1 VIKBA32 Informační vzdělávání Příklady z praxe Mgr. Jan Zikuška15.3. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Informační gramotnost na středních školách
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Výzkumný záměr Kontrolní den prosinec 2006 Vedoucí řešitel projektu: PhDr. Milada Švecová Projekt č.
Bibliotheca academica, Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2010 Fakulta sociálních studií MU, Brno, 2.–3. listopad 2010 Výsledky průzkumu informačního.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
OBOROVÁ BRÁNA PRÁVO Právnická fakulta UK Květa Hartmanová České oborové brány – současný stav a výhled, , NTK.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Technická 2896/ Brno tel.: fax: Ústav jazyků
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Citace, citování Plagiátorství
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Informační vzdělávání na VŠ: aktivity v roce 2005/2006 Výsledky dotazníkového šetření Eva Dohnálková, Hana Landová, Jana Liptáková.
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
Zvyšování kompetencí ….knihovníků, studentů, akademických pracovníků PhDr. Miloslava FAITOVÁ Ing. Barbora KATOLICKÁ Mgr. Zdeňka FIRSTOVÁ Plzeň
Komise v roce 2008 Seminář IVIG, 25. září 2008 Ludmila Tichá, ČVUT v Praze Fakulta strojní, Ústřední
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
EU - V PRAXI Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
CZ / /0003 Digitalizace – digitální vysílání jako nová technologie a nový trh Hermes o.s. Czech Digital Group, Newton College Jan Vávra,
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Výroční zpráva za rok 2014 Vysokoškolské vzdělávací programy Bakalářské studium Magisterské studium Studijní obor Ekonomika – řízení lidských zdrojů.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Informační vzdělávání: téma pro adepty knihovnictví na ÚISK FF UK Hana Landová ÚISK FF UK & ČZU v Praze IVIG 2006,
Činnost komise IVIG v roce 2003 CPVŠ 2003, Hradec Králové, Ludmila Tichá
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Projekt ERNIE Moravská zemská knihovna Mgr. Jan Lidmila.
Tvorba e-learningové aplikace pro výuku obchodního práva na oborech s ekonomickým zaměřením Jindřiška Šedová a kol. Masarykova universita Ekonomicko-správní.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 19. února 2014.
Prezentace k řešení projektu FRVŠ 1013/2011/F5/b - "Příprava nového kurzu Technika odborné práce" Řešitel: Doc. R. Chlup, PhD. (ÚFaR FFUK) Spoluřešitelé:
Centrum celoživotního učení Projekt Knihovny Kroměřížska.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Činnost komise IVIG v roce 2005 CPVŠK 2005, Praha,
Vzdělávání v laboratorní medicíně – prezenčně i virtuálně Marie Karlíková, Daniel Rajdl, Ondřej Topolčan Lékařská fakulta UK Plzeň.
AKTION Česká republika – Rakousko spolupráce ve vědě a vzdělávání Eva Šimková Brno,
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby
TIPY A RADY PRO PRÁCI S ELEKTRONICKÝMI KNIHAMI
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
Kraje pro bezpečný internet 26. 9
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Kdo jsme ? Největší odborná zemědělská knihovna v ČR
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Kariérové poradenství a podnikavost
Novinky v preventivně výchovné činnosti u HZS ČR
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Školní vzdělávací program
Transkript prezentace:

1 VIKBA32 Informační vzdělávání Příklady z praxe Mgr. Jan Zikuška

2

Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 účast 14 VŠ (Sumarizace za celou VŠ) akce zaměřené na IV uživatelů dělá 100% dotázaných 90 osob z celkem 448 zaměstnanců zajišťuje vzdělávací služby 544 jednorázových akcí pro účastníků 37 kurzů pro účastníků  což představuje hodin výuky 3 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008; Hana Landová; prezentace ze semináře IVIG 2008

Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2010 účast 15 VŠ 7 z 15 nabízí vzdělávací služby i v angličtině 13 z 15 knihoven vystavuje informace o vzdělávacích akcích na svých webových stránkách 713 jednorázových vzdělávacích akcí a 42 kurzů, což představuje hodin výuky absolvovalo jednorázovou vzdělávací akci celý kurz 4 Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání: vývoj v letech na veřejných vysokých školách v ČR; Hana Landová, Zdeňka Civínová; ProInflow 2. ročník, 2. číslo, 2010

Témata vzdělávacích aktivit na VŠ 5 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008; Hana Landová; prezentace ze semináře IVIG 2008 vyhledávání v katalogu (katalozích) služby knihovny obecně vyhledávání v databázích citační rejstříky rešeršní strategie citování psaní odborných textů, diplomových a bakalářských prací prevence plagiátorství citační manažery a generátory citací repozitáře VŠKP normy patenty jiná

Formy vzdělávacích aktivit na VŠ Jednorázová školení Exkurze Jednorázové samostatné přednášky Výukové materiály na webových stránkách Účast na výuce povinných odborných předmětů Samostatný volitelný předmět Ostatní typy kurzů Účast ve výuce volitelných odborných předmětů Povinný samostatný předmět E-learningový volitelný kurz E-learningový povinný kurz 6

Cílová skupina vzdělávacích aktivit na VŠ diplomanti a studenti připravující bakalářskou práci studenti 1. ročníků doktorandi pedagogové zaměstnanci VŠ studenti kombinovaného a distančního studia zahraniční studenti zdravotně postižení studenti 7 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008; Hana Landová; prezentace ze semináře IVIG 2008

AKTIVITA č.1 A) Sestavte z kombinace všech tří sloupců ideální variantu informačně vzdělávací aktivity pro Vás.  Odpovězte si proč!  Ve skupině 3 osob proberte jestli jste se shodli. B) Sestavte z kombinace všech tří sloupců ideální variantu informačně vzdělávací aktivity obecně.  Odpovězte si proč!  Ve skupině 3 osob proberte jestli jste se shodli. C) Témata v prvním sloupci přiřaďte modelu IG. 8

9

Dobrá praxe – ÚK ČVUT v Praze Informace pro vědu a výzkum Kurzy pro doktorandy 1. ročníků se konají s doporučením prorektora a proděkanů pro vědeckou a výzkumnou činnost na ČVUT a vypisují se každý semestr na jednotlivých fakultách. 20 výukových hodin zahrnuje pokročilá vyhledávání informací, zdroje informací pro vědu a hodnocení vědy, psaní vědeckých prací. Účast ve výuce odborných předmětů Přednášky a školení na objednávku pedagogů probíhají v rámci odborných předmětů a diplomových seminářů či projektů pro skupiny bakalářů a diplomantů pracujících na svých závěrečných pracích. Obsah je různý, podle potřeb studentů a požadavků pedagogů, především vyhledávání potřebné literatury, služby knihovny a citování. 10

Dobrá praxe – UTB ve Zlíně Informační portál IVA Portál nyní obsahuje 8 kurzů z oblasti informační výchovy. Kromě vyhledávácích a rešeršních strategií, elektronických zdrojů, šedé literatury nebo vyhledávání v katalogu zde uživatel může najít také kurz pro citace či kreativní techniky v učení. Materiály lze stáhnout (textové opory, infografiky, prezentace, videa apod.) … U3V vzdělávání Dvě dvouhodinové přednášky o knihovně jsou zařazeny v rámci všeobecného jednoletého kurzu, který univerzita seniorům nabízí. Kromě služeb odborné knihovny jsou představovány i současné standardy pro psaní odborného textu na vysoké škole. 11

Dobrá praxe – UK FF MU Rande s knihovnou Jedná se o seznámení studentů se službami knihovny a katalogem Aleph. Probíhá vždy první týden podzimního semestru. Lekce informačního vzdělávání (IV) Na lekcích IV se věnujeme tématům (převážně EIZ, online knihovním katalogům a programům MS Office). Od roku 2010 jsou zařazeny lekce jako kreativní techniky, prezentování a nástroje pro efektivní studium. V některých lekcích se osvědčila spolupráce i s externisty. Lekce jsou dobrovolné. Spolupráce s katedrami FF Jedná se o prezentaci informačních zdrojů pro konkrétní obory. Spolupráce s vyučujícími probíhá jak na základě jejich vlastní iniciativy, tak na základě nabídky knihovny. 12

Dobrá praxe – VUT v Brně E-learningový kurz Informační výchova VUT probíhá v plně distanční elektronické podobě. V současné době se kurz rozrostl na sedm samostatných kurzů, jejichž obsah se podstatně překrývá, je ale uzpůsobený pro potřeby jednotlivých fakult. Na tvorbě a tutorování kurzů se podílejí knihovníci. Kurzy jsou zaměřeny na studenty prvních ročníků bakalářského studia a jsou pro všechny studenty povinné. Některé kurzy jsou samostatnými předměty, u jiných je absolvování nutné pro získání zápočtu či zkoušky v jiném, samostatném předmětu. Nosnými tématy kurzu jsou informační zdroje, informační instituce, autorskoprávní aspekty práce s informacemi, citační etika a citování či tvorba odborné práce. V současnosti úspěšně absolvuje kurzy více než dva tisíce studentů za jeden akademický rok. 13

Dobrá praxe – LF UPOL Internetové zdroje pro medicínu a zdravotnictví Povinně volitelný předmět v magisterském studijním programu, 15 kontaktních hodin, 2 kredity. Nabízí přehled o zdrojích a metodách vyhledávání biomedicínských a zdravotnickýh informací na Internetu. Medicína založená na důkazu (EBM) Volitelný předmět v magisterském studijním programu, 14 kontaktních hodin, 2 kredity. Na výuce se podílí klinický učitel, biostatistik a personál knihovny. Kazuistika založená na důkazu Tento kurz je integrovanou součástí přípravy na státní rigorózní zkoušku z pediatrie, kdy student je povinen prezentovat klinický případ (kazuistiku) dětského pacienta včetně schopnosti vyhledat, interpretovat a aplikovat recentní informační zdroje. 14

AKTIVITA č.2 Sepište co nejvíce informací z poslední části přednášky. Představení konkrétních aktivit ve VŠ knihovnách Nápověda ČVUT UTB MU VUT UPOL 15

Krajské knihovny (na příkladu MZK) Práce s informačními zdroji, jejich cílem je seznámit vás a naučit vás pracovat se zdroji, které po vás nabízíme, zjistíte, kde vyhledávat relevantní informace pro svoji odbornou práci Pokud máte zájem o školení práce v online katalogu, kontaktujte prosím … a domluvte se na termínu školení.. Rekvalifikační knihovnický kurz 2012/2013 E-learningový knihovnický kurz MZK, pilotní běh Vyhledávání v bezplatných bibliografických databázích Ochrana a bezpečnost dětí na internetu 16

Krajské knihovny (na příkladu MZK) Pri poradani skoleni se zamerujeme zejmena na studenty VS, nase skoleni navstevuji nejen studenti vcetne doktorandu, ale take pedagogove z VS a knihovnici, chodi i lide vyuzivajici odborne informace v zamestnani. Zameruji se na elektronicke informacni zdroje, a to jak licencovane, tak i volne pristupne. Vsechna skoleni jsou velmi rychle po vypsani obsazena, casto musime zajemce odmitat a odkazovat na opakovani prislusne akce. Poptavka po techto skolenich prevysuje nase personalni a prostorove moznosti… 17 Martina Machatova, úryvek z u

Městské knihovny (na příkladu MěK Třebíč) Spočívá v pořádání akcí jak pro profesionální pracovníky MěK v Třebíči a dalších 9 profesionálních knihoven, tak pro neprofesionální knihovníky (135 knihoven na okrese). Typy akcí pro obecní knihovny: základní počítačové gramotnosti, práce s internetem, CLAVIUS REKS, rukodělné činnosti, trénování paměti, literární lekce Typy pro profesionální knihovny: odborná knihovnická témata (statistika, el. zdroje, webové stránky, e-knihy, autorský zákon, literární pořady …) Pro odbornou i laickou veřejnost: literární témata, populárně naučné přednášky, rukodělné workshopy. 18

Městské knihovny (na příkladu MěK Česká Lípa) Programy a besedy pro MŠ - některé MŠ chodí pravidelně celý školní rok Informační lekce pro třídu ZŠ - seznámení s knihou, knihovnou, katalogem, možnostmi vyhledávání. Informační lekce pro 2. stupeň ZŠ a střední školy - jako PP prezentace, teprve poté prohlídka knihovny, databázemi, možnostmi OPACů, službou MVS, apod. Co se osvědčilo Úvodní část lekce, besedy je většinou zpracována v PP prezentaci, besedy často prokládány pohybovými aktivitami, nechybí hry a vědomostní kvízy, soutěže Program moderují 2 knihovnice - dětmi velmi pozitivně vnímáno Pracujeme s knihou v ruce, často čteme ukázky, 19

Městské knihovny (na příkladu MěK Sedlčany) Lekce jsou určeny pro 1. ZŠ Sedlčany, pro 2. ZŠ Sedlčany – Školu Propojení a G a SOŠE Sedlčany. V těchto školách jsou zařazovány do plánu výuky a jednotlivé hodiny na sebe navazují. Lekce také respektují a vhodně doplňují rámcové vzdělávací programy škol. orientace v literatuře a v knihovně; práce s knihou a dalšími informačními zdroji, přehled o knihovnictví a informační společnosti v dějinných souvislostech Na prvním stupni dbáme o zážitkovou formu učení, jejíž součástí jsou i pohybové a dramatické hry; na druhém stupni se více zaměřujeme na skupinovou práci žáků. 20

Městské knihovny (na příkladu MěK Sedlčany) 1. třída základy manipulace s knihami, hygiena četby rozdíl mezi knihovnou a knihkupectvím ústní vyprávění, lidová slovesnost, pohádkové postavy slavnostní pasování žáků na čtenáře 2. třída srovnání veršované pohádky s prózou nejznámější čeští spisovatelé a ilustrátoři pro mladší školní věk 3. třída typy knihoven – soukromé, veřejné, školní elektronický katalog knih pro děti – vysvětlení, ukázka pokus o vlastní tvorbu dětí 21

Městské knihovny (na příkladu MěK Sedlčany) 4. třída textová prohlídka knihy literární produkce pro věk let 5. třída naučná a krásná literatura (hlavní rozdíly) vyhledávání v naučné literatuře (podle vědních oborů, MDT) elektronický katalog a pochopení údajů katalogizačního záznamu o knize, následná orientace v knihovně, 22

AKTIVITA č.3 Sepište co nejvíce informací z poslední části přednášky. Představení konkrétních aktivit ve veřejných knihovnách. Struktura poznámek Obsah Forma 23

Více o dobré praxi, zkušenosti a motivace Přednášky Zkušenosti z praxe českých knihoven Tereza Matysová (FF MU) + Lenka Navrátilová (Měk Polička) 3.5. Zkušenosti ze zahraničí Hana Landová (ÚISK FF UK & SIC ČZU) 24

A co dál? Doporučuji si přečíst články z pro.inflow.cz Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání: vývoj v letech na veřejných vysokých školách v ČR Informační vzdělávání na vysokých školách v České republice – přehled, vývoj a další kroky Nová koncepce informační gramotnosti pro digitální výukové prostředí ve vysokoškolském vzdělávání 25

A co na příště? 26

27 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/