Poradenské přístupy ke zvládání školního stresu Dagmar Schneidrová Studentská poradna Ústav zdraví dětí a mládeže 3.LF UK Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Advertisements

Diagnostika SPU.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
PSYCHICKÉ JEVY.
Školní poradenské pracoviště
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Duševní zdraví a psychohygiena
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Logopedická třída MOTÝLCI
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Adaptační kurz FPH VŠE1 ADAPTACE na VŠ (E) nemusí být jen LEGRACE Škola Život mimo.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Adaptační kurz-PHF VŠE-25/8/20031 ADAPTACE na VŠ (E) nemusí být jen LEGRACE   Škola  Život mimo 
Psychologické aspekty zdraví
Základy sociální psychologie
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Psychologie pro sportovní praxi
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Zvládání zkouškového stresu u studentů medicíny Dagmar Schneidrová Studentská poradna 3. lékařská fakulta UK, Praha.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Informační, poradenské a sociální centrum.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Struktura poradenského procesu
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Pedagogická diagnostika
Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Vyrovnávání se stresem
Stres a jeho zvládání.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poradenské přístupy ke zvládání školního stresu Dagmar Schneidrová Studentská poradna Ústav zdraví dětí a mládeže 3.LF UK Praha

Pedagogicko-psychologická poradna (Praha 6) Zřizuje Magistrát hl.m.P. – odbor školstvíZřizuje Magistrát hl.m.P. – odbor školství 15 pracovníků (11 psychologů, 2 speciální pedagogové, 2 sociální pracovnice)15 pracovníků (11 psychologů, 2 speciální pedagogové, 2 sociální pracovnice) Klienti – 3-20 letKlienti – 3-20 let

PPP Praha 6 – praxe Mateřská škola Adaptační problémy pozorování v MŠ, domluva s učitelkoupozorování v MŠ, domluva s učitelkou pozvat rodiče do PPPpozvat rodiče do PPP - diagnostika - diagnostika - doporučení pro učitelky MŠ - doporučení pro učitelky MŠ - poradenství, terapie - poradenství, terapie

PPP Praha 6 – praxe Mateřská škola Školní zralost Screening (Jiráskův test), pozorování v MŠ, domluva s učitelkouScreening (Jiráskův test), pozorování v MŠ, domluva s učitelkou Vyšetření v PPP (+ rodiče)Vyšetření v PPP (+ rodiče) - Jiráskův test školní zralosti - Jiráskův test školní zralosti - Verbální test orientovanosti a slovního myšlení - Verbální test orientovanosti a slovního myšlení - zrakové, sluchové vnímání - zrakové, sluchové vnímání - intelektové předpoklady (Wechsler) - intelektové předpoklady (Wechsler) Spolupráce s pediatremSpolupráce s pediatrem Odklad školní docházky – % dětíOdklad školní docházky – % dětí Stimulační programy pro děti s odkladem (2-3 děti)Stimulační programy pro děti s odkladem (2-3 děti) Přípravky při ZŠ Vokovická (i pro praktické školy)Přípravky při ZŠ Vokovická (i pro praktické školy)

PPP Praha 6 – praxe Základní škola Specifické poruchy učení (dys-) -PPP – diagnostika -ZŠ – „dys“ kluby -1.stupeň (doučování) -Praha 6 – škola pro děti s SPU (6.-9. tř.) ADHD a poruchy chování -Diagnostika -Spolupráce s psychiatry (medikace – psychostimulancia – Ritalin – 1. volba) -Skupiny pro děti (2-3 terapeuti), rodiče (podpůrná terapie) -Individuální terapie pro hraniční poruchy

PPP Praha 6 – praxe Základní škola Školní psycholog – projekt o.s. Klika škol (12 let) škol (12 let) - každý týden poradna – dítě samo přijde (bez rodiče) - každý týden poradna – dítě samo přijde (bez rodiče) - spolupráce s PLDD - spolupráce s PLDD - nejčastější problémy – školní stres, úzkostné stavy, sociální fobie, deprese, poruchy příjmu potravy - nejčastější problémy – školní stres, úzkostné stavy, sociální fobie, deprese, poruchy příjmu potravy

Vysokoškolské poradenství 25-30% VŠ studentů vykazuje vysoké hladiny zkouškové úzkosti zkouškové úzkosti Escalona a Miguel-Tobal (1995)

Fenomenologická metoda (Gestalt terapie) Celostní přístup Celostní přístup zkoumání zkušenosti zkouškového stresu zkoumání zkušenosti zkouškového stresu na různých úrovních prožívání: na různých úrovních prožívání: - myšlení - myšlení - cítění - cítění - tělesné prožitky - tělesné prožitky - chování - chování - zvládání zkouškového stresu - zvládání zkouškového stresu - vztah k učiteli - vztah k učiteli - spirituální (smysl) - spirituální (smysl) (De Lisle – osobnost = způsob, jakým organizujeme hlavní součásti lidské zkušenosti) (De Lisle – osobnost = způsob, jakým organizujeme hlavní součásti lidské zkušenosti)

Kognitivní teorie Zkoušková úzkost jako mnohorozměrný konstrukt, který zahrnuje sled kognitivních, afektivních, somatických a behaviorálních reakcí, na situace, které jsou stresující, poněvadž je hodnocen výkon jako mnohorozměrný konstrukt, který zahrnuje sled kognitivních, afektivních, somatických a behaviorálních reakcí, na situace, které jsou stresující, poněvadž je hodnocen výkon Základní premisa – zkouškovou úzkost vytvářejí kognitivní procesy: - zvýšená vnímavost na ohrožující procesy - zvýšená vnímavost na ohrožující procesy - očekávání negativního výsledku zkoušky - očekávání negativního výsledku zkoušky - obavy o výkon u zkoušky - obavy o výkon u zkoušky - negativní myšlenky zaměřené na vlastní osobu - negativní myšlenky zaměřené na vlastní osobu

Myšlení Myšlení 1 – nemyslí si, že je dobře připraven, uvažuje o výsledku, vnitřně vzdává, myslí, že druzí myslí, že je hloupý, blok myšlení („mozek je tekutý“) 2 - „úzkostné myšlenky dominovaly – nedostuduju, znemožním se před lidmi, budu méněcennej, nebudu platný pro lidi“ 3 – přemýšlí o možném neúspěchu, „dopadne to špatně, zklamu rodiče, sebe, sama dělám ve svý hlavě, stresuju sama“ 4 – „vždycky se může stát, že si nevzpomenu, velké množství informací perfektně naučit“

Cítění 1 – vzrušení, zvědavost, nejistota, podrážděnost, naštvanost („cítím se jako znásilněný psychologicky“) 2 – strach, špatná nálada – zoufalost, beznaděj, sebelítost 3 – strach, úzkost, depresivní nálady, bezmoc, beznaděj, závist („jak tygr v kleci“) 4 – strach, nervozita („nervózní jak sáňky v létě“)

Tělesné prožitky 1 – zvýšený puls, sucho v ústech, třes, závrať, slabost 2 – tiky, zhoršené ovládání mimického svalstva 3 – zvýšený tep, klepe se, srdce až v krku, průjmy, sevřené vnitřnosti, špatně z hladu a zároveň nemůže jíst 4 – rozklepaná, roztřesená, stažený žaludek, „lítá na záchod“

Chování Chování 1 – poslouchal u zkoušky spolužáka a srovnával se, obtížně se soustředil 2 – před zkouškou choval zmatečně, nesoustředil, nedokázal učit, lehnul a utápěl v takovejch hloupejch myšlenkách, - u zkoušky nedařilo srozumitelně vysvětlovat, artikulovat (koktavost) - u zkoušky nedařilo srozumitelně vysvětlovat, artikulovat (koktavost) 3 – před zkouškou kroužila v 2 m kruhu, nevěděla, jak se uklidnit, nesoustředěná 4 – nestíhala, nevydržela u jedné věci, zabývala se tím, co neumí, roztěkaná, nesoustředěná

Zvládací strategie u zkoušky 1 – „Musím teď odvést práci, skočit do toho, říct, co vím, zaměřit se na téma, otázku.“ 2 – „Pardon“ – snažil se chvíli počkat a nějak se soustředit. 3 – „Nemám žádnou metodu, jak se uklidnit, klepu se až do posledního okamžiku“. 4 – „Snažila se potlačit nervozitu, zavřít oči, vnímat svůj dech. Uklidňovala se, že když neudělá, pořádně si to zopakuje. Pomohlo, že bavila se spolužáky, sdělila své pocity“.

Vztah k učiteli 1 – stresuje, když učitel naštvaný, nerozumí si (zahraniční student) 2 – obava, že znemožní, snaha působit před učitelem důstojně 3 – „Profesor je pro mě Bůh, člověk, který se musí poslouchat. Připadám si jako podřízený, velitel má vždy pravdu, i když má člověk pocit, že se vůči němu dopouští nepravosti, musí to zkousnout“. 4 - „Učitel je pro mě autorita, mám dost velký respekt, připadala malinká, beznadějný boj.“

Spirituální rovina 2 – pochybnosti o smyslu („To, co dělám, nemá vůbec žádnej smysl, moje role nemá žádnej smysl.“)

Kontaktní mechanismy a témata 1 – deflexe (smích, „neměl jsem vztek“) projekce („učitel naštvaný, druzí myslí, že hloupý“) (SOCIÁLNÍ ÚZKOST) projekce („učitel naštvaný, druzí myslí, že hloupý“) (SOCIÁLNÍ ÚZKOST) retroflexe (obviňování, blok myšlení, „obracím agresi proti sobě“) (STUD) retroflexe (obviňování, blok myšlení, „obracím agresi proti sobě“) (STUD) 2 – retroflexe (obviňování, depresivní nálady) deflexe (STUD) deflexe (STUD) 3 – retroflexe (obviňování, depresivní nálady) introjekce a konfluence („Prof. je Bůh“) introjekce a konfluence („Prof. je Bůh“) 4 – deflexe (PERFEKCIONISMUS)

Poradenské přístupy Identifikovat zdroje stresu, reakce na jednotlivých úrovních prožívání (kognice, emoce, tělo, chování) (KBT) Identifikovat zdroje stresu, reakce na jednotlivých úrovních prožívání (kognice, emoce, tělo, chování) (KBT) Uvědomit si styl kontaktu (např. deflexe, retroflexe, introjekce) a jak brání v plném kontaktu při učení a zvládání zkoušky (GT) Uvědomit si styl kontaktu (např. deflexe, retroflexe, introjekce) a jak brání v plném kontaktu při učení a zvládání zkoušky (GT) Zvládání úzkostných myšlenek (KT), perfekcionismu (snížení vysokých nároků), odkládání studijních povinností (prokrastinace) Zvládání úzkostných myšlenek (KT), perfekcionismu (snížení vysokých nároků), odkládání studijních povinností (prokrastinace) Zlepšit schopnost soustředění (cvičení, relaxace, nácvik všímavosti, meditace) (KBT) Zlepšit schopnost soustředění (cvičení, relaxace, nácvik všímavosti, meditace) (KBT) Studijní poradenství (organizace studia, studijní styl) Studijní poradenství (organizace studia, studijní styl) Správná životospráva (odpočinek, spánek, výživa, tělesná aktivita) Správná životospráva (odpočinek, spánek, výživa, tělesná aktivita)

Cíle poradenského procesu (příklad z praxe) naučit se „rozumně“ organizovat studium při novém začátku po přerušení studia naučit se „rozumně“ organizovat studium při novém začátku po přerušení studia naučit se chodit pravidelně a včas do školy, případně se „nehroutit“, když se to nepodaří naučit se chodit pravidelně a včas do školy, případně se „nehroutit“, když se to nepodaří přizpůsobit své vysoké nároky na výkon v učení realitě („dělat, co je třeba do školy“) přizpůsobit své vysoké nároky na výkon v učení realitě („dělat, co je třeba do školy“)

Skupinové programy (KBT) (Depreeuw, 1991, Escalona, Miguel -Tobal, 1995, Van der Ploeg-Stapert, Van der Ploeg, 1985) Teoretické vysvětlení zkouškové úzkosti a terapeutických přístupůTeoretické vysvětlení zkouškové úzkosti a terapeutických přístupů Kognitivní restrukturace orientovaná na studijní úsilí, koncentraci a konfrontaci s obávanou situací (Beck – KT, Ellis - RET)Kognitivní restrukturace orientovaná na studijní úsilí, koncentraci a konfrontaci s obávanou situací (Beck – KT, Ellis - RET) Expozice obávané situaci (reálná, v představách)Expozice obávané situaci (reálná, v představách) Nácvik studijních dovednostíNácvik studijních dovedností Nácvik relaxaceNácvik relaxace

Program prevence a zvládání stresu pro studenty VŠ na internetových stránkách 3. LF UK v Praze Dagmar Schneidrová Hana Provazníková Hana Provazníková Viktor Hynčica Studentská poradna Ústav zdraví dětí a mládeže 3. lékařská fakulta UK v Praze

Zdroje Depreeuw, E.: Treatment of severe test anxiety in university students: outcome study of a coached self help programme. Abstracts of the 12th International Conference of the STAR, Budapest 1991, p Depreeuw, E.: Treatment of severe test anxiety in university students: outcome study of a coached self help programme. Abstracts of the 12th International Conference of the STAR, Budapest 1991, p Escalona A., Miguel-Tobal J. J.: Cognitive-behavioural programme for anxiety reduction in examinations. Abstracts of the 16th International Conference of the STAR, Prague 1995, p. 28. Escalona A., Miguel-Tobal J. J.: Cognitive-behavioural programme for anxiety reduction in examinations. Abstracts of the 16th International Conference of the STAR, Prague 1995, p. 28. Mackewn, J.: Gestalt psychoterapie. Moderní holistický přístup k psychoterapii. Portál, Praha Mackewn, J.: Gestalt psychoterapie. Moderní holistický přístup k psychoterapii. Portál, Praha Praško J.: Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Grada, Praško J.: Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Grada, Praško J., Prašková H.: Proti stresu krok za krokem – aneb jak získat klid a odolnost vůči nepohodě. Grada Publishing, Praško J., Prašková H.: Proti stresu krok za krokem – aneb jak získat klid a odolnost vůči nepohodě. Grada Publishing, Praško J., Prašková H.: Asertivitou proti stresu. Grada, Praško J., Prašková H.: Asertivitou proti stresu. Grada, Schneidrová, D.: K možnosti využití kognitivně behaviorální terapie a Gestalt terapie ve vysokoškolském poradenství. Československá psychologie, 2004, XLVIII, 5, s Schneidrová, D.: K možnosti využití kognitivně behaviorální terapie a Gestalt terapie ve vysokoškolském poradenství. Československá psychologie, 2004, XLVIII, 5, s Schneidrová, D., Provazníková, H., Hynčica, V.: Program antistresové intervence pro studenty VŠ, Schneidrová, D., Provazníková, H., Hynčica, V.: Program antistresové intervence pro studenty VŠ, Van der Ploeg-Stapert J. D., Van der Ploeg H. M.: A multifaceted behavioural programme of test anxiety. In: Van der Ploeg H. M., Schwarzer R. and C. D. Spielberger (Eds.), Advances in Test Anxiety Research. Lisse, Swets and Zeitlinger, 1985, p Van der Ploeg-Stapert J. D., Van der Ploeg H. M.: A multifaceted behavioural programme of test anxiety. In: Van der Ploeg H. M., Schwarzer R. and C. D. Spielberger (Eds.), Advances in Test Anxiety Research. Lisse, Swets and Zeitlinger, 1985, p