Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Metodologie historického výzkumu volného času
Média: nástroj vládnoucí třídy
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
IDEOVÁ KONFERENCE TOP 09 Olomouckého kraje Konzervativní hodnoty a politika 21. století – , Olomouc Anna Putnová.
Sociální konstruktivismus
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Osvícenství.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Science fiction & fantasy
Strategický leadership
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Média a reprezentace reality
Média a reprezentace reality
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Média jako informační technologie
VY_32_INOVACE_PSYPS14360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Anthony Giddens * 1938.
Marxismus a jeho varianty
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
POSTMODERNISMUS Jiří Salajka.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Sociologie konfliktu.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Sociologie a postmodernismus I
Diskurzivní analýza v sociologii
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociologie ?.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
3. téma: Kultura
Od moderní k nové společnosti
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Klasická sociologie (Max Weber)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Psychologie adolescentů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Postmoderní identita

Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho habitus –Jako příklad může sloužit i Inglehertovo pojetí hodnot – podle něj lze rozdělit celé kultury a přiřadit jim typické hodnoty

Inglehartova mapa převládajících hodnotových vzorců

Postmodernismus toto strukturalistické chápání odmítá – podle řady autorů hlásících se k postmodernismu (například Bauman, Scott Lasch a samozřejmě autoři uvedení v této prezentaci) se identita člověka stává věcí konstrukce a volby

Téma konstruování identity jednotlivce i sociálních skupin se v sociologii prosadilo jako významné až v 70´ a především 80´e tj. ve stejné době, do které se datuje nástup postmodernismu Konstruktivistický přístup k identitě a postmodernismus spolu dobře souzní – oba tyto přístupy mluví o konci pevných struktur a organizací moderní doby, o tom, že lidé západního světa jsou čím dál méně determinováni ve svých životních drahách

Michel Foucault ( ) Už od šedesátých let se v jeho knihách objevuje kritika klasického moderního pojetí subjektu a identity jakožto něčeho skutečně individuálního, podle Foucaulta je identita výsledkem společenských diskurzů a ideologií, které určují lidem nejen jejich objektivní pozice, ale i jejich subjektivitu, to jak vnímají sami sebe Ve svém pozdním období (Dějiny sexuality II a III vydané v roce 1984) dával lidem větší svobodu konstruovat svou identitu – tuto svobodu ovšem lidé příliš nevyužívají

Douglas Kellner Kritický sociální teoretik, bývá řazen ke třetí generaci Frankfurtské školy Zabýval se řadou témat – především rolí médií v současné společnosti a politice V devadesátých letech a na začátku nového tisíciletí napsal (především s filozofem Stevenem Bestem) několik o postmodernismu, postmoderní kultuře i postmoderní teorii Kellner, Douglas and Best, Steven (1997). The Postmodern Turn. Kellner, Douglas and Best, Steven (1991). Postmodern Theory: Critical Interrogations. Kellner, Douglas and Best, Steven (June 2001). The Postmodern Adventure: Science, Technology, and Cultural Studies at the Third Millennium

Douglas Kellner identita se dnes stává (alespoň zdánlivě) svobodnou volbou, jde čím dál více o "divadelní sebeprezentaci„ člověka ve společnosti, o to jak působí, spíše než „kým doopravdy je“ s tímto vývojem je spojena možnost ztráty kontroly nad svým osudem a hrozba zmatku Hlavním zdrojem pro konstruování identity je populární kultura, především ta, která se objevuje v elektronických médiích - „obrazy, scény a texty populární kultury nabízejí řadu potenciálních podob subjektu“

Mike Featherstone Anglický sociolog a sociální teoretik Knihy na téma postmodernismu Consumer Culture and Postmodernism (1991 Undoing Culture: Globalization, Postmodernism and Identity (1995

Featherstone a téma estetizace každodenního života Už v modernismu 19. století, u autorů jako Baudelaire nebo Wilde byl velmi silný motiv „života jako uměleckého díla“ („dandismus“) Podle Featherstonea se tento způsob vedení vlastního života, původně typický pro úzkou vrstvu bohémů ve velkoměstech rozšiřuje na mnohem širší vrstvy společnosti – především díky médiím Média poskytují zásobárnu různorodých obrazů a možných životních stylů V dnešní době se téma životního stylu stalo všudypřítomným, lidé si volí, často jsou nuceni si volit své životní styly

Jean Baudrillard Řazen k postmodernismu, je ale spíše kritikem postmoderny Je fascinován tím, jak média určují naši představu o světě – mluví o „hyperrealitě“ mediálních obrazů, za kterými se již neskrývá žádná skutečnost. Mediální realita žije svým vlastním životem.

Gilles Lipovetsky Francouzký filozof a esejistický sociolog Zpochybnil to, že modernita byla nahrazena nějakou novou epochou (postmodernitou). Spíše jde o dobu vyhrocení některých tendencí moderní doby – nazývá tedy současnou dobu „hypermoderní“ Tato hypermodernita je pro něj především dobou růstu narcismu, egoismu, povrchních mód a stylů Stejně jako Baudrillard je spíše konzervativním kritikem postmodernismu i postmoderny (respektive jeho jazykem hypermodernity)