Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Advertisements

Autor: Pokorná Martina
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Portréty literárních osobností světové literatury.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Český jazyk a literatura
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
OSCAR WILDE.
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Francouzský realismus
Eduard Manet Název školy
Guy de Maupassant
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Vladislav Vančura 9. ročník.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus ve světové literatuře: Francie Tematická oblast: Český jazyk a.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 8.ročník III
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ROMANTISMUS.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Městská tematika – Ignát Hermann
Spisovatel Šumavy Karel Klostermann
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Transkript prezentace:

Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják Nana

stavby

ulice

pokoj, nábytek

šaty

kočáry

Émile Zola

Portrét Émila Zoly (Manet)

Život Émila Zoly 1840 – 1902 představitel naturalismu, romanopisec z rodiny italského inženýra (otec bývalý důstojník Napoleonovy armády) v 18 letech se s matkou přistěhovali do Paříže z finančních důvodů přerušil studie bídou donucen pracovat v nakladatelství (později vydání jeho prací) po třech neúspěších se prosadil až r.1867 (Tereza Raquinová) r.1897 napsal dopis fr. prezidentovi („J’accuse“, „Žaluji“), obhajuje jednoho nespravedlivě odsouzeného důstojníka – Zola byl odsouzen za urážku fr. státní správy X uprchl do Anglie, vrátil se r. 1899 zemřel nešťastnou náhodou, na otravu oxidem uhelnatým (ucpal se komín)

Tvorba studoval vliv prostředí na člověka seznámil se s nejnovějšími teoriemi o dědičnosti všestranný rozbor francouzské společnosti ve svých vizích budoucnosti velmi pesimistický otřesné detailní obrazy rozkladu osobnosti a úpadku tvořil experimentální román - (určující vliv dědičnosti a prostředí)…román musí být postaven na vědeckém základě a spisovatel má být pouze pozorovatelem a zapisovatelem objektivní reality - základem tvorby - pouze fakta po vzoru Balzaca - románový cyklus, situovaný do společenských podmínek Francie 2.pol.19.stol. -> Rougon-Macquartové

Díla – Rougon-Macquartové 1871-1893 dvacetisvazkový cyklus přírodopis a sociální dějiny jedné rodiny za druhého císařství (32 hlavních postav manželské i nemanželské větve rodu, dalších 1200 postav) románová kronika Realisticky zobrazuje lid - obchodníky, zbohatlíky, vysokou společnost a zvláštní spol.(nevěstky, vrahy, kněze, umělce) jednotlivé postavy se objevují ve více románech Štěstí Rougonů (1871), Břicho Paříže (1873), Zabiják (1877), Nana (1880), Germinal (1885), Dílo (1886), Lidská (Člověk) bestie (1890)

Některá vydání knih

Zabiják 1877, naturalistický román 7.svazek z cyklu Rougon-Macquartové příběh pradleny Gervaisy, která přijela do Paříže za lepším životem se svým přítelem Lantierem a dvěma syny Lantier ji opustí, Gervaisa se vdá za klempíře Coupeaua a narodí se jim dcera Nana zpočátku poklidný život se mění po těžkém pracovním úrazu Coupeaua v tragédii zabijákem je v tomto případě alkohol

Zabiják

Zabiják

Nana 1880, 9. svazek z cyklu R-M, román kurtizány dcera Gervaisy a Coupeaua její životní příběh, bída X velké bohatství v 15 utekla z domova – 2 možnosti, buď bude pradlenou jako matka (celý život dřít), nebo se stane kurtizánou cesta ke slávě – získá hlavní roli v paříž. divadle (obdiv mužů X závist žen, svou krásou si dokázala získat všechny muže, „patřila ji Paříž“) později využívá a ničí vše,co se ji dostane do blízkosti (cenné věci, muži) sama se považuje za hodnou a obětavou obraz, kritika tehdejší společnosti, hlavně vyšších vrstev – zvrhlé chování; tajné schůzky; milenky, za které utrácejí svoje bohatství) smrt syna Ludvíčka končí smrtí Nany, umírá na neštovice

Nana

Nana