáme 10. 4. 10 vybraných čísel odpovídá našim 10ti vybraných žákům

Vyberte 10 náhodných čísel z části tabulky náhodných čísel (začněte „jakoby náhodou“ u prvního)

vybranná čísla „Náhodou“ jsme začali hned na začátku číslem 1315 vybranná čísla žáků byla: 315; 558; 309; 493; 267; 10; 422; 381; 579; 36

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně