Základy psychopatologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Individuální psychologie
OBEZITA.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Klinická propedeutika
VÝVOJ JEDINCE.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
- definice, charakteristika, průběh
Pelagra Lucie Šimková II.HB.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
KRIZOVÁ INTERVENCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
Psychologie II Sociální psychologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Specifické vývojové poruchy učení
Duševní zdraví a psychohygiena
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychologické aspekty zdraví
Model transkulturní péče
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Základy psychopatologie
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Prenatální a preimplantační dignostika Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
Definice, základní pojmy
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Filozofie ošetřovatelství
DMO dětská mozková obrna
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
teorie oboru ošetřovatelství
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Pedie Co mají společné?.
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
DMO (dětská mozková obrna)
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy speciální pedagogiky
Školská sociální práce
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
GYNEKOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ DOSPÍVAJÍCÍCH DÍVEK
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy psychopatologie

Etiologie psychických poruch K porozumění psychickému onemocnění, jeho charakteristice, průběhu a jiným aspektům, je velice důležitá znalost jeho etiologie (aitia řec. = příčina) Představy o příčinách duševních chorob procházely (-ejí) vývojem, souvisí s převládající psychopatologickou teorií (resp. modelem nemoci), xenofobní přístup k psychicky nemocným v různých dobách a na různých místech... příklady (nejen) z minulosti současnost biomedicínský model psychosociální model

… bez komentáře /Vyhánění ďábla/ 19. únor 2007 | 19.42 | Novinky: Rumunský soud poslal v pondělí na 14 let do vězení kněze pravoslavné církve, který je odpovědný za smrt řádové sestry. V klášteře Tanacu na severovýchodě země z ní vyháněl ďábla, tím, že ji připoutal ke kříži. Mladá žena zemřela. Soud ho shledal vinným z omezování svobody s následkem smrti. Coby spolupachatelky byly k pěti letům vězení odsouzeny další tři řádové sestry a představená kláštera, v němž se tragický případ stal, k osmi letům vězení. Odsouzení musejí navíc společně s místním biskupstvím pravoslavné církve zaplatit matce oběti bolestné. Kněz a čtyři řádové sestry v létě 2005 připoutali 23letou dívku na kříž a po tři dny jí nedávali jíst ani pít. Řádová sestra týrání, které bylo nazýváno vymýtáním ďábla, podlehla. Byla vyčerpaná, dehydrovaná a dusila se. Vyšetřování ukázalo, že oběť byla psychicky nemocná, a proto se chovala neobvykle. Z toho kněz a řádové sestry vyvozovali, že je posedlá ďáblem. Ortodoxní církev kněze zbavila vysvěcení a řádové sestry vyloučila. Také Vatikán věří ve vyhánění ďábla Ani v postoji Vatikánu k rituálu vyhánění ďábla nedošlo během let k žádné změně. O existenci ďábla a o účinnosti jeho vyhánění církev nepochybuje. Pravidla pro rituál vyhánění ďábla vydaná Vatikánem před několika lety však stanovují, že vyháněč je povinen „moudře uvážit, zda příznaky, jimiž nějaká osoba trpí, nemají psychosomatický původ“. Kněz by měl vše předem konzultovat s odborníky a lékaři.

Dělení dle etiologických faktorů Duševní poruchy lze třídit do tří základních okruhů podle etiologických faktorů: Endogenní duševní poruchy, vycházející z dědičnosti a konstituce jedince, tj. z genetického základu a z formování tělesných a psychických funkcí v průběhu jeho života Organické duševní poruchy, k nimž dochází po úrazu nebo nemoci, které mají za následek přímé či nepřímé trvalé poškození mozku Psychosociální duševní poruchy, jejichž zdrojem jsou psychosociální vlivy okolí na jedince v průběhu jeho vývoje, od stavu prenatálního až do stáří - vliv zátěží a konfliktů, složitých událostí či situací – krizí jak dlouhodobých tak jednorázových (deprivace, stres, trauma, traumatizace) ap.

Organické duševní poruchy Z hlediska toho, kdy na člověka působí organické faktory, negativně ovlivňující jeho duševní zdraví (noxy - škodlivé vlivy), můžeme označovat duševní poruchy jako: prenatální, a to: prekoncepční (před oplozením): např. dědičnost (hereditární faktory, heredito lat. = dědit), nedostatek živin, vitamínů, působení škodlivých látek (prostřednictvím matky), postkoncepční (po oplození): působení škodlivin na vývoj plodu (záření, toxické látky), úraz a poškození embrya či plodu, mimořádný stres matky atd. perinatální (porodní vlivy během porodu): mechanické poškození mozkové tkáně, nedost. přívod kyslíku do mozku dítěte atd. postnatální (po narození): záněty mozku a mozkových blan, úraz hlavy, otřes mozku, mozkový nádor, intoxikace, metabolické poruchy, poruchy žláz s vnitřní sekrecí.

Psychosociální duševní poruchy psychogenní z hlediska etiologie těžištěm individuální prožívání, individuální reakce, pojetí „životní cesty“ sociogenní z hlediska etiologie těžištěm nepříznivé podmínky sociálního prostředí, pojetí spíše sociálně psychologické toto dělení nelze považovat za zcela přesné, obě skupiny faktorů se prolínají duševní poruchy mají většinou tzv. polymorfní etiologii: uvedené podmínky vzniku duševních poruch nelze redukovat na jednu vyvolávající příčinu jsou zpravidla výsledkem vzájemné interakce všech uvedených příčin

děkuji vám za pozornost